Projekt Snowbike "Bergshästen"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag har ju kört turbo ett bra tag på xr 650 så jag vill bara varna för vad som kommer gå sönder omedelbart.

Vevstakens storände nållagret flyger ganska fort vid effekturtag över 80hk på bakhjulet på en enduro/cross. Det är nållagrets hållare som först går sönder så rullarna åker omkring.

Sedan kommer inte växellådan hålla mer än max 10-20 tim vid
effekt runt 80 hk om man gasar friskt på en bandmaskin typ 0,8 bar gissar jag ger 80 hk på en ktm 525 med rätt storlek på turbo.

Jag tar ut 105 hk 103 nm på bakhjulet på min xr 650 (0,8bar) och då håller den ca 400- mil med korta gaspådrag och mycket transportåka. Men då har jag kostat på en Falicone stake + silverpläterat rullager vilket håller något bättre.

Växellådan på en xr är 3ggr stakare än en Enmdurolåda så den håller bra.

Kompet måste ner till minst 10-1 = bara montera tjockare bottenpackning. Jag kör 0,8-1 och kan ladda 1,1 bar utan ic på 98 okt.

Med 10-1 bör man köra ic eller e85.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har säkert rätt i att man tänjer på gränserna om man ska plocka ut mer effekt.
Möjligen kan min naiva tro om att detta ska hålla bero på den imponerande tillförlitligheten i min 270 hästars Tnytro. Motormässigt har den fungerat klanderfritt förutom remproblemen jag hade i början.
Visst är turbomatade endurohojar något helt annat men det skulle verkligen vara intressant att prova.
Går det sönder får man reparera, håller det inte så var detta med turbo ingen bra idé.
Någon måste vara först med att testa.
Har i.o.f.s. sett KMS Performance som byggt en 80 hästars CRF450 Turbo. Tyvärr väldigt lite info om hur det fungerat i verkligheten. Möjligen dåligt kan man kanske tro...?

Här ett mycket kort klipp av denna maskin [video=youtube;SZRubbmRnnM]http://www.youtube.com/watch?v=SZRubbmRnnM[/video]

I vilket fall som helst är dessa "bergshästar" mycket roliga att köra. Med eller utan turbo.

Jag bor nära MCX och känner Erik sedan många år tillbaka. Vi får hoppas att med hans erfarenhet ska bli något bra. Deras tidigare erfarenheter av turboladdade encylindriga motorer har varit blandade. Yamahas UTV Rihino funkade riktigt bra medan andra t ex. Arctics 500 ATV var sämre.
Men som sagt, idén i dagsläget är att inte bygga ett komplett prydligt turbokitt från scratch utan sätta samman en testmockup, prova olika plenum, olika inlopp till turbon m.m. Runt 80 hästkrafter skulle kännas tillräckligt i dessa maskiner.
Det kan mycket väl sluta i att detta fungerar så dåligt att det stannar vid ett test.
Blir det ett fungerande kitt så ska jag lova att hålla er uppdaterade angående tillförlitligheten som lär vara det största frågetecknet.

Ni kan vänta med att spekulera kring olika lösningar kring detta. Låt mig prova först så får ni se resultatet vad jag kommit fram till.
Så snart jag kört den sista barmarksturen ska jag montera ett landsvägsdäck och bromsa den i den rullande landsvägen. Ska bli intressant att se vad den ger i standardutförande.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo, jag har sett den där tidigare Petter:)
Back country snowbikes byggde den där med en gsxR750 motor.
Det blev inte lyckat säger dom själva. Problemet var att den blev för tung och klumpig. Effekten däremot var det inget fel på.
Roligt att dom provade iallafall!
Jag tror att vikten har stor betydelse på snowbikes. Körstilen, bara en skida, mattan och terrängen är annorlunda jämfört med skotrar.
Egentligen är det ganska otroligt hur bra dom funkar med så blygsamma effekter som en crosshoj har!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Det går inte jämföra en turbomatad Nyttro eller annan vanlig GLIDLAGRAD motor med en rullagrad vevtapp. De rullagrade håller inte ens hälften så bra som glidlagrad vevtapp. Enda Enstånkemotorer som har glidlagrade vevtappar är BMW X-Challence 650 och BMW Fundoromotorena 650 men dessa är ju blyklumpar tyvärr.

Men en turbomatad 500a enstånka turbo som ger 80hk håller såklart bättre än en vanligt tokvässad 500a.

Att få till ett bra turbokitt är enkelt om du bara följer ett fåtal viktiga riklinjer. Det tog mig 2 år att fåtill mitt turbokitt perfekt.

Vi skulle ju inte gå in på detajer ang turbomat men jag måste bespara dig några onödiga timmar.

1. Stoor turbo för att få så lågt mottryck som möjligt och få ut snälla körbara hk + max hk VS ladd/bar. Turbon måste klara lev 150-200hk på en bilmotor för att passa enstånka 500-700cc 70-125hk

2. Stoort plenum minst 3 LITER för det ger lättast injustering av bränsle och ger bet mer hk per laddtryck än låt oss säga 1-2 LITER plenum. Enstånkans pulser måste ebba ut i BIG plenum helt enkelt.

Här är min jag och min hoj ...Som högst laddade jag 1,2 bar och då gav den runt 125hk på hjulet, Men då är den Portad + värre kam också så den ger ca 70hk utan turbo!

turbo!!http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Enda Enstånkemotorer som har glidlagrade vevtappar är BMW X-Challence 650 och BMW Fundoromotorena 650 men dessa är ju blyklumpar tyvärr.
KTM 500 2012 har en trycksmord glidlagrad vevtapp.
Däremot är alla tidigare årsmodeller rullagrade.
Det kom en helt ny motor 2012 med dubbla oljepumpar. Den ena för trycksmörjningen och den andra för oljeretur.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Helt sjukt bra ÄNTLIGEN fattar även fler tillverkare att det är melodin. Jag glömde faktist Aprillia 550 som, också har glidlagring. Det här var bästa KTM hittat på sedan dem byggde första hojen

Orsaken till tidigare rullagrat har varit säkrare för motorn vid vurpa = ligga på varvtal omkullkörd. Glidlagrat kan ju tappa oljetrycket påstogs det. Ev något dyrare att tillverka glidlagrat värre pumpar.

Men då är det bara turborisera för fullt ,,Svetsa vevtappen bara!! Och montera dödmansgrepp även utan turbo. Ev sliter man av vevstaken ,,men då monterar man en Falicone eller carrillo så håller det för 125hk.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Så har jag bromsat den i standardutförande.
Toppeffekten landade på drygt 55 hästar.


Tyvärr finns det ingen varvräknare på hojen så effektkurvan är här i direkt relation till bakhjulets hastighet. Nedre skalan i grafen visar alltså bakhjulshastighet men det går förstås att räkna ut varvtalet om man vet det exakta utväxlingsförhållandet.
Skulle sitta fint med en varvräknare i detta sammanhang, något som kanske kommer...


Ska nu undersöka var man på bästa sätt kan ta ut oljetryck. Det bör ligga på ca 3 bar och helst efter oljefiltret. Bäst hade varit om man kunde koppla in sig direkt efter oljepumpen. Ska studera sprängskissen på motorn först, kanske det finns enkla lösningar på detta.
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
kul att du e på g... bromsade min 525 -06 som ska snökittas i år o den lämnade 49 på hjulet i våran bänk. har inte erik nån varvtalstrigger i sin bänk ? eller ides ni inte koppla in ?
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik

Är på gång..

Försökt ladda hem ritningarna men länken fungerar ej.. tillfälligt problem eller skit bakom tangentbordet här..?
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du är på gång, ser fint ut! Fortsätt gärna lägga ut bilder här. Vi vill alla se hur ditt bygge fortskrider.
Kan någon tipsa var man bäst lägger ut en zip-fil för nedladdning?
Har gjort några ytterst små justeringar på ritningen som jag gärna lägger ut.
Har flyttat den bakre boggieinfästningen 6 mm. c-c var 594 mm men ska vara 600 mm för den boggi vi byggt på. Kom ihåg att dessa mått kan variera beroende på vilken boggi man har. Kan vara bra att mäta detta mått på skotern för att det ska bli rätt.
Dessutom har jag tagit bort några hål. Rörramen slog sig lite när vi helsvetsade den. Bättre att borra dessa hål i efterhand.
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
De fanns en fil med måtten för att motera på yzf450 07-08. Hittar den inte nu och har lyckats filmla bort den pdf filen .. Hittar den inte i packetet jag tog hem nyss.. Är den borttagen?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok, kollar på det i morgon. Jag vet att jag har en detalj på detta. Har förmodligen missat den.
Vi har ritat så att du svetsar rörhylsor.
I dessa svarvar du bussningar i exempelvis aluminium.
Nu när vi bytt hoj är svinglagringen säkerligen något annorlunda.
Då behöver vi bara byta ut till andra anpassade bussningar och inte ändra i själva rörhylsan.
Utgående axel skiljer något mellan hojar. Då kanske man vill flytta drevet på mellanaxeln.
Vi kapade rörhylsor som spacers på mellanaxeln så drevet linjerar med motorns drev.
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Som orginalets fitkit..
Har ni måttet på yzf450 svingaxel. Kan i och för sig skruva lös min och mäta diametern själv men har ni måttet uppskrivet är de ju enkelt de med :)
Ytterdiametern på era hylsor och cc mått mellan svingaxel och något rör bakom skulle vara till hjälp de med.