Tjo, inte direkt sladdvänlig snökonsistens blir det när Januari och februarisnön tinar igenom för första gången, dessutom tuggar vilken skoter som helst sönder ytan före sladden passerar.
Enligt min mening (30 års erfarenhet att hålla skoterspår farbart över älvisen i stugan tills dagarna innan isen släpper dvs runt 10 maj) så är det enda man skall göra sådana här dagar att "slätdra" på kvällen med någon typ av kladdplatta.
Varför är enkel fysik, en helt slätdragen yta har minsta "mantelyta" mot den varma luften och tar således emot mindre av den instrålning som sker av UV och värme. Deesutom underlättar det sladdningen när det blir 10 minus igen, lättare att rugga en slät yta än att släta till en hårdfrusen potatisåker.
Har man möjlighet att åka ut någon med en rulle typ vägtrumma med rillor (WWWWW=profiltyp) när det nyper på så mångdubblar man "mantelarean" som tar emot kyla, dessuton rinner kylan nedåt i dessa spår om det lutar så då får man någon extra minusgrad längst ned och dessutom hjälper det till att torka ut snön då ju det skapas minimala men ändock luftströmmar åt olika håll.
Okej, detta är lätt när man drar eget spår men omsätter man det till ledarbete så gissar jag att det blir lite nattjobb när det är ringa trafik, har man möjlighet att vid utsatta/trängre passager där det blir extremt blött att dra flera spår och låta ett vila i slätdraget skick varma dagar och sedan växla till nästa dag hjälper det också till att förlänga livstiden på leden, frågan är ju om "avsnitszling" skulle respekteras av alla....