Nytt på Leden!

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tjena, jcollin och Stig, klubben hade en Formatic förut vet inte vad den hade för betäckning men den såg ut som en bandvagn med blad fram. Dom har nyss sålt den (till Ö-sund tror jag). Den gjorde ett jäkla jobb minsann men eftersom vi är en sån stor klubb med många ledmil indelat i underklubbar så fick den se sig slagen av tre nya Vikingar istället. I min sektion som jag sladdar i så har vi två Grizzlyar och två såna Bombardier vesslor med dieslar i. Tänkte att jag skulle få knäppa nåt kort när man träffar på dem så ni får se. I en annan sektion har dom en Terri med hydraulsladd som är midjestyrd, den gör ett sjuhellvetiskt jobb men går fruktansvärt sakta. Finns säkert fler fräna maskiner häromkring, ska spana lite. Till sist, ifjol så fick vi låna en Hägglunds BV206 av BAE Hägglunds och där finns det nog inget som stoppar, inte ens en öppen sjö he he. Förresten ute igår å skulle fixa leden och vips var man ett drag fattigare... Nä nu far vi åt Kittelfjäll och pinar deras leder (och raviner) lite. Vi kanske syns allihop.
Hur i hela hälsingland har ni råd med en sån maskinpark? Vi är väl en medelstorklubb med ca 200 medlemmar och 27 mil skoterled och våra medlemsavgifter och driftbidrag från kommun räcker väl just så pass till soppa. Nyköp av sladdar och skotrar/maskiner finns inte på världskartan. Har ni mycket privata sponsorer eller?

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Det är i 202:an som det satt en B18 i, 206:an i bensinversionen har en sunkig ford V6, i dieselversionen satt det en Mercedes 6:a.
Finns även en dieselversion med Mercedes 5:a..men de e ingen tröst,törstig som fan e dom vare sig de e diesel eller bensinare

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag tror allt att jag hittat min sladd dragare för vintern 2009 - 2010

Expedition SE
1200 4-TEC, 20x154x1.25 track, Hydraulic front shocks, Warn winch, high-capacity battery, skid plate, heavy-duty bumper, two-up modular seat with storage, Regal red color

http://www.maxsled.com/absolutenm/articlefiles/1092-Tundra_LT_550F_6166_480.jpg

Bara att sätta på turbo :D och en 38mm matta om ingen tillverkare kommer med en 44mm matta i 50 cm bredd

Då blir det till att spara ihop lite pengar i sommar.

Får se vad man kan få i inbyte för nytron med de dryga 1000 mil det troligen kommer att stå på mätaren efter denna vintern:hmmmm:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lite "overkill" för att dra sladd, Yeti 800 räcker långt och har stålchassiet som tål vad för tokerier som helst så nog vill du säkert göra mer än att sladda med en "pimpad" Commander:ciao:

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Hur i hela hälsingland har ni råd med en sån maskinpark? Vi är väl en medelstorklubb med ca 200 medlemmar och 27 mil skoterled och våra medlemsavgifter och driftbidrag från kommun räcker väl just så pass till soppa. Nyköp av sladdar och skotrar/maskiner finns inte på världskartan. Har ni mycket privata sponsorer eller?
Vi har ca 3000 medlemmar, det borde vara dubbelt med tanke på hur många skotrar det finns här men 50% kanske är en bra siffra. Jag tror att vi har nåt slags bidrag ifrån komun för leden igenom förbudszon (närmast Ö-vik) resten är nog bara medlemsavg. plus idiellt arbete med tex bingolotto. Sen skulle jag gissa att handlarna häromkring har mycket "goodwill" gentemot klubben. På tal om bingolotto så kan jag säga att med pengar därifrån plus mycket tiggeri så byggde Sektion 5 "min sektion" Milleniumstugan -00, Där finns dieselkamin, vindkraftverk, solfångare, tv, elljus, 4 grillplatser, grillkåta, riktigt skithus med torrtoa, leksaker som bobar, småskotrar etc, pren på denna sidas pappersex samt att det idiella energiknippet som är stugvärd har en Polaris 6hjuling för att ta sig upp dit med vatten, korv, fika och allt annat som finns där. Värt ett besök om ni har vägarna förbi... Säg till först bara så jag får sladda leden dit:laugh:. Lite ot men...

D

Deleted member 9532

Nu har det blivit lite mer liv i Långsele skoterklubb. Var och hämtade hem skoter och sladd i förra veckan. Sladdade förbi skolan (puckelpisten) ca 6 gånger. Bort till macken och tillbaka 2 ggr, sedan sladdade vi vägen förbi Bergsjön som går ihop med Nipstadens leder.

Nu måste bara styrstålen bytas på skotern och på sladden behövs lite småfix :)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nu har det blivit lite mer liv i Långsele skoterklubb. Var och hämtade hem skoter och sladd i förra veckan. Sladdade förbi skolan (puckelpisten) ca 6 gånger. Bort till macken och tillbaka 2 ggr, sedan sladdade vi vägen förbi Bergsjön som går ihop med Nipstadens leder.

Nu måste bara styrstålen bytas på skotern och på sladden behövs lite småfix :)

Jo, de märktes faktiskt att ni varit ute, körde nämligen till vägövergången i örbäck i lördags kväll. Höll på att slå ihjäl oss totalt vid hallsta liften, men när vi passerat 87an var de ju slätt som, jaa, en nysladdad led :D Var inte sista gången som ja kör den leden kan ja lova, tummen upp :beer:
Mvh // Tobbe, ledsladdare i sollefteå

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Ikväll blev det 4 mil med sladdarna, men bara 1 mil led enkel väg ( Vännäs-Tväråbäck ) :hmmmm:
Åkte ut med rullsladden för att jämna till efter senaste dagarnas snödrev. Hann en bit in på tillbakavägen när det plötsligt hugger till rejält i en stubbe, hela sladden slits i sidled så att axeln hoppar ur lagret i kladdrullen

Nåja, efter en stunds mekande lyckades jag bryta in axeln på plats och fortsätta färden, nu aningen svettig.
Bytte sedan till nätsladden och tog ett varv till upp till Tväråbäck för att trycka till den lösa snön i mitten av leden, på hemvägen sveper det in dimma med underkylt regn. Bara att hoppas att det fryser på sen, då blir det hårt och slätt...

/Rickard

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Tänkte jag kunde ställa en fråga om släpning.

Jag är ute lite nu och då och släpar lederna hemikring och körde för första gången vår nya snomover med tre stora blad plus en liten en som skall ta inte lite snö på leden. Har kört snomover förut, men bara med ett blad. Igår satte jag mig fast 3 gånger då de tre bladen skar fast i en bula på leden. Är det så att snomover fungerar bäst om man kör ganska kontinueligt så att leden inte blir allt för guppig? Man vill ju inte köra allt för fört för då blir det inget bra resultat.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tänkte jag kunde ställa en fråga om släpning.

Jag är ute lite nu och då och släpar lederna hemikring och körde för första gången vår nya snomover med tre stora blad plus en liten en som skall ta inte lite snö på leden. Har kört snomover förut, men bara med ett blad. Igår satte jag mig fast 3 gånger då de tre bladen skar fast i en bula på leden. Är det så att snomover fungerar bäst om man kör ganska kontinueligt så att leden inte blir allt för guppig? Man vill ju inte köra allt för fört för då blir det inget bra resultat.
Detta är nog inget unikt för nämnda SM, utan det gäller nog alla sladdar som är lite längre och har en "Hyvlande" funktion.
Dom är helt enkelt för "Agressiv" mot en knölig led. Men resultatet blir ju bättre :)
Det är bara att höja sladden, eller skaffa något rejälare att dra med, eller köra som du skriver lite oftare. :hello:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var jag ute igen med combisladden.

Det blev Forsnacken - Magasjön tor.
Det har blivit så hårt på leden så att ryttaren i byn var ute med hästen på leden. Hästen gjorde knappt några märken alls på leden:)

Nu när sportlovstrafiken är igång i fullfart så är det lite läskigt att vara ute med sladden på dagen för vissa kommer verkligen fort över krönen eller i fullfart i kurvorna. Jag inbillar mig att jag syns lite bättre iaf med fullbelysning och varselkläder :)

lite OT men Lynxfun vilken snygg avatar du har :cool:
Lite "overkill" för att dra sladd, Yeti 800 räcker långt och har stålchassiet som tål vad för tokerier som helst så nog vill du säkert göra mer än att sladda med en "pimpad" Commander
och du har helt rätt i att jag hade tänkt att göra lite mer än att sladda med en pimpad Commander om man nu får råd att skaffa sig en sån maskin. :D

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nu är jag tillbaka från Kittelfjäll.

Grabbarna (Runar & Johnny) har byggt om vår sladd i klubben.

Kombisladden har blivit en Snowmover :)

Hade hoppas de skulle lägga upp bilder här, men det kanske ligger på "sladd byggnationer"..?

(Något som jag önskade flyttade tillbaka till denna tråd. Mycket trevligare att ha allt samlat för de som är intresserade av ledverksamhet..)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hant upp Johnny när han var ute med "nysladden".

Helt omöjligt att få någon vettig sladdning idag.

Snön bara rullade runt i bladet, krämig snö, 0 gradigt ute.

Vi provade även nätsladd och hyvelsladd..

HELT omöjligt före..allt bara rullade upp sig i stora snöbollar på sladdarna.

Skit!

Någon som känner igen fenomenet?

(Tyvärr hade jag ingen kamera)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tjo, inte direkt sladdvänlig snökonsistens blir det när Januari och februarisnön tinar igenom för första gången, dessutom tuggar vilken skoter som helst sönder ytan före sladden passerar.
Enligt min mening (30 års erfarenhet att hålla skoterspår farbart över älvisen i stugan tills dagarna innan isen släpper dvs runt 10 maj) så är det enda man skall göra sådana här dagar att "slätdra" på kvällen med någon typ av kladdplatta.
Varför är enkel fysik, en helt slätdragen yta har minsta "mantelyta" mot den varma luften och tar således emot mindre av den instrålning som sker av UV och värme. Deesutom underlättar det sladdningen när det blir 10 minus igen, lättare att rugga en slät yta än att släta till en hårdfrusen potatisåker.
Har man möjlighet att åka ut någon med en rulle typ vägtrumma med rillor (WWWWW=profiltyp) när det nyper på så mångdubblar man "mantelarean" som tar emot kyla, dessuton rinner kylan nedåt i dessa spår om det lutar så då får man någon extra minusgrad längst ned och dessutom hjälper det till att torka ut snön då ju det skapas minimala men ändock luftströmmar åt olika håll.

Okej, detta är lätt när man drar eget spår men omsätter man det till ledarbete så gissar jag att det blir lite nattjobb när det är ringa trafik, har man möjlighet att vid utsatta/trängre passager där det blir extremt blött att dra flera spår och låta ett vila i slätdraget skick varma dagar och sedan växla till nästa dag hjälper det också till att förlänga livstiden på leden, frågan är ju om "avsnitszling" skulle respekteras av alla....

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej i veckan så blev det 2 vändor med sladdarna ena på 6,2mil med combisladden och en på 4,4mil med den stora Snowmovern

I början på veckan så fick jag en riktigt fin dag när jag drog upp sladden till Valobergstugan och Magasjön från Blåvägenleden jag fick även se dagsfärska järvspår:) de syns framför skotern på bilden nedan

Var även en av de andra eldsjälarna här i byn som var ute med sin Bearcat han körde Slussfors - Ankarsund

Här är en bild på stora snowmovern men han som har hand om den har tydligen monterat bort det 2 extra skären så nu är den bara som en vanlig SM men som är lite förlängd men jag tycker att den gick lite ostadigt och gungade endel när man körde även vid låga farter 15 - 20km/h:confused:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Var ute igår kväll.

Johnny hade gjort Åberget då jag mötte honom.

Ett kanonjobb!!!

Åkte själv mot Hängbron...STENHÅRT!!!!....fy vad svårt det var att få bort pucklarna på bron...

Nätsladden bet ingenting...får kanske man får åka ut i kväll igen.

Hoppas det varma vädret mjukat upp guppen...då ska jag hyvla ner dom.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Var ute idag och försökte fixa till en stackars ledsträcka som inte fått mycke kärlek i vinter, men nu är det svårt att få till lederna.. För hårt för att sladden ska ta och tillräckligt mjukt för att busarna ska kunna göra fina gropar...

På vägen hem var bränslepumpen påväg att ge upp, den lät fruktansvärt plågad och jag fick pumpgasa för att komma hem annars dog skotern med en avgasknall.