Polaris 2013

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ja,det var ju inget att bråka om priset på den,vissa får ju blåsa 2k varje helg på cordat gummi;-)
Jag har inte provkört 2013,men kan garantera att det kommer märkas att det är till fördel med beltdrive.
Enda nackdelen är ju att ändra utväxling kan kosta en slant.
Dröjjer nog inte länge innan den lösningen även poppar upp på konkurenterna(summit,arctic M)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Måste bara fråga, vilken maskin du jämför mot?


Förklara för mig hur beltdriven kan fungera bättre att krypköra med när du ligger och smyger med remslir i skogen?
Fördelen med lättare drivlina märks när man ändrar varvtal, vid konstant varvtal märks skillnaden inte.

Är inte anti mot beltdriven, det är säkert kanon, men jag tror inte på allt som skrivs om den. Att det ska bli sån himl skillnad...
Mina tankar:
Säg att beltdriven väger bara hälften så mycket som kedla och drev. Tex 1.5 kilo istället för 3 kilo. Visst är det en rejäl skillnad.
Men om man sen räknar in resten av de roterande delarna så borde skillnaden inte göra så värst mycket.
Tar nu siffror helt från luften eftersom jag inte vet exakt vad resp. del väger, men för att få ett hum...
Vevaxel 5kg, primärvariator 4kg, sekundär 4kg, drev/kedja 3kg, sekundäraxel, 1.5kg, drivaxel 2 kg, matta 10kg = 29.5 kg.
Om man har beltdrive så blir det att väga 28 kilo. Alltså ca 5% lättare...
Räknar man bara delarna från sekundären och bakåt i drivlinan blir det ca 7.5% skillnad...
Frågan är om det märks mer än i reklambrochyren...
Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...
Att den skulle vara så mycket mer lättdriven än kedjedrift att du känner en tydlig skillnad tror jag inte heller på -det har nog med andra skillnader på maskinen att göra i så fall
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad tror ni om Indy:n 600:an är det grunden för nästa race-maskin, IQ:n har ju hängt med rätt många år nu?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...
Att den skulle vara så mycket mer lättdriven än kedjedrift att du känner en tydlig skillnad tror jag inte heller på -det har nog med andra skillnader på maskinen att göra i så fall
har provkört årets med beltdrive och inte och du känner skillnad.
Vet int riktigt om den behöver drevas ner heller för att om den ställer sig rakt upp efter att du lagt ner den så är det nog inget fel på hur den går och stog jag inte åå ryckte i styret.
Årets 163 är nog nästan lika lätt att kasta runt som fjolårets 155.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja denna beltdrive känns något överskattad -med tanke på att det funnits som eftermarknadspryl i många år så borde ju varenda människa ha bytt till det om det nu är ett sånt mirakel...
Att den skulle vara så mycket mer lättdriven än kedjedrift att du känner en tydlig skillnad tror jag inte heller på -det har nog med andra skillnader på maskinen att göra i så fall
Har du provat den?
Alla jag har hört/läst/talat med som provat den säger ungefär samma saker.
Själv kan jag inte uttala mig då jag inte provat den.
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Vad tror ni om Indy:n 600:an är det grunden för nästa race-maskin, IQ:n har ju hängt med rätt många år nu?
tror fortfarande IQRn ligger snäppet över, fast det borde ju vara dax för en uppdatering nu, tkr dom bara uppdaterar dom långa masinkerna :/
Indyn låter dock intressant och väcker lite minnen :D

Ph
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har du provat den?
Alla jag har hört/läst/talat med som provat den säger ungefär samma saker.
Själv kan jag inte uttala mig då jag inte provat den.
Jag är inte alls negativ till Beltdrive men har svårt att se att en remdrift har så mycket bättre/högre verkningsgrad än kedjedrift.
och nej jag har inte provat den.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
tror fortfarande IQRn ligger snäppet över, fast det borde ju vara dax för en uppdatering nu, tkr dom bara uppdaterar dom långa masinkerna :/
Indyn låter dock intressant och väcker lite minnen :D

Ph
Jo, IQ-R är ju ett invant koncept.

Tänkte bara i banorna att dom lättar Indyn där det går. Sen även samma uppdateringer som dom gjort på Pro-ride chassiet på PRO-RMK, beltdrive, nya rörramen, andra a-armar. Sätet och tanken kan ju också göras om. Sen att även chassiet/tunneln förstärks där det nu kan behövas så det tål racebanan.

En Indy-R version heltenkelt =P

Samtidigt bör dom föreviga IQ-R med att göra den fronten/huven på 120cc miniskotern. ;)
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Jo, IQ-R är ju ett invant koncept.

Tänkte bara i banorna att dom lättar Indyn där det går. Sen även samma uppdateringer som dom gjort på Pro-ride chassiet på PRO-RMK, beltdrive, nya rörramen, andra a-armar. Sätet och tanken kan ju också göras om. Sen att även chassiet/tunneln förstärks där det nu kan behövas så det tål racebanan.

En Indy-R version heltenkelt =P

Samtidigt bör dom föreviga IQ-R med att göra den fronten/huven på 120cc miniskotern. ;)
aa det skulle ju faktist bli kanske intressant! :)
bara spånar men
IOR600 med Rush boggien å dämpgrejen i baken
och alla nya grejerna som är på pro rmkn(dom du rabbla upp) skulle va ganska cooolt! :D

hehe ja det skulle va häftigt :p
lr en mitt emellan modell, 340cc lr nåt sånt som man kan köra vuxen ändån :p
som en fiddy fast skoter :D

Ph
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Har också provat med beltdrive och utan. Jag kände en tydlig skillnad, klev ifrån en pro Rmk 800 till Assaulten, det var en klar skillnad på gassvaret.
 

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
var och testade nya polaris idag och till min förvåning så såg jag att fotsteget på pro rmkn redan hade gett vika och böjt sig på ett ställe, dåligt!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sv: Re: Polaris 2013

var och testade nya polaris idag och till min förvåning så såg jag att fotsteget på pro rmkn redan hade gett vika och böjt sig på ett ställe, dåligt!
Nu ska inte jag stå här och hacka på alla som har en kommentar om Polaris-jag är faktiskt inte märkes*** på det sättet.

Men att gnälla om fotstegen på en demoskoter är poänglöst då dom blir tuktad bortom allt vett.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Sv: Re: Polaris 2013

Nu ska inte jag stå här och hacka på alla som har en kommentar om Polaris-jag är faktiskt inte märkes*** på det sättet.

Men att gnälla om fotstegen på en demoskoter är poänglöst då dom blir tuktad bortom allt vett.
Kan bara instämma då man ej vet orsak till skadan ska man ej uttala sig.
Och skulle detta nu vara ett problem så är det ju det lättaste chassit att fixa det på några skruv och ett gäng nitar sedan dit med ett nytt fotsteg.
 

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
Re: Sv: Re: Polaris 2013

i och för sig så sa handlarn att den blivit påkörd av en gaffeltruck men det tvekar jag på då det var böjt neråt.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har också provat med beltdrive och utan. Jag kände en tydlig skillnad, klev ifrån en pro Rmk 800 till Assaulten, det var en klar skillnad på gassvaret.
Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdriven
-att man känner att PRO RMK har bättre gassvar än Assaulten tror jag mer beror på den fruktansvärt tungdrivna Competitionmattan som sitter på Assaulten än Beltdrivens fördelar på PRO RMK
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag var till Falun idag och testade nya maskinerna.. Haralds från Borlänge hade styrt upp provkörning på crossbanan. Men jösses vilken bana.. haha.. Men jag kände stor skillnad mellan PRO RMK och de andra maskinerna med tanke på remdriften. PRO RMK var klart mycket rappare än de andra. Men det kan såklart bero på annan drevning och så där. Jag är ganska stor till vikten och spöade skiten ut både maskin och remdrift. Så om någon har funderingar på hållbarheten så kan säga att det inte kommer vara några problem. 800 Rush Pro-R Var klart roligast på banan (inte så konstigt kanske) men SWB Assaulten var inte långt efter i komfort. Den klarade banan utan större problem faktisk.. Hade varit roligt att få prova min egen Freeride på samma bana för att få en uppfattning om skillnaderna. Och 600 motorn är riktigt slö i gemförelse med 800an.

Jag kommer nog vänta ett år, tills fler maskiner får remdriften samt de nya fotstegen som utan problem klarade min vikt. Ställde mig på ena sidan med all vikt och steget sviktade inte ens.. Men om ett år går nog jag över till Polaris..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det var mer VMC:s utalande "BeltDrive´n är såpass mkt mer lättdriven och mindre massa att man upplever den inte för högt växlad" som jag står skeptisk till -att den har bättre gassvar kan jag förstå då den roteranda massan är lägre men att den skulle vara mer lättdriven -försumbart på en drivlina till en skoter som har så sjukt tungdriven
-att man känner att PRO RMK har bättre gassvar än Assaulten tror jag mer beror på den fruktansvärt tungdrivna Competitionmattan som sitter på Assaulten än Beltdrivens fördelar på PRO RMK
Jamense , där var ett bra svar, med lite eftertanke också-inte bara svammel.

Som sagt, jag är faktiskt inte ren Polarisbööög även om det kan framstå som det-men jag har ett par bekanta jag litar på som provat den i staterna under våren som privatperson och inte hittat något negativt om nyheterna, så onyanserad kritik har jag svårt i nuläget att ta till mig...