Har varit på en tur till Vuoggatjålme under Valborgshelgen. Tungt sockerföre med genomslag i låglandet och där fick dom jobba hårt. Då gör den låga effekten sig påmind. Däremot högre upp lite fastare snö och där funkade dom lysande. Som vi tidigare sagt, fantasktiskt kul att köra!
Är roligare än det ser ut att vara, tro mig.
Dom var inte riktigt färdigutprovade på försäsongen. Vi hann bara med några djupsnöturer i vintras och då hade vi upprepade problem med snö i luftfiltret. I rejält bottenlöst puder tar dom sig fram förvånansvärt bra. Möjligen är en skoter bättre i sådana lägen, för få hästkrafter helt enkelt. Det går inte fort iallafall. Vi får väl prova mer nästa vinter ;-). En normal vinter är det sällan det fjunsnöbottenlöstpuderpuderföre som jag syftar på. Med lite kyla tenderar snön att sjunka ihop något och då driver det på bättre.
Återkommer då med mer feedback om detta.
TNytron kommer jag behålla men jag kommer definitivt köra denna maskin ganska mycket nästa vinter.
Hojen står fint av sig själv, inga problem. Det är lite teknik då man stannar, man måste planera lite mer. Stannar man lite snett och sätter ner foten i djupsnön tippar man lätt. Ser lite komiskt ut
Elstart skulle inte vara fel eftersom man ibland står olägligt i snårskogen och ska kicka...
Hoppa har jag inte provat i någon större utsträckning. Tror inte dom här maskinerna är bra på det. Påminner mer om en lång mountainmaskin. Timbersled har en crossversion med extra dämpning och förstärkt chassi. Den lär vara bättre lämpad att hoppa med. Ändå nöjd med fjädringsegenskaperna.
Under senaste helgen fick jag problem med kedjan i kedjehuset. Har tidigare monterat en gummitätning på kedjelocket. Hade inte öppnat och kollat på lång tid. Vatten/snö hade letat sig in men kom inte ut. Kedjan hade rostat och börjat kärva. Ska testa borra ett litet dräneringshål i botten. Dessutom tror jag man bör titta till/smörja kedjan efter en helgkörning.
Reklusekopplingen känns nästan som ett måste. Körbarheten blir mycket bättre, särskilt i tät och teknisk terräng.