Projekt Snowbike "Bergshästen"

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Många Snowhawk åkare ersätter ofta kuggremmen och monterar kedja istället. Kuggermmen klarar inte kraftiga ryck lika bra som kedja.
Det är nog därför Polaris bara monterar kuggrem på sina rmk modeller och inte på crossmaskinerna och assaulten.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Fick denna ritning mailad till mig.
Det finns bevisligen fler här som bygger...
Ursäkta att jag lägger ut den här men ritningen ser onekligen proffsig ut.
Vill bara visa att det finns fler på detta forum som är på gång....
(avsändaren är anonym och får väl ge sig tillkänna här om du vill :))
Lycka till med ditt bygge!
3d.jpg
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Om jag tänker rätt så sitter drevet som spänner kedjan på den "aktiva" sidan det är väl bättre att montera den på den "slaka" sidan av kedjan det blir mindre belastning på den då.
grymt proffsiga byggen !

Glöm vad jag skrev, förutom om proffsiga byggen... hade nog inte vaknat :)
 
Last edited:

willys47

Medlem
17 feb 2012
14
0
1
Kroksta
Funderade på det här med drivhjulen ,någon orsak till att de är 2,86 delning 8kugg .Om det är problem med lite hög utväxling så borde 2,52 8kugg bli lite bättre .Även kollat på mattor o tycker att det är lättare att hitta högkamsmattor med 2,52 delning.Sedan borde det inte vara omöjligt att ha både en kort o en lång variant .Två mattor o förlängningssats borde funka.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Egentligen tror jag inte att delning eller tandantal spelar någon stor roll. Möjligheten finns ju att ändra drevning både i kedjehus och drevet på mellanaxeln från motorn om du tycker att utväxlingen är för hög. Minsta tandantal på motordrevet är dock 13 kugg. Du kan säkert bygga med annan delning och tandantal utan problem.
Anledningen till vårt val 2,86" delning var att mattan vi kör är Challenger Lite med längden 305 vilket är samma matta Timbersled kört med. Vi valde dessutom samma tandantal på drivhjulen som dom angivit.
Utväxlingen kändes hög i början men nu när man blir duktigare på att köra känns den rätt, särkilt då vi bytte till 13 kugg på motorn. Kör mest på 2:an och 3:an.
 
Last edited:

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Hur fungerar "Bergshästen" i djupare pudersnö, säg när det börjar komma runt 1 meter?
Förmodar att det måste vara en del problem att stanna då eller funkar det bra?
Står hojjen av sig själv i snön eller är tiprisken stor?
Hur fungerar kitet att hoppa med, då menar jag runt 5 meters hopp?

I övrigt måste jag säga att det är riktigt intressant att läsa och förmodligen blir det ett bygge nu i sommar.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har varit på en tur till Vuoggatjålme under Valborgshelgen. Tungt sockerföre med genomslag i låglandet och där fick dom jobba hårt. Då gör den låga effekten sig påmind. Däremot högre upp lite fastare snö och där funkade dom lysande. Som vi tidigare sagt, fantasktiskt kul att köra!
Är roligare än det ser ut att vara, tro mig.

Dom var inte riktigt färdigutprovade på försäsongen. Vi hann bara med några djupsnöturer i vintras och då hade vi upprepade problem med snö i luftfiltret. I rejält bottenlöst puder tar dom sig fram förvånansvärt bra. Möjligen är en skoter bättre i sådana lägen, för få hästkrafter helt enkelt. Det går inte fort iallafall. Vi får väl prova mer nästa vinter ;-). En normal vinter är det sällan det fjunsnöbottenlöstpuderpuderföre som jag syftar på. Med lite kyla tenderar snön att sjunka ihop något och då driver det på bättre.
Återkommer då med mer feedback om detta.
TNytron kommer jag behålla men jag kommer definitivt köra denna maskin ganska mycket nästa vinter.

Hojen står fint av sig själv, inga problem. Det är lite teknik då man stannar, man måste planera lite mer. Stannar man lite snett och sätter ner foten i djupsnön tippar man lätt. Ser lite komiskt ut :) Elstart skulle inte vara fel eftersom man ibland står olägligt i snårskogen och ska kicka...

Hoppa har jag inte provat i någon större utsträckning. Tror inte dom här maskinerna är bra på det. Påminner mer om en lång mountainmaskin. Timbersled har en crossversion med extra dämpning och förstärkt chassi. Den lär vara bättre lämpad att hoppa med. Ändå nöjd med fjädringsegenskaperna.

Under senaste helgen fick jag problem med kedjan i kedjehuset. Har tidigare monterat en gummitätning på kedjelocket. Hade inte öppnat och kollat på lång tid. Vatten/snö hade letat sig in men kom inte ut. Kedjan hade rostat och börjat kärva. Ska testa borra ett litet dräneringshål i botten. Dessutom tror jag man bör titta till/smörja kedjan efter en helgkörning.

Reklusekopplingen känns nästan som ett måste. Körbarheten blir mycket bättre, särskilt i tät och teknisk terräng.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com

Äntligen, som vi väntat KTM 500 EXC.
Nya hojar och nya möjligheter inför vintern!
Måste tyvärr blästra bort den fina blåa färgen på bygget och pulverlacka orange istället...:blink1:


Därför valde vi att uppgradera:
- Registrerade och lagliga
- Bränsleinsprutning
- Elstart
- Originalmonterade lysen
- Kylfläkt
- Termostat på kylvattnet
- Mer kubik och förhoppningsvis mer effekt
- Nytt är förstås kul åxå :)

Nu är det bara att ge sig ut och testa innan hjulen åker av inför vintern
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi köpe nya 2012, något billigare än 2013 men är samma maskin.
Det kom en ny motor 2012 men med samma slagvolym som 525:an alltså 510 cc.
Stora skillnaden är att det sitter bränsleinsprutning fr.o.m. 2012 vilket vi tror är en stor fördel.
Vem vet, kanske dessa får smaka på lite överladdning någon gång i framtiden.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Aha ok. Alldeles för dålig koll på cross/enduro maskiner nu för tiden ja.

Bror hade en 525sx -03 lr -04 å den gick då bra som satan. Fäste kunde vara bristvara även på 4an om man säger så :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Din frågeställning är helt klart värd att tänka på.

Det här hamnar i en gråzon som är mer eller mindre laglig/olaglig.
En cross som är oregistrerad, oförsäkrad, obesiktigad och saknar belysning, mätare blinkers m.m. är kraftigt olagligt!

I detta fall har en landsvägsreggad mc allt rätt, undantaget är förstås av hjulen.
En bra jämförelse är en landsvägreggad fyrhjuling med bandsats. Säljs och används av många. Har inte hört att någon hamnat i lagliga problem med dessa, kanske något att tänka på?

Svårt att finna bra lösningar på att få dessa helt lagliga "by the book". Däremot är jag helt övertygad att du är betydligt tryggare med en landsvägsreggad i jämförelse med en oregistrerad cross.
Att man ändrat utförandet mot typningen är en mindre sak i sammanhanget tror jag. Det viktigaste är att den är registrerad och trafikförsäkrad i händelse av krock med medtrafikant.

Ta gärna jämförelsen med turboladdade 300 hästars skotrar. Har inte hört att någon fått problem med att dessa inte uppfyller typningen. Man kanske ser mellan fingrarna...?

Förresten såg jag denna på blocket för er som inte orkar bygga ett eget kitt
http://www.blocket.se/gallivare/Timbersled_ST_Bandsats__11_42168074.htm?ca=1_11&w=3
 
Last edited:

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Har forskat lite i detta när jag körde enduro (LV reggad) och skall man dra det stenhårt efter lagen så är det inte tillåtet att framföra en bandförsedd LV hoj på skoterled.
Terängreggade fyrhjulingar är helt ok.
Cross så är det avsett område som gäller.
Detta enligt Luleå polisens trafikenhet.

Men som sagt i verkligheten är det knappast ett problem.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Om det blir av att jag bygger ett kit, så tänkte jag köpa en lite billigare hoj och prova att regga om den till skoter. Det borde inte vara några problem tycker jag??? Då får dom säga vad dom vill...
 
Reactions: Pocca88

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Att regga en mc som snöskoter är nog inte enkelt att fixa misstänker jag. Kom ihåg att den är tämligen "värdelös" om du en dag ska sälja hojjen. En snöskoterhoj har en begränsad marknad....
Nej, jag tror på en landsvägsreggad mc, det kommer du långt med.
Lycka till med byggandet, du kommer med största säkerhet bli lika taggad som oss!
Efter alla år med skoter måste jag säga att jag verkligen ser fram emot kommande snowbikesäsong!
Tnytron kommer att få stå några helger i vinter....

Svågern köpte min gamla cross och nu blir det att bygga ett kitt till honom;-)
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Ja det kanske du har rätt i, lv reg får räcka.Du pratar om turbo, funderade du aldrig på en aprilia 550 dom kan man få ut ganska lätt 80 hk på :)
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
nu vet jag inte serviceintervallen på en sådan du tänkt köpa men en aprilia 550 har sjukt korta serviceintervaller, oljebyte efter varje helg i princip sen ska motorn klyvas och helrenoveras i princip efter 100mil eller va de nu va
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Intressant idé med Apillia 550. Den har mer effekt än våra hojar. Gissar att Aprillian är likvärdig med KTM690. Har läst att dom som provat 690:n med MH-kittet var att den kändes tung och osmidig.
Torrvikten på KTM500 är 113 kg jämfört med Aprillian 129 kg. Inte mycket kan tyckas men dock en viss skillnad...
Turbo känns onekligen lockande. Har skissat på en lösning på detta. Är inne på att först bromsa den i originalutförande. Sedan bygga ett testmockup på systemet och se om det kan funka. Eftersom jag kör Tnytro är jag väl införstådd hur det fungerar.
Har tänkt att testa standardkomp med 0,6-1,0 bar i laddtryck. Det kommer givetvis kräva racebränsle men merkostnaden är marginell eftersom man inte eldar upp särkilt mycke bränsle per såsong i dessa maskiner. dessutom slipper man besväret med kompsänkning/ökning när hjulen åker på. Turbo behövs knappast vid enuroåkning....
Ser framför mig att man gör hela installationen bakom hojen, även laddkylaren. En fördel är att våra hojar har bränsleinsprutning. Jag gillar MCX lösning på extra bränslesprut och i detta fall bör det fungera.

Vi får se hur det blir, det är ett tag till vintern....