Polaris 2013

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Blir intressant att se vad Doos priser hamnar på, Pollarna ser tämligen frestande ut nämligen, tror inte Doo törs ligga 15 papp över i vinter, ProRMKn är för bra för det......

Hade AGS hållit igång i Malå fortfarande är risken att det blivit en återgång till Polaris.
Verkar som de törs va bra mycke dyrare. En i Ski doo 13 tråden som fått pris. Freeride 146 152 000!!! Saftigt! Man får lite soppapengar för det!!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
387
83
Malå/Adak
Verkar som de törs va bra mycke dyrare. En i Ski doo 13 tråden som fått pris. Freeride 146 152 000!!! Saftigt! Man får lite soppapengar för det!!!
Såg det, ska bli intressant att se hur det går.
Vore man riktigt manlig så skulle man överge 800orna och gå på en ProRMK 600, det verkar vara en killer för pengarna.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Wrap är förjävla fint måste jag säga! Fotstegen tycker jag ser nästan ut å vara identiska som orginal på 2013 förutom färgen. Men däremot så har man nog många gånger nytta av handsågen!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
142900kr för pro rmk 800-163" minus snowcheck 8000kr minus ca 5000kr halv+helförs.=129900kr,inte så tokigt iomed att dom begär för begade 11or&12or 105-125k på blocket,inget pris tapp där inte:),bästa pris jag fått(igår)är ca.120000kr kontant,men då tillkommer inreg.(ca.2000kr)men förmodligen kan det bli tjorv med doc intyget(som vanligt)garanti&servicen är det inga problem med,har tillomed kortare till ÅF då,men frågan är ju om det är värt 8000kr i besparing i bästa fall...
Tror det blir en s-såld iallaf.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Oj vilket lik till skoter man har! Var och provkörde idag och det är sjuk skillnad mellan beltdrive åå kedjehus:)
Sjukt roligt att köra när den ställer sig rätt upp efter att du lagt ner den:D!
 
Last edited:

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
vad kommer då nya drev att kosta? jag gillar verkligen inte utväxlingen rmkn kommer med... det måste finnas alternativ till hösten. annars är man tvungen å köpa ett assault helvete till,
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
vad kommer då nya drev att kosta? jag gillar verkligen inte utväxlingen rmkn kommer med... det måste finnas alternativ till hösten. annars är man tvungen å köpa ett assault helvete till,
Jag sa samma sak-Jag diskutera både med Neil o Wes från Polaris om det här.....
Jag har sålt över 100 drevkit med 2.26 ratio så många verkar vilja ha lägre drevning.
Men efter att ha provkört ProRmk med Beltdrive och 2.10 Ratio så tror jag att den går
att köra som den är-även i våra förhållanden.
BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte
för högt växlad.
Var o xtrem krypkörde i granskogen på torsdagkväll och det luktade inte rem trots nerslagan och +8 grader.
Variatorerna hade med originalbestyckning ungefär samma temp som våra som är Kittade och det vet alla
som kört -11>-12 att så brukar det inte vara med stock.......
Men vi ska testa o prova ut nästa års variatorgrejor under veckan som kommer.
Youtube klipp kommer där vi kör stock Pro-13 mot Pro-12 med SLP rör,topp,Pc5och våra variatorgrejor.
Resultatet är förbluffande vad en beltdrive/effektiv drivlina kan göra med en skoter.....
StayTuned...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Men nu får du bara knipa ihop Ed.
Fasen vad det låter som man åker omkring på något som knappt orkar släpa sig fram för egen maskin.

... men som tur är så sitter begränsningarna fortfarande i skiten bakom styret, snarare än i maskinen, så man kan kanske stå ut nåt år till...
;-)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Oj vilket lik till skoter man har! Var och provkörde idag och det är sjuk skillnad mellan beltdrive åå kedjehus:)
Sjukt roligt att köra när den ställer sig rätt upp efter att du lagt ner den:D!
Måste bara fråga, vilken maskin du jämför mot?

VMC

Men efter att ha provkört ProRmk med Beltdrive och 2.10 Ratio så tror jag att den går
att köra som den är-även i våra förhållanden.
BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte
för högt växlad.
Var o xtrem krypkörde i granskogen på torsdagkväll och det luktade inte rem trots nerslagan och +8 grader.
Förklara för mig hur beltdriven kan fungera bättre att krypköra med när du ligger och smyger med remslir i skogen?
Fördelen med lättare drivlina märks när man ändrar varvtal, vid konstant varvtal märks skillnaden inte.

Är inte anti mot beltdriven, det är säkert kanon, men jag tror inte på allt som skrivs om den. Att det ska bli sån himl skillnad...
Mina tankar:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad.
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så borde skillnaden inte göra så värst mycket.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
Räknar man bara delarna från sekundären och bakåt i drivlinan blir det ca 7.5% skillnad...
Frågan är om det märks mer än i reklambrochyren...