Projekt Snowbike "Bergshästen"

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
"ganska" stor skillnad..... Lär gå väldans bra! Kurvan ser riktigt trevlig ut också! Smiska grus med den där vore något det! (snowbike har jag inte provat. Men en kompis, Danä har handlat 2moto till sin WR så blir att prova så fort snön finns)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo, nog skulle den säkert vara kul med hjulen på. Särskilt med motarddäck :)
Nu har jag byggt detta enbart för vintersäsongen så till våren åker prylarna av.
Plenum och intercooler är i vägen när bakhjulet fjädrar ihop. Däremot ska de gå utmärkt med Berghästkittet då denna monteras stumt mot hojen. Gott om plats alltså.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Snyggt snyggt snyggt de senaste uppdateringarna du gjort! Kul at se!
Du efterfrågade i våras några fler projekt?
Jag följer en kille via youtube och han har ett projekt liknande ditt!
[video=youtube;FZ6I_72JdYw]http://www.youtube.com/watch?v=FZ6I_72JdYw&feature=plcp[/video]
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Sv: Re: Projekt Snowbike "Bergshästen"

Sista bilden innan hjulen plockas bort. Bergshästenkittet nästa!


Pulverlackat rörramen i KTM-orange.
Börjat jobbet med att montera intercoolern, göra gavlar till den, dra rör, böjar och slang.
Än är det ett bra tag innan den får smaka på snö :madgrin:
Även om jag nyss bromsat den är det mycket jobb kvar innan alla smådelar är tillverkade och monterade.


Jonas har svarvat 3 omgångar nya lagerhållare till mellanaxeln närmast kedjehuset.
Den förra var av en tvåbultad plåtmodell.
Lite för vekt och vi såg lite deformeringar i plåtbrickorna. Belastas dubbelt, dels av motorkedjan och dels av kedjan på sidan väljer vi att gå på en stadigare konstruktion för just detta lager. Övriga bedömer vi klarar sig bra.
Med turbo lär belastningen bli förstås större så en kraftigare modell är ju inte fel.:amuse:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.695
827
113
Kramfors
Bra jobbat som vanligt i den här tråden väntar otåligt på första åken.

Ljuddämpare är onödigt på enstånka turbo om man inte är ute efter maximal steltåka. Min lät tystare "utan" ljuddämpare med turbo,jämfört med standard motor "med" ljuddämpare (fullflödesdämpare). Den tystare än andra crf450/Husqarner/ktm and you name it trotts utan dämpare o kort ublåsrör bara.

Prova med och utan senare för att känna om den något snabbare uppladdningen utan dämpare är värd ljudökningen.

Ju tystare dessto bättre såklart men det får inte robba prestanda.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan hålla med om att turbon i sig dämpar ljudet.

Själv är jag mycket mån om att den ska bli så tystgående som möjligt. Vill inte reta upp folk där man åker fram.
Eftersom turbon ansluts till muffen till före detta ljuddämparen kommer jag att tappa en hel del längd.
Ska köra med MCX dämpare, samma som Tnytron fast något kortare.
Den har en 50 mm öppning rakt igenom. Dämpar en del och kommer inte att begränsa flödet på något sätt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ingen provkörning än men kanske det blir ett litet test innan jul :)

Luftintag för snorkeln


Pulverlackat plenum och intercooler. Mattsvart med struktur.


Plenum monterat


MCX bränsleinsprutningsbox för den extra bränslespridaren.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Första provkörningen avklarad.
Jäklar vad den går! Spelar ingen roll vilken växel man har matar den på fint.
Varvstoppet går in hela tiden men man är väl ovan i början...
Har portat wastegaten för att sänka trycket. Nu laddar jag 0,5 bar.
Efter en rejäl utprovning höjer jag trycket, kanske ända upp till 0,7.
Här en filmsnutt av första provkörningen
[video=youtube;CSidSWS3OI8]http://www.youtube.com/watch?v=CSidSWS3OI8[/video]