Polaris 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdriven
-att man känner att PRO RMK har bättre gassvar än Assaulten tror jag mer beror på den fruktansvärt tungdrivna Competitionmattan som sitter på Assaulten än Beltdrivens fördelar på PRO RMK
Mycket bra skrivet!

För att kunna jämföra beltdriven ska man jämföra två likadana maskiner, en med kedja och en med rem. Alltså en 2012 ProRmk mot en 2013 av samma modell.
Jämförelser mot Assault, switchback mm går bort då så mycket annat skiljer och spelar in...

Fotstegen såg riktigt fina ut på Pron:n, men dom såg annorlunda ut mot vad som visats på bilder tidigare i vår...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jamense , där var ett bra svar, med lite eftertanke också-inte bara svammel.

Som sagt, jag är faktiskt inte ren Polarisbööög även om det kan framstå som det-men jag har ett par bekanta jag litar på som provat den i staterna under våren som privatperson och inte hittat något negativt om nyheterna, så onyanserad kritik har jag svårt i nuläget att ta till mig...
Är inte heller någon Polarisbööög men har för tillfället en Assault -11 då jag tyckte den verkade passa mig, har haft alla märken utom Lynx i mina dagar och är ganska trött på märkes***eriet i denna bransch faktiskt. Jag är inte alls negativ till nyheten Beltdrive -tvärtom, bara lite skeptisk till den eufori som den gett hos vissa som tycker att det är beltdriven som gör hela skillnaden

//
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Hur svårt ska det vara att få fram 1st 2013 800 pro rmk och en lika fast 2012 samma dag på samma plats och köra ett enkelt dragrace på ca 200m mellan dom?
Är det så pass stor skillnad som påstås så borde 2013 års pro rmk vinna lätt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
387
83
Malå/Adak
Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdriven
-att man känner att PRO RMK har bättre gassvar än Assaulten tror jag mer beror på den fruktansvärt tungdrivna Competitionmattan som sitter på Assaulten än Beltdrivens fördelar på PRO RMK
+1

En kedjeväxel i ett steg, dvs kedjehuset med inälvor, har en effektivitet på en bra bit över 90%, (minst 95 och troligtvis över 97%).... ponera att remdriften har 50% bättre effektivitet, (och det har den INTE, gummi äter energi på ett sätt en kedja inte kan). så har man max 2,5% mer kräm ut på mattan, dvs ca 2,5-3hk mer än på en normal mountain 800, det känner ingen.
Att rotationsmassan är mindre kan tänkas att det märks genom att maskinen får lättare att ändra riktning.

Jajja, hursomhelst kul att Polaris kommer med något nytt. Sämre blir det ju inte även om jag är tveksam till att det skulle vara jättestora fördelar.

Min största funderation när det gäller remdriften är vad som händer när det kilar en isbit eller kvist mellan rem och nedre hjul? Är remmen "oförstörbar" och stum så kommer någonting annat ge sej, det blir ju i proncip en oändlig kraft på axlarna bara för en några milimeter tjock kvist mellan hjul och rem... En tunn plastkåpa över "drivpaketet" vore nog ingen dum idé.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
+1
Min största funderation när det gäller remdriften är vad som händer när det kilar en isbit eller kvist mellan rem och nedre hjul? Är remmen "oförstörbar" och stum så kommer någonting annat ge sej, det blir ju i proncip en oändlig kraft på axlarna bara för en några milimeter tjock kvist mellan hjul och rem... En tunn plastkåpa över "drivpaketet" vore nog ingen dum idé.
Denna tanke har slagit mig också för det kommer ju garanterat hända.
Efter att kört puder i skogsterräng och sen bara ställt undan maskin så brukar det ligga en fin ihopfrusen klump av snö/is armerad med lite barr och småkvistar.
Någon som varit på visning som frågat om det kommer bli nån sorts kåpa på de serietillverkade maskinerna? En liten smidig i lexan vore kanske nåt.
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Vad tror ni om Indy:n 600:an är det grunden för nästa race-maskin, IQ:n har ju hängt med rätt många år nu?
Jag börjar vara lite sugen på en indy sp faktiskt, men dock kanske slänga på evol-x dämpare 44matta c&a skidor å v-kitt, tror de skulle bli en dräpare. Kört iqr sen dom kom nu å vill köra nytt chassie
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Hur svårt ska det vara att få fram 1st 2013 800 pro rmk och en lika fast 2012 samma dag på samma plats och köra ett enkelt dragrace på ca 200m mellan dom?
Är det så pass stor skillnad som påstås så borde 2013 års pro rmk vinna lätt.
Det kanske är något som ingen åf vill...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Tycker ni verkar negativa eller försöker ni bara finna argument till att inte byta en -13:)

Inovation och utveckling till det bättre, 5%, 10% eller 20% bättre spelar ingen roll, bättre räcker för mig!

Sedan är det som så att det finns ytterligare förbättringar på -13 som det pratas mycket lite om men som är ack så viktiga...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker ni verkar negativa eller försöker ni bara finna argument till att inte byta en -13:)

Inovation och utveckling till det bättre, 5%, 10% eller 20% bättre spelar ingen roll, bättre räcker för mig!

Sedan är det som så att det finns ytterligare förbättringar på -13 som det pratas mycket lite om men som är ack så viktiga...
Absolut inte, det är kanon att tillverkarna kommer med nya, bättre grejer hela tiden...

Det jag, med flera vill, är att kanske tänka lite längre istället för att tro blint på vad reklambrochyrerna säger...

Ingen som påpekat att fotstegen inte ser ut som på bilderna dom kom ut med tidigare i år?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Fotstegen är riktigt bra och stabila med bra grepp:)
Om ni har vilhelmina motorcenter på facebook så ser ni att Edvard har skrivit att fjolårets pro rmk 800 som är preppad fick spö av årets orginal...
 
W

Wettainen

" Life is Goood!
Liten kvällstur med nya Pro-13!
Går ganska precis jämt eller kanske
T.om lite bättre än en Pro-12 med
Slp-pipa
Pc-5
PA topp
Drevning
Och alla trix vi har till variatorerna!
Känns bra!! "

VilhelminaMotorCenter AB på facebook skrev detta.

Edit: Såg att du Jonte96 hann före!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Och om ni inte förstått det, så är det samma person som ni sågat vid fotknölarna ang hans kommentarer ang remdriften, han går under signaturen VMC här på forumet. Om nån har torrt på fötterna innan han skriver här, så är det han...
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jo de är dåligt att dom sågar hans kommentarer när han har rätt i det han säger.
Men är nog inte enbart beltdriven utan även vikten på skotern som gör skillnaden, fast kanske så är det beltdriven beltdriven som gör största skillnaden.
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
Ni som klankar ner på mina inlägg....
Vi testar maskiner i svenska förhållanden hela tiden och vi försöker hålla oss till sanningen.
Då man testar en ny maskin eller ny setup-Ju dyrare eller exklusivare den är desto lättare är det
människan att uppfatta att de blir bättre....
Men så här är det-Jag blev tvungen ut o testköra igen för o bevisa motsatsen för mig själv.
Jag hade denna gång med mig en referensmaskin
ProRmk800 155" -12 124mil
Denna har följande utr.
SLP single
pc-5
PowerAddiction 12,5 topp
Vårat drevkit
Våra variatorgrejor
Måste nog säga att detta är den starkaste maskin vi har haft denna säsong.
+ProRmk 800 155"-13 Bone stock med 10-68 Vikter 19mil.
+5grader 345möh-Vilhelmina.

Följande kom vi fram till:
Dragracing 5 pulls: 3 wins-13/ 2 wins-12 200m
15 grader lägre temp på motorvariator 50 grader-13/65grader -12.(Laser)
Samma motortemp.
-13Maskinen kliver upp ur snön o rycker iväg snabbare från start -12 maskin (Ej stock) knappar in
och hinner ikapp ibland.
-13 maskin är fortfarande i inkörningsläge.
Tro vad ni vill.....imorrn postar jag vikten på min FB sida....OjOJ.....
ED
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Bra inlägg Ed gillar när man gör det där lilla extra för att verkligen få veta sanningen !!