2500 för remmen var 350mil är ju ingen fara. Fråga alla brp åkare
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...Måste bara fråga, vilken maskin du jämför mot?
Förklara för mig hur beltdriven kan fungera bättre att krypköra med när du ligger och smyger med remslir i skogen?
Fördelen med lättare drivlina märks när man ändrar varvtal, vid konstant varvtal märks skillnaden inte.
Är inte anti mot beltdriven, det är säkert kanon, men jag tror inte på allt som skrivs om den. Att det ska bli sån himl skillnad...
Mina tankar:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad.
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så borde skillnaden inte göra så värst mycket.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
Räknar man bara delarna från sekundären och bakåt i drivlinan blir det ca 7.5% skillnad...
Frågan är om det märks mer än i reklambrochyren...
har provkört årets med beltdrive och inte och du känner skillnad.Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...
Att den skulle vara så mycket mer lättdriven än kedjedrift att du känner en tydlig skillnad tror jag inte heller på -det har nog med andra skillnader på maskinen att göra i så fall
Har du provat den?Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...
Att den skulle vara så mycket mer lättdriven än kedjedrift att du känner en tydlig skillnad tror jag inte heller på -det har nog med andra skillnader på maskinen att göra i så fall
tror fortfarande IQRn ligger snäppet över, fast det borde ju vara dax för en uppdatering nu, tkr dom bara uppdaterar dom långa masinkerna :/Vad tror ni om Indy:n 600:an är det grunden för nästa race-maskin, IQ:n har ju hängt med rätt många år nu?
Jag är inte alls negativ till Beltdrive men har svårt att se att en remdrift har så mycket bättre/högre verkningsgrad än kedjedrift.Har du provat den?
Alla jag har hört/läst/talat med som provat den säger ungefär samma saker.
Själv kan jag inte uttala mig då jag inte provat den.
Jo, IQ-R är ju ett invant koncept.tror fortfarande IQRn ligger snäppet över, fast det borde ju vara dax för en uppdatering nu, tkr dom bara uppdaterar dom långa masinkerna :/
Indyn låter dock intressant och väcker lite minnen
Ph
aa det skulle ju faktist bli kanske intressant!Jo, IQ-R är ju ett invant koncept.
Tänkte bara i banorna att dom lättar Indyn där det går. Sen även samma uppdateringer som dom gjort på Pro-ride chassiet på PRO-RMK, beltdrive, nya rörramen, andra a-armar. Sätet och tanken kan ju också göras om. Sen att även chassiet/tunneln förstärks där det nu kan behövas så det tål racebanan.
En Indy-R version heltenkelt =P
Samtidigt bör dom föreviga IQ-R med att göra den fronten/huven på 120cc miniskotern.
Till vilken av skotrarnas fördel? Alltså vilken hade bäst gassvar?Har också provat med beltdrive och utan. Jag kände en tydlig skillnad, klev ifrån en pro Rmk 800 till Assaulten, det var en klar skillnad på gassvaret.
Nu ska inte jag stå här och hacka på alla som har en kommentar om Polaris-jag är faktiskt inte märkes*** på det sättet.var och testade nya polaris idag och till min förvåning så såg jag att fotsteget på pro rmkn redan hade gett vika och böjt sig på ett ställe, dåligt!
Kan bara instämma då man ej vet orsak till skadan ska man ej uttala sig.Nu ska inte jag stå här och hacka på alla som har en kommentar om Polaris-jag är faktiskt inte märkes*** på det sättet.
Men att gnälla om fotstegen på en demoskoter är poänglöst då dom blir tuktad bortom allt vett.
Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdrivenHar också provat med beltdrive och utan. Jag kände en tydlig skillnad, klev ifrån en pro Rmk 800 till Assaulten, det var en klar skillnad på gassvaret.
Jamense , där var ett bra svar, med lite eftertanke också-inte bara svammel.Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdriven
-att man känner att PRO RMK har bättre gassvar än Assaulten tror jag mer beror på den fruktansvärt tungdrivna Competitionmattan som sitter på Assaulten än Beltdrivens fördelar på PRO RMK