Snödjup runt Dalarna

engel

Aktiv medlem
16 aug 2010
64
0
6
djurås
Vi är ca 8st som åker till Gördalen imorgon....hoppas på bra åkning, har alldrig varit där tidigare.
är det nån som vet vart man parkerar bilarna???
 

Braggerman

Välkänd medlem
17 okt 2010
118
0
6
www.motosnow.se
Var ut på parkeringen drog en repa i nysnö ca 8 cm, vi kommer att ta med bärbara snökanoner imorrn som lägger ut lite puder, återkommer efter helagsturen, Ölrapporten jus nu kl 19.15 är 4 fatöl detta förskönar turen idag något men va faen man måste va llite posiiiiiiitiv.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Var ut på parkeringen drog en repa i nysnö ca 8 cm, vi
kommer att ta med bärbara snökanoner imorrn som lägger
ut lite puder, återkommer efter helagsturen, Ölrapporten jus
nu kl 19.15 är 4 fatöl detta förskönar turen idag något men
va faen man måste va llite posiiiiiiitiv.
vi har varit uppe i ljungdalen sen i måndags och åkt och måste säga att jag var besviken på snön, vi skulle åka till helags men vände på toppen av torkilstöten då det inte fanns just nån snö alls där uppe, bara sten. men nere efter fjällsidorna fanns det snö, dock inte så mycket så man kunde släppa tanken om att åka på sten, för det gjorde man titt som tätt.

Förövrigt kom jag 5,6 mil med nya skotern innan en A-arm gick åt helvete, och ingen försäljare där uppe i närheten hade nån hemma så nu sitter den ihop med vinkeljärn :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ha haa...ni får väl skylla er själva om ni är ute å kör innan det är före. Det är bara lappar och turister som är ute i stenskravvel å kör frivilligt ;P

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ha haa...ni får väl skylla er själva om ni är ute å kör innan det är före. Det är bara lappar och turister som är ute i stenskravvel å kör frivilligt ;P

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
fast nu hände ju inte det uppe på fjället utan nästan nere i byn efter leden. fjället åkte vi ju inget på då det inte fanns nån snö där utan bara sten.

Räknas man som turist om man har stuga där uppe? Hoppas inte det då jag själv hatar turister:) då främst alla skid-turister som ska hit till sälen...
 
E

ejwbegysv

Vi är ca 8st som åker till Gördalen imorgon....hoppas på bra åkning, har alldrig varit där tidigare.
är det nån som vet vart man parkerar bilarna???
Tja...

kan bli rätt fullt i byn med bilar å släp.. Men sopstationen, vid kungsleden eller längs vägen i byn brukar fungera :)

Enda stället jag ej rekommenderar att parkera på är vid bystugan.. där vill gärna matgästerna parkera..
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Tjena Chris. hör av dig om snödjupet om du ska ut å åka. är sugen som fan o ta en tur. lite dåligt med snö i ludvika
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Vi var upp över nyår till sälen/hundfjället och där uppe var de skapligt med snö men så fort man kom ner en bit så var de riktigt dåligt, vid Stöten var de i nästan barmark på sidan om leden...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tjena Chris. hör av dig om snödjupet om du ska ut å åka. är sugen som fan o ta en tur. lite dåligt med snö i ludvika
Kommmer precis hem från en tur upptill myrarna vid Kullern...där fanns det helt OK med snö..tom så mycket så jag lyckades med säsongens första fastkörning :)
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
Höj igen Chris. var kan man lossa skotern om man ska ut o åka upp mot kullern. var hitta jag på spåret
till där ni åkt. går det att åka från slalom backen i säfsen????
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Höj igen Chris. var kan man lossa skotern om man ska ut o åka upp mot kullern. var hitta jag på spåret
till där ni åkt. går det att åka från slalom backen i säfsen????
Det går att åka från skidbacken men det är nog bättre att lossa inne i byn runt pizzerian. Där går spåret....
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan i skrivande stund säga att det är bra med både snö och folk i Gördalen. Kanonåkning med många fastkörningar.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
näs.jpgnäs1.jpgnäsfjället.jpgKom hem igår från 1 vecka skoteråka vid näsfjället & gördalen , näsfjället har gott o väl 55-60 cm åkte till stöten o fika men det är stooor skillnad på snömängden där 20 cm ? , gördalen har bra me snö och många fastkörningar blev det , fattar inte vilken skillnad det är mellan sälen o näsfjället sista 2-3 km upp mot anläggningen i näsfjället växer snötäcket som fan