Men är det någon som verkligen tror att en tillverkare kan utveckla en motortyp enbart för snöskotrar? Och att någon idag skulle satsa på tvåtaktsmotorer när katalysatorkrav står bakom hörnet och väntar?
Fullständigt orealistiskt, alldeles oavsett den teoretiska potentialen. För att kunna utveckla måste man kunna sälja, och det i mängder. Rotax har även de gått över till fyrtakt om ni missat det - både på MC- och på skotersidan. E-tec, som är det "senaste" har funnits i några år nu, utan att man kommit tillrätta med barnsjukdomarna så den återvändsgränden är nog stängd inom något år bara.
Turbokit till fyrtakt är mycket billigt och anledningen till att ett eftermarknadskit till tex Yamaha RX-1 kostar 30.000 är att de görs i små serier, handbyggs och kunderna är beredda att betala det för att få 250 hk i en snöskoter med en garanterad livslängd på flera tusen mil utan att man behöver röra motorn.
När det gäller fabriksmonterad turbo så skulle det förvåna mig om merkostnaden är över 5.000 kronor, vilket på en maskin för 100-150.000 är att betrakta som kaffepengar. Det är bara remkostnaden för de första 100 milen på en Skidoo idag.
Inom några år kommer ACE600 med turbo och kanske 130 hk, fortfarande med en mycket låg vikt. Eller möjligen en helt ny motor, hämtad från MC-sidan.
Man måste se de större sammanhangen om man skall kunna göra en bra prognos.
Som det är idag; ja, jag tror att det är hållbart personligen och man kan ju bara hoppas att de styrande hos resp företag är såpass kompetent att de kan räkna på det. För de har ju uppenbarligen konstaterat att det är ekonomiskt gångbart med dedikerade skotermotorer, och för att konkurrera på marknaden idag så krävs motorer som är optimala för inom området, den 4takt t.ex som Polaris har idag kommer väl från ATV om jag inte minns fel, nu funkar den maskinen men är ändå en av de sämre 4taktmaskinerna på snöskotermarknaden idag, 140hk överladdad och väger bly... Men jo visst funkar den men får jag välja så väljer man ju hands down en maskin som från grunden är designad för skoterbruk.
Men det är ju klart mer ekonomiskt att ha motorer som flyter över flera plattformar och segment så börjar försäljningen svika och inkomsterna sjunker kan de ju mycket väl gå över detta, men hoppas verkligen inte.
Ja börjar man med fabriksmonterade turbo i större skala så kommer ju kostnaden sjunka, men som du säger 5000kr, det täcker knappt det materiella för turbo så tillägget lär inte va så lågt. AC ZR1 (om den heter så?), dyraste eller delad etta med RX1, har turbo men med referenspris 169000.
Skulle man börja massproducera över många modeller så skulle priset sjunka men om man ser till hur marknaden fungerar så behöver inte den materiella kostnaden motsvara prishöjningen, se till 600 resp 800 motorerna, krävs inte mycket mer för att bygga den större motorn men effekthöjningen gör den mer attraktiv och och kraftigare prishöjning. Så ja svårt att säga, så länge det finns både oladdat och laddat så lär laddat vara ett klart steg upp i pris, om inte pga materiellkostnad så pga efterfrågan/tillgång... Eller så gör dom som du är inne på; kör uteslutande på fabriksmonterad överladdning, ett väldigt trevligt scenario iofs
Men frågan är ju, som du säger är trenden inom bil mindre och överladdade motorer men det är ju inte uteslutande och lär inte bli så heller...