Ski-doo 2015

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Skulle man kunna få recensioner av 174"?
Min skoterbuddy åker 174" och är supernöjd. Efter att ÅF varnat ang. boggieskenor så var det lite oro över det, men han kör precis lika hårt på 174"an som på 154"an han körde innan. Han står på rätt bra på lederna, bombar bäckar och droppar en del mindre drops och nu efter 60+ timmars åkning så håller den fortfarande.
När det gäller klättring så tar den sig fram sjukt bra, men man ska inte tro att det bara är att köra på överallt. När det var 170cm fluff i Saxnäs så grävde vi fram den mer än en gång om vi säger så, men det blir inte lika mycket fullgas nu till skillnad från 154"an. Det blir vansinnigt djupa spår efter den när han sätter fast den:)
När det gäller myrsurf så blir det inte lika tighta donuts som med 154"an. Han upplever att den helt enkelt kräver lite mer utrymme.
Han åker forfarande på första remmen nu efter 90+mil.
Efter leden måste man komma ihåg att fälla ner stänkaren och ibland rivarna annars går den varm.
Är väl det jag kan komma på nu.
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag ser ju att du själv har en 163". Det kan ju inte vara särskilt stor skillnad? Är du nöjd med den?
Fick prova en 174" i veckan och blev naturligtvis sugen.
Så här års borde man ju kunna få bra pris på "fjolårsmodellerna" tycker jag..
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Är grymt nöjd med 163"an. Absolut. Skulle dock inte kliva upp till en 174", utan hellre då ner ett snäpp till 154". Det är ytterst få gånger som som det verkligen är så mycket snö så att jag behöver en 163", men i år har det ju varit extremt bra tillgång på snö där vi varit och jag hade inte velat haft kortare maskin då.
Man kan tycka att det inte borde vara så stor skillnad mellan 163/174, men det känns helt klart att den är längre.
Hade ju en 146" FR innan, precis som du och jag har bara positiva saker att säga om det bytet. Den är mycket lättare att hantera. Jag gör tightare donuts med 163"an faktiskt...
Var tveksam till längden först, men t3 paketet avgjorde och jag ångrar inte en sekund det valet, men skulle jag boka en ny nu så skulle jag testa 154" T3
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Är grymt nöjd med 163"an. Absolut. Skulle dock inte kliva upp till en 174", utan hellre då ner ett snäpp till 154". Det är ytterst få gånger som som det verkligen är så mycket snö så att jag behöver en 163", men i år har det ju varit extremt bra tillgång på snö där vi varit och jag hade inte velat haft kortare maskin då.
Man kan tycka att det inte borde vara så stor skillnad mellan 163/174, men det känns helt klart att den är längre.
Hade ju en 146" FR innan, precis som du och jag har bara positiva saker att säga om det bytet. Den är mycket lättare att hantera. Jag gör tightare donuts med 163"an faktiskt...
Var tveksam till längden först, men t3 paketet avgjorde och jag ångrar inte en sekund det valet, men skulle jag boka en ny nu så skulle jag testa 154" T3
Bra sammanfattat, har precis samma uppfattning. Enda skillnaden är att jag gick från 154" Freeride ifjol till 163" T3 i år. Helt galet stor skillnad i framkomlighet utan att den känns otympligare. Något längre svängradie på den bara när det blir trångt och man måste kasta runt på liten yta.
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Någon som upplever att motorn tvekar/hostar till ibland? Jag får de då och då, när man ligger på 5-6000 varv och ger fullt så händer de.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Någon som upplever att motorn tvekar/hostar till ibland? Jag får de då och då, när man ligger på 5-6000 varv och ger fullt så händer de.
finns garantibulletin för detta, det är någon form av bricka som skall monteras vid D.E.S.S´en för att avhjälpa problemet, har inte fått min än men kontakta din ÅF.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Jag har också varit med om liknande. När man släpper gas för att lägga ned skotern i en sväng och sedan går på full gas för att räta upp skotern så tvekar den. Det är precis som att man startar på högsta växel med en bil. Efter ett litet tag kommer kraften om man inte hunnit lägga ned skotern på sida. Men jag vet inte om det är variator problem eller motorproblem.

Uppdateringen med DESS verkar ju bara att en del har problem att starta maskinen om man har extrautrustning inkopplad.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är inte att utblåset blir igenpackat med snö? om det händer när man lägger ner den, men då är det ju bara åt höger sida problemet kommer
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
finns garantibulletin för detta, det är någon form av bricka som skall monteras vid D.E.S.S´en för att avhjälpa problemet, har inte fått min än men kontakta din ÅF.
Fick det åtgärdat vid leverans i mitten av Januari, så det är inte det problemet.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
det är inte att utblåset blir igenpackat med snö? om det händer när man lägger ner den, men då är det ju bara åt höger sida problemet kommer

För mig kan det hända från allt mellan helt stillastående till fullgas och från 5000-6000 till till fullgas. I djup lössnö och skare. Från +2 ner till -29. Inget mönster. Som sagt, endast ett par gånger. Låt säga 10 gånger...
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Samma här, kan hända i alla fören och alla temperaturer. Pratade med en polare som sagt till om detta till ÅF när han va in på service, å dom mena på att de är variatorn? Att den varva upp för fort. Så dom klicka bara ner variatorn . Men jag ha klickat ner min redan till 2an å de blev då inte bättre.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Samma här, kan hända i alla fören och alla temperaturer. Pratade med en polare som sagt till om detta till ÅF när han va in på service, å dom mena på att de är variatorn? Att den varva upp för fort. Så dom klicka bara ner variatorn . Men jag ha klickat ner min redan till 2an å de blev då inte bättre.
Har samma problem på min Fr 137 2014, de är att de går för lätt, den når maxvarv och dör av pga av det. Du ser inte maxvarvet på varvräknaren men den slår upp i max varv och dör sedan av för att åter ta sig igen.
 

Jonas F

Medlem
8 jan 2012
36
0
1
Piteå
Har viktat på min 3gram, men vid kusten där de går lättare så slår den i stoppen fortfarande. Men kan däremot inte hålla med er övriga att T3 är speciellt lättkörd? Vi är 3st som har 163" som tycker dom är väldigt bångstyriga o svårkörda. Upplever att den är väldigt tung på skidorna (lätt att någon av skidorna skär ner). I pudersnö helt underbar maskin men i övriga fören väldigt svårkörda..