Polaris 2013

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Tack för svar! Så vet jag att det inte är någon fara fram till 90 i alla fall, och föresten så JA det lagras koder på varmkörningar! En kopmis hade 150st sådana efter en bogsering av en annan en vårdag! :bigsmile:
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Ja får du igenom den 50 liter på 10 mils inkörning så gör du det ju jättebra! Då har du INTE kört in remmen. Allt har ett pris.. Kör du inte in variatorremmen så sliter du ut dom mycket tidigare. Allt handlar om hur länge du vill sakerna ska hålla!
Vet väl inte om det känns så jättebra att det går åt så mycket soppa, men tack iaf. Den tar mycket bensin när man har roligt, så är det bara.
Sen var det QD-remmen vi pratade om, inte variatorremmen. Lägger alltid ca 3 mil till inkörning variatorremmen.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Pratade men min handlare idag ang drivaxeln, han sa att det var 27st (just nu) drivaxlar i sverige som hade havererat. Han sa även att det skulle synas väldigt tydligt om axeln var fel på, bara hissa upp mattan och gasa lite så ser man om det nedre drevet till remdriften wobblar, är tydligen därför dom går av. Den 28dec skulle den första leveransen av "klammer" komma till dom. Jag har kört 5 mil och då påstod han att det inte var något fel på min axel då den skulle ha haveretat för länge sen om den var felmonterad.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Pratade men min handlare idag ang drivaxeln, han sa att det var 27st (just nu) drivaxlar i sverige som hade havererat. Han sa även att det skulle synas väldigt tydligt om axeln var fel på, bara hissa upp mattan och gasa lite så ser man om det nedre drevet till remdriften wobblar, är tydligen därför dom går av. Den 28dec skulle den första leveransen av "klammer" komma till dom. Jag har kört 5 mil och då påstod han att det inte var något fel på min axel då den skulle ha haveretat för länge sen om den var felmonterad.
skönt o höra då man kört 17 mil borde man känna sig rätt säker :)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Pratade men min handlare idag ang drivaxeln, han sa att det var 27st (just nu) drivaxlar i sverige som hade havererat. Han sa även att det skulle synas väldigt tydligt om axeln var fel på, bara hissa upp mattan och gasa lite så ser man om det nedre drevet till remdriften wobblar, är tydligen därför dom går av. Den 28dec skulle den första leveransen av "klammer" komma till dom. Jag har kört 5 mil och då påstod han att det inte var något fel på min axel då den skulle ha haveretat för länge sen om den var felmonterad.
Om nu vissa axlar är felmonterade, varför ska då alla ha service med klammer?
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Om nu vissa axlar är felmonterade, varför ska då alla ha service med klammer?
Han sa att dom axlar som inte havererat på flera mil är inget fel på och behöver egentligen inte ha något klammer, men att polaris vill säkra upp och montera på alla maskiner

Hoppas han har rätt...
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
ok lika bra sätta på klamret. Min har gått 20 mil nu utan problem GRYMT nöjd!

Tänkte hinna första service före nyår men ser tungt ut :blink1:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det jag hört är att en dags produktion av drivaxlar blivit fel på. Limningen vart bara gjord på 3 sidor av 6 (hexagon formad axel). Så det i sig skapar obalans i axeln och sliter sönder den. Därav att det "wobblar" som jooohan skrev.

Dom vet exakt vilken serie av axlar det är så det går kolla upp om man har en som är OK eller inte.

Men detta är vad jag fått höra av försäljarn. Men han verkar rätt kunnig/insatt i ämnet och har själv en pro rmk -13.

Om nu det stämmer vet jag inte. Men min skoter skulle tydligen inte ha en sådan axel. Och den verkar då hålla ihop än så länge iaf :)
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Min handlare sa också att axlarna gick sönder på engång.

Jag är då väldigt nöjd med skotern. Kört 22mil nu och axeln är hel
QDremmen ser ut som ny och likaså variator remmen.
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
På andra sidan pölen har axlar gått sönder på maskiner med MFD augusti - oktober..

Har dock inte hört ännu om nån 600:a som kört sönder axeln...

//Matte
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
Tror att alla PRO är tillverkad under tiden Aug-okt:)
Jo , men någon påstod att det bara var maskiner tillverkade under en specifik dag dom var drabbade. Men det stämmer ju inte om man summerar ihop MFD på maskiner som havererat. Nåväl, bara dit med klämman så man får lite ro :)

//Matte
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vet inte om jag missat något svar. Men om axeln är fellimmad och vobblar. Vad är det som blir bättre med ett klammer?
Ursprungsfelet finns ju fortfarande kvar?
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Vet inte om jag missat något svar. Men om axeln är fellimmad och vobblar. Vad är det som blir bättre med ett klammer?
Ursprungsfelet finns ju fortfarande kvar?
Om axeln wobblar så ska den givetvis bytas ut, hjälper inte med ett klammer då.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Min är då tillverkad i juli tror jag, kan kolla exakt men är rätt säker på att det var 7e eller 17e juli. Sen finns det ett service meddelande som säger att alla pro rmk ska kollas upp och få klammer.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Om axeln wobblar så ska den givetvis bytas ut, hjälper inte med ett klammer då.
Så vad är då egentligen meningen med klammret om det nu är så att Polaris menar att endast ett begränsat antal är drabbade.
Nä nog är det bara bullshit, konstruktionen är för vek helt enkelt. Att montera ett klammer lär väl i bästa fall bara skjuta fram haveriet till den dag då man som minst anar det i den djupaste ravinen på det mest jävliga stället. Det kanske inte kommer inom de första 100milen men det blir väl som med 08-10 800cfi motorerna, vid 3-400mil kommer kommer raset som på posten.
Till nästa år kommer vi garanterat se en helgjuten axel igen.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Helgjuten axel?den var ju ihålig förra året åxå...dock var den ju inte i alu.men någon som fått service medelande än ang.klämman?pratade med kalixmaskiner i luleå i veckan&det var inget dom hadde hört om än iallaf.men han viste vad problemet var,samt han sa polaris hadde koll på vilka maskiner det var problem med,men tror ju själv att det är som ett lotteri...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
han sa polaris hadde koll på vilka maskiner det var problem med,men tror ju själv att det är som ett lotteri...
OM Polaris skulle ha koll på vilka maskiner som var drabbade, alltså mellan vilka chassinummer detta kunde hända.
Då skulle dom väl redan kallat in de berörda maskinerna kan man tycka.
Gissar på att dom inte har sån exakt koll som dom vill göra gällande...
Dom har nog ett hum om vilka det är, inte mer än så...

Dom som gått sönder, har dom fått ersättningsdelar fort eller står folk och väntar på axlar?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror inte heller dom vet exakt vilka skotrar som är drabbade. Utan det enda säkra är att kolla serienumret på axeln.
Kan ju däremot ha en hum om vilken serie av skotrar det är som skeppat ut med dom axlarna.

Kört upp inkörningstanken nu på min så har tänkt switcha till 91-oct läget. Men är det 95 okt eller 98okt som gäller?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Helgjuten axel?den var ju ihålig förra året åxå...dock var den ju inte i alu.men någon som fått service medelande än ang.klämman?pratade med kalixmaskiner i luleå i veckan&det var inget dom hadde hört om än iallaf.men han viste vad problemet var,samt han sa polaris hadde koll på vilka maskiner det var problem med,men tror ju själv att det är som ett lotteri...
Ja alltså en axel helt i stål så som 2012, det är ju rent utsagt löjligt att ha en limmad tapp i alu bara för att "spara vikt".

Något jag dock reagerar när jag läser denna tråd är allas stenhårda förtroende för vad deras ÅF häver ur sig. För mig är det en självklarhet att ÅF bortförklarar saken med vilka medel som helst för att ge kunden ett betrygande svar även om det i sig inte gör kunden klokare. Man kan ju inte tala illa om den egna produkten, speciellt inte när man har ett produktbolag bakom sig med deras krav.
Den ÅF som rekomenderar konkurrentens produkt framför sin egen säljer inte många maskiner. Sen spelar det ju ingen roll om konkurrentens produkt i slutändan faktist är bättre men har ni någonsin hört eran ÅF säga något sånt? Skulle inte tro det.
I grund och botten är ÅF exakt lika mycket försäljer som den där irriterande telefonförsäljaren som alltid ringer mitt i maten och vill kränga cyklar på vintern och snöslungor vid midsommar..