Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gissar att 2,86 delning är den vanligaste delningen på modernare mattor med liknande längd vi valt. Kom ihåg att delning och kuggantal på drivhjulen påverkar drevningen.
Idag kör vi med följande drev:
Motor 13
Mellanaxel 17
Kedjehus övre 17
Kedjehus nedre 20
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Saxat ur inlägg #9 i denna tråd:
"Det blir 2,86" delning 8 kuggars nonslip, samma som timbersled. Drevningen blir också densamma, 5/8" delning på kedjan. Tandantal står i reservdelslistan på deras hemsida."
;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Alla lösningar är möjliga.
Här ser du ett exempel på en egenkonstruktion hämtat från Backcountryrebels forum.
666.jpg
Nya konstruktioner är givetvis spännande och Rush fjädringsgeometri kan mycket väl fungera.


Vi valde att i möjligaste mån efterlikna Timbersleds konstruktion. Ser snygg ut och verkar fungera riktigt bra. Trodde först att det skulle funka perfekt från ruta ett. Så enkelt var det inte. Efter många provkörningar med olika omkonstruktioner och setups känns den nu nästan klar. Kom ihåg att det här är i princip en kopia och inte en nykonstruktion och ändå var det en massa detaljer vi fått göra om.

Vill du snabbt komma igång byggandet och slippa testa nya lösningar rekommenderar jag att du kör på "vår" konstruktion. Den är väl utprovad och relativt enkel att bygga. Alla våra erfarenheter som vi stött på under projektet finns i denna projekttråd. Inte minst ritningar på allt.

Gillar du utmaningen med nya egna konstruktioner ska du definitivt testa Rushfjädringen. För många är det själva poängen att skapa något eget och inte göra samma som alla andra. Räkna bara med mycket mer jobb men det kan förstås vara kul det åxå:)
Kanske vi får se ytterligare en spännande snowbiketråd på detta forum....:hahaha:
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Vi försöker bygga två kit parallell . Och dom byggs nog till största del efter era ritningar..
En 07 mzx boggie är på väg nu med framdämpare. Drivaxel och en pissig matta finns med.
En matta till sökes till bra pris.. Även drivhjul för 27 mm axel saknas men Stenmans hade brp till bra pris och de är ju inte snö än...
Bromsskiva från fiddy funderas de på med fiddy ok . Finnes men frågan är om de är för usla prylar?
Utskärning av alupåtar verkar vara ordnat.
Fram ska jag till att börja med åka med min AdBoivin skida från explorerkitet som fungerar bra.
Men de måste väl lösa sig med de så småningom.
Nu är de rören till bakramen som ska inhandlas. 25 x 2 hyraulrör eller 25 x 1.5 mm cromemoly ?
Och vilken kvalite...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du är på gång!

Fiddybromsen tror jag funkar fint. Man bromsar ganska sällan så val av broms spelar nog ingen större roll. Broms från en skoter får nog betecknas som överdimensionerad på denna maskin. Dessutom märkte vi att bromscylindern på hojen har liten slagvolym och det stora skoteroket får därför kortare slaglängd.

Rörramen gjorde vi av vanligt stålrör 25x2. 1,5 mm chrommolly är helt klart lättare, bara lite besvärligare att svetsa och bocka kan jag gissa? Stålrör iallafall billigare och enklare att få tag på.
Vi valde 5mm aluminiumsidorna med en högre aluminiumkvalitet. Minns inte vad kvaliteten hette, kanske T6?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har provat ordentligt i under påsken som ni kan se på filmen. Som ni ser är det riktigt bra maskiner i tät skog, skitkul! Många ställen var i princip omöjliga att ta sig fram med en skoter.
Vi börjar känna oss nöjda. Allt funkar perfekt. Jag har kört sönder "plastvingarna" vid kylarna. Kvistar tenderar att fångas in och slita i plasten. Kanske var den spröd och gammal. Har funderat på att göra några avledare som styr undan kvistarna så det inte kan haka fast.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
hmmm....det var ju inte bra, då kanske denna tråden tappar fart ;-) , nädå, skämt åsido, när ska ni montera turbo då :) ?

/Urban.
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Turbo är väldigt lockande, behövs dock mest i lössnö. Våra upplevelser från fjäll föret nu är bara positiva. Skarsnö med 1-2 dm puder är kanon, det driver på så in i h-vete...:madgrin:
Men vem vet, vi måste bara övertala mackan (mcx) att hjälpa oss.

Annars så finns det flera små mods planerade för nästa säsong som bukskydd, skydd för växelhus, förfining av skida m.m. Funderar även på uppgradering till nyare hoj med insprutning, ett steg närmare överladd!:evil:

To be continued!
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Håkke - kanske iden med kylare i bandtunneln istället inte är så dum då, om plastvingarna nu kraschas av kvistar.

Å snart är hojen så moddad att du får köpa en annan att ha på sommaren :)

/Urban.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
:)
Kuggremsdrift ner till mattan.. något att fundera på? Hur bred behöver
man? 25 mm?
Kan inte riktigt se de stora fördelarna med kuggrem. Okej, den är något kilo lättare men kedjan funkar bra. Enkelt och gissningsvis billigare. Däremot kan jag hålla med om att kuggrem känns mer hightech :blink1: Polaris lösning verkar vara framtiden.
Vill du köra med kuggrem är det förstås viktigt att dimensionera rätt.
Läs på i denna länk från Kedjetekniks katalog så kanske du blir klokare hur du väljer rätt kuggrem
http://viewer.zmags.com/publication/4e0580ad#/4e0580ad/312
Som du ser är det inte jätteenkelt. Många faktorer att ta hänsyn till.

Telekiter:
Kylare i bandtunneln är inte en dålig idé.
Däremot lite mer meck att montera.
Ska nog i första hand testa att göra några avledare som styr undan kvistar.
Alternativet är förstås att undvika köra i snårig skog men det blir svårt.
Dom här maskinerna är riktigt roliga att köra i snårskog, kuperat, trångt o dj-ligt! :)
Större plana och öppna ytor är skoter roligare.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Jo, just den typen av körning är det jag gillar och är uppvuxen med runt Arvidsjaur, fast med skoter. Jag är jäkligt sugen på skaffa en kx500 alt CR500 :) :) och beställa en Timbersled MH 137" från USA (dyrt, jag vet). Problemet är ju att hitta en polare att köra med här i Sundsvall. De är ju inte så kul att va ute själv direkt.

/Urban.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag är också sugen att bygga ett kit, men jag tror mer på en stor 4-taktare. Typ Honda 650 Vi får slå oss i ihop och bygga två kitt, jag bor också i Sundsvall (2,5) västerut och har dessutom en mekanisk verkstad!