Projekt Snowbike "Bergshästen"

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej...
Nej det kanske blir tufft åt den...

Hoppas allt lirar för dig i vinter!
Och att vi får se lite häftiga videos på riktig körning...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Den funkar ju superb och man hör hur lite du behöver gasa ,du kan åka på låga varv fast det går fort så att säga.

Nu håller vi tummarna för att den ska hålla många timmar .
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har bara ett litet problem kvar att lösa. FI lampan börjar lysa efter ett tag. Ska kolla vad felkoden betyder. Den funkar fint och går inte in i något limp home mode. Den enda givare jag flyttat är tempgivaren i luftburken. Sitter numera utanför plenumet. Ström till EFI- boxen har jag kopplat på kabeln till bränslepumpen. Lånat signal från spridaren.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Hade du problem med att din cross drar in massa snö i luftfilter utrymmet innan du hade turbo?

Så här såg min ut efter ca en kvarts körning i puder:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jo, på Yamahan hade jag också problem med snö i luftburken.
Verkar vara ett problem för de flesta som kör snowbikes.
Många olika lösningar har jag sett, frogskinz, prefilter av olika slag.
För mig har snorkel funkast bäst. Tätade luftburken ordentligt och gjorde röranslutningen längst bak.

Här ser du bilderna från ifjol.
IMG_0051.jpgIMG_0046.jpgIMG_0049.jpgIMG_0047.jpg

Tror inte man ska ta bort luftburken och ansluta snorkeln direkt på förgasaren, då kan bestyckningen bli fel och den kan gå dåligt.

Vad kör du med för något bandkitt?
 

j00k3

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Har sträckläst tråden nu i em-kväll å fy fan vilken skapelse! Det bästa från två världar! Riktigt läckert bygge å med schysst finnich. Like alot!

Take care
Jocke
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Roligt att du gillar bygget Jocke!
Du har en bra poäng: det bästa av två världar.
Önskar att fler hade möjligheten att provköra dessa maskiner. Då skulle ni förstå att detta är en ny körupplevelse, blandning av skoter och enduro. Helt otroliga att ta sig fram i kuperad och tät skog!
Är övertygad om att snowbikes kommet att öka de närmaste åren, speciellt Timbersled Mountain Horse.
 

j00k3

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Hittar man någon vettig på blocket i framtiden så slår jag nog till! Bygga en är utanför mitt kunnande! Haha! Kör med skoter sålänge! Önskar er en härlig vinter å mycket bilder/filmer till oss "fans".

Take care
Jocke
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Jo, på Yamahan hade jag också problem med snö i luftburken.
Verkar vara ett problem för de flesta som kör snowbikes.
Många olika lösningar har jag sett, frogskinz, prefilter av olika slag.
För mig har snorkel funkast bäst. Tätade luftburken ordentligt och gjorde röranslutningen längst bak.

Här ser du bilderna från ifjol.

Tror inte man ska ta bort luftburken och ansluta snorkeln direkt på förgasaren, då kan bestyckningen bli fel och den kan gå dåligt.

Vad kör du med för något bandkitt?
Tack för bilderna, det såg ju bra ut. Men Verkar vara lite bättre luftburk på yamahan, på min ktm är det svårt att täta igen den helt eftersom jag har luckan från sidan plus att batteriet som sitter under dynan :-/
Jag har ju kört med ett prefilter i meshtyg, men de hjälper ju inte särskilt mycket när hela luftburken är full i snö.

Här därför varit inne på att ansluta en snorkel direkt till förgasaren, men blir det problem med det så får jag nog försöka lösa det likadant som du..

Har ett hemmabyggt kit.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att se bilden på ditt kitt, snyggt!

Håller med om att luftburken är svårare att täta på KTM:en. En Bergshästkompis gjorde en slät plåt som ersatte filtret och anslöt snorkeln därifrån. Det funkade inte, luftvolymen i burken blev för liten, gick dåligt när han gav fullt. Han ska testa att göra en ny liknande lösning men mer av en "bula" för att få upp volymen.

Om du ska plocka bort luftburken och ansluta snorkeln direkt på förgasaren skulle jag testa med så grovt rör som möjligt.
Kör idag med drygt 60 mm rör men det bör nog vara mycket grövre om det ska funka.

Som jag förstått det funkar luftburken som en tryckutjämnare. En längre slang ansluten direkt till förgasaren gör att insugspulserna blir kraftigare och bestyckningen blir fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Det går ansluta direkt till förgasare men effektregistret ändras markant
Förlänger man insugslängden ca 15cm från org längd (mått mellan luftburk och fugge) förlorar man ca 10% på toppvarv när man bestyckat om för den längre längden. Men o andra sidan får man några fler hk på lägre varv ,registret flyttas ner.

På min xr650 med sugtrim har jag två olika insugslängder, Ett kort rör ca 7-10cm långt från förgasare till filter och ett långt ca 25-30cm för bättre bottenvrid. Ska man köra längre än 30cm insug krävs avloppsrör 100mm för att inte den ska losa toppeffekt. Jag kör 70mm insugrör = lika stort som baksida fugge och det ändrar effektregistret markant.
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Tack för bilderna, det såg ju bra ut. Men Verkar vara lite bättre luftburk på yamahan, på min ktm är det svårt att täta igen den helt eftersom jag har luckan från sidan plus att batteriet som sitter under dynan :-/
Jag har ju kört med ett prefilter i meshtyg, men de hjälper ju inte särskilt mycket när hela luftburken är full i snö.

Här därför varit inne på att ansluta en snorkel direkt till förgasaren, men blir det problem med det så får jag nog försöka lösa det likadant som du..

Har ett hemmabyggt kit.
ser ut precis som tede 77s kit han byggde? :)
kan du lägga ut mera bilder på den? :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har kört en del med Turbohojen.
Funkar mycket bra! Karaktären är mer råstark än explosiv, precis vad man vill ha när man åker snowbike.
Inget lagg och den börjar ladda mycket tidigt. Är mycket nöjd hur den beter sig såhär långt.
Man kan köra på mycket högre växlar och ändå matar på fint. Det är en fördel när man klättrar och inte hinner växla upp i backen.
Fastän man tar sats med en så hög växel att den nästan stannar går varvstoppen in när man är högst uppe i backen. Imponerande att den orkar dra mattan i djupsnön till varvstoppet på 4:ans växel!
Överväger att byta till en 347 cm matta med 56 mm kammar så den får jobba hårdare. Dessutom ökar ju framkomligheten ytterligare även om den redan nu är imponerande!
Modifieringen av kopplingen funkar halvbra. Den tjuvdrar så att det inte går att få in friläget. Förhoppningsvis kan man justera detta med att vrida plattan med kammarna på baksidan alternativt tunnare spacerbrickor.

Om ni letar bland inläggen på FB-gruppen "Vi som bygger snowbikes Bergshästen" hittar ni lite enklare filmsnuttar från helgens körning
http://www.facebook.com/#!/groups/396600943744321/
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
ser ut precis som tede 77s kit han byggde? :)
kan du lägga ut mera bilder på den? :)
Jag har byggt den själv, men haft hans bygge som inspiration.

Tack för bra svar ang luftburken, tänkte prova täta luftburken sen ta bort locket på sidan och ersätta med meshtyg.
Men jag blir sugen på att sätta turbo på min också, då slipper man ju problemet med snö in i luftburken :)
Vet du vad din turbo heter Håkke_B?
Ska bygga en ny framskida också, den jag har nu funkar inte alls bra i djupsnö.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet inte Mitsubishis beteckning på turboladdaren. MCX använder denna på deras turbokit till Polaris RZR (side by side fyrhjuling) Dom använde samma turbo till Yamaha Phazer.
Ska du bygga rekommenderar jag att du skaffar en hoj med bränsleinsprutning. Ser inte vilken årsmodell du har men kanske din hoj redan har det? Det går förstås att bygga turbokit med förgasare med jag vill påstå att insprutning är en klar fördel, bara att komplettera med MCX piggybackinsprutning. Mycket enkelt och precist när du ska mappa bränslet.
Det är mycket jobb att bygga det men samtidigt riktigt kul ;-)
Ett lämpligt sommarprojekt kanske?

Har beställt Timbersleds nya skida, tyvärr försenad leverans. Får hoppas att den kommer i början av februari. Den skidan har fått bra kritik. Kanske något att efterlikna om du ska bygga en själv...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har byggt den själv, men haft hans bygge som inspiration.

Tack för bra svar ang luftburken, tänkte prova täta luftburken sen ta bort locket på sidan och ersätta med meshtyg.
Men jag blir sugen på att sätta turbo på min också, då slipper man ju problemet med snö in i luftburken :)
Vet du vad din turbo heter Håkke_B?
Ska bygga en ny framskida också, den jag har nu funkar inte alls bra i djupsnö.
Jag rek MIH t -12 som du hittar på skroten från ex volvo v40 150hk den kör jag på xr650 och jag tror Håkke har den med om jag inte såg fel?

Förgasarturbo funkar lika bra som insprut i stort sett . Köp cv fugge mikuni/kehin 40mm (vackumförgasare) Du hittar dem nästan gratis på blocket från ex ktm 640 mf. 40 mm är perfekt.

Funkar även med befintlig flatslidefugge kehin som mikuni tm/hsr om man tar bort axpumpen som annars läker utvändigt. Vacumförgasare är lättare att lira in och funkar mer som insprutning dvs inga stupningar så jag rek vacumfugge fast jag kör en Tm 40 flatslide he he.

Bestyckningen brukar bli i stort sett standard ev 10% större om man bygger enligt samma mått på plenum som jag Och håkke har ca 3,5-4L plenum vilket är viktigast på singel-stånka. Pitotröret är också viktigt att göra rätt mått och placera på rätt ställe för att få normal bestyckning.
 

A-n-T-e

Aktiv medlem
12 okt 2004
55
0
6
Luleå
Sv: Re: Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B: Min hoj är en -07, så den har förgasare :-(
Tänkte också köpa en timbersled skida, men hoppade av när den blev försenad.. Tänkte bygga nå liknande den, bred ska den bli i alla fall. Den jag har nu sjunker direkt till botten när jag släpper gasen i djupsnö.
Jo turbokonventeringen får bli sommarens projekt, men måste forska i möjligheterna nu. :)

Boost III:Jag har varit i kontakt med mcxpress också, de sa att alla hojjar de har turbokonventerat har haft vakuum-gasare. Så det är väl enklast å byta till en sån eftersom det är beprövat.
Det sitter en FCR 41 mx gasare nu, tror du det är dumt gå ner 1mm i storlek?

Hur mycket laddar du på din xr650? Har du någon bränslepump för att få upp bränsletrycket?
 
Last edited: