Gissar att vi under januari lägger upp ritningarna i denna tråd. Sen är det bara för er att bygga!
Din frågeställning är ganska vanlig. Träffar många nyfikna med frågor. Ganska roligt att ha ett udda snöfordon som inte många kör
Vanligaste frågan är: Hur bra tar dom sig?
Dessa maskiner är inget för enbart ledkörning. Funkar men är ingen höjdare. Bergshästar är renodlade lössnömaskiner. I viss terräng, företrädelsevis snårig skog, tar dom sig bättre än snöskotrar hur konstigt det än kan låta. Rakt uppför en fjällsida är en skoter outstanding. Hoppas ni förstår skillnaden.
Dom kommer aldrig ersätta en skoter och är enormt roliga att köra men på ett helt annat sätt.
Andra frågan är: Orkar dom?
Kan förstå att många är tveksamma, speciellt skoteråkare.
En 530 har i runda slängar 50-55 hk vilket är ingenting i jämförelse med en skoter.
Glöm inte att en Bergshäst är ungefär 100 kg lättare än en skoter. Då kanske man fattar att låg effekt uppvägs genom en lägre vikt.
Många kanske uppfattar mitt turbobygge som att den inte orkar utan turbo. Kan bara säga att det är helt fel! Skillnaden är inte så stor som man tror. Självklart skadar inte mer effekt men knappast ett måste.
Betrakta turbobygget mer som en kul grej och att inte många testat bygga turbokitt till en endurohoj. Turbo är knappast något för den som inte vill skruva och bygga. Ge den här sporten lite tid så kommer det eftermarknadsturbokitt. Boondocker kommer med turbokitt men jag upplever att dom fortfarande är i utvecklingsstadiet.
Önskar att fler fått möjligheten att provköra en Bergshäst. Då tror jag att fler förstår vad det här handlar om.
Kan se att huvuddelen av dom som väljer Bergshäst är enduroåkare och inte skoterfolk. Ganska rimligt eftersom dom har en hoj som annars står oanvänd på vintern.
Själv är jag raka motsatsen. Kör skoter och hojen står nästan oanvänd på sommaren. Faktum är att turbohojen fick stå undanställd med bandsatsen på hela sommaren.