A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Lectron 44
Ok 44mm är lagomt stort. Lecktronare är "jag" lite tveksam till faktist då dom har för få inställningsmöjligheter för blandad körning,,Svårt att få dom att ge exakt med soppa i hela registret. passar bäst i dragracing och evnt cross. Jag har kört lectron själv och inte riktigt fått till hela registert (mc bike) Hoppas ni har bättre erfarenheter av dom,,,För helt klart ger dom bäst flöde /effekt för sin storlek.

Hoppas att ni får till hela registert så även jag törs köpa Lectronare :D

(Jag Söker 3st mikuni vm 40-46mm förgasare )

Hei Asker, jeg har jo 2st iq 1200ves + 1st Rmk 1200ves, jeg kjører med 48 Lectron på alle 3 uten problem, men det er viktig å finne den abselutt rette nåla, når du har det er disse forgasserne uslagbare!!!
Med den motoreffekten jeg har i mine motorer (255-260hk/165f/p) bruker jeg 7-2xl, nållengde 50,0mm 3,5 runder på powerjet (har da bsfc på ca 0,65), de er meget stabile selv om du kjører på varierende høyder.
Gå for 48mm isteden for 44mm å kjøp NYE, ikke kjøp gamle Lectron(du kan risikere utette flåtørventiler, mishandlede powerjets og utslitte forgasserhus), hvis du har 5-2xl/6-2xl og 7-2xl vil en av disse være den riktige til 1200 motoren.
Jeg hadde min første w/c motor i 2002 å har prøvd alt fra tidlige Khein forgassere til Lectron, vil du ha det vi alle er ute.....POWER.....da går du for lectron:)
Hvis disse motorene er rett portet spiller det ingen rolle om du har store forgassere, du føler ikke noe tap på mellom registret ettersom de passerer 200hk på ca 7000rpm:aetsch:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Hei Asker, jeg har jo 2st iq 1200ves + 1st Rmk 1200ves, jeg kjører med 48 Lectron på alle 3 uten problem, men det er viktig å finne den abselutt rette nåla, når du har det er disse forgasserne uslagbare!!!
Med den motoreffekten jeg har i mine motorer (255-260hk/165f/p) bruker jeg 7-2xl, nållengde 50,0mm 3,5 runder på powerjet (har da bsfc på ca 0,65), de er meget stabile selv om du kjører på varierende høyder.
Gå for 48mm isteden for 44mm å kjøp NYE, ikke kjøp gamle Lectron(du kan risikere utette flåtørventiler, mishandlede powerjets og utslitte forgasserhus), hvis du har 5-2xl/6-2xl og 7-2xl vil en av disse være den riktige til 1200 motoren.
Jeg hadde min første w/c motor i 2002 å har prøvd alt fra tidlige Khein forgassere til Lectron, vil du ha det vi alle er ute.....POWER.....da går du for lectron:)
Hvis disse motorene er rett portet spiller det ingen rolle om du har store forgassere, du føler ikke noe tap på mellom registret ettersom de passerer 200hk på ca 7000rpm:aetsch:

Detta var högintressant att läsa!!!!! Nu ska du grillas :D

Du menar att den går att åka lössnö,,,,ledkörning i sakta tempo med lika bra rätt bestyckat som en vanlig tm flatslide eller vm förgasare?

Dina nåluppgifter är sjukt bra tidsbesparande info!!! Tack
Ett tipps ang Lectron nålar!!! Trimfirman Ebos här i sverge säljer ju Lectron,,,,, Dom har såklart svenska priser på nålar så dom kostar ju ca 400kr + :eek: MEN man får bytesgaranti tills du är nöjd :beer:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Detta var högintressant att läsa!!!!! Nu ska du grillas :D

Du menar att den går att åka lössnö,,,,ledkörning i sakta tempo med lika bra rätt bestyckat som en vanlig tm flatslide eller vm förgasare?

Dina nåluppgifter är sjukt bra tidsbesparande info!!! Tack
Ett tipps ang Lectron nålar!!! Trimfirman Ebos här i sverge säljer ju Lectron,,,,, Dom har såklart svenska priser på nålar så dom kostar ju ca 400kr + :eek: MEN man får bytesgaranti tills du är nöjd :beer:
Hei, jeg bruker alle mine scootere (1200cc)som vanlige bruksscootere, min siste tur før snøen ble borte var med en av iq,ene, var da i Funæsdalen å kjørte 600km på en helg å da selvsagt med Lectron.
De fungerer perfekt under alle forhold, har brukt de i flere år.
Nålopplysningene gjelder 1200 w/c motoren med 48mm.
Det kom spørsmål om sveising av veiv på pm, det er ikke behov for å sveise w/c veivene som er byggd på 800 veivdeler, men anbefales hvis 700 veivdeler brukes.(1050cc) og hvis det brukes NOS på 1200 motoren.
Jeg tar med jevne mellomrom hjem div fra usa så trenger du gassere er det bare å si ifra:hello:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu kommer äntligen lite mer bilder, har gjort trattar till förgasarna.
Så jag tog och kolla upp lite på metallspinning och det såg relativt enkelt ut så jag tog och provade på detta i svarven.
Och det blev väll helt ok?

Börjar med att göra en form, gjorde den av lite formplywood.







3st en till varje förgasare.



Idag kommer jag att fortsätt på själva insugskanalen.
 
P

powq

:rock:

följer den här tråden med spänning!
jag gillar verkligen klurigt hemmahantverk på hög nivå!

delar du med dig med cad:en på framvagnen? igs eller step format går bra men kör du Catia så är det ännu bättre!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Boost III eller någon annan?
Hur stora tvärsnittsarea bör man ha för luftkanalen ner till luftburken?
Givevis så stor som möjligt antar jag men vad är minimun i förhållande till cc på motorn och varvtal?
För till ca 140cm2 i tvärsnittsarea på kanalen om jag gör den på enklaste sätt räcker det eller bör man ha större? Det blir en "trattformad" start på insugskanalen. Går att göra större men det blir väldigt jobbigt plåtarbete :) , gör jag på det jobbiga sättet blir det ca 200cm2 men dock inget större insugshål (alltså tratten försvinner då.)
 
P

powq

140 cm2 motsvarar ett 5,25" rör. Bör ju räcka?

3 st 44 förgasare innebär 3*(2,2^2*PI) = 46,62 cm2 på full mutter. Sen suger inte varje cylinder luft samtidigt vilket gör att den siffran kan skruvas ner lite, så 140 cm2 är ju minst en faktor 3 större. borde vara tillräckligt enligt mitt tycke.
 
D

Deleted member 9532

Har läst igenom hela tråden precis, från början till slut och jag kommer bara fram till en sak: NI ÄR GRYMMA!:rock:


Får man bli lärling? :rolleyes: ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
140 cm2 motsvarar ett 5,25" rör. Bör ju räcka?

3 st 44 förgasare innebär 3*(2,2^2*PI) = 46,62 cm2 på full mutter. Sen suger inte varje cylinder luft samtidigt vilket gör att den siffran kan skruvas ner lite, så 140 cm2 är ju minst en faktor 3 större. borde vara tillräckligt enligt mitt tycke.
Vet inte med dessa applikationer, men inom ventilation vill man ju undvika turbulens.
Tumregel är lufthastighet på 5 m/s, men det har ju givetvis å göra med utformningen av kanalen.
Men samtidigt vill man väl uppnå en viss venturieffekt, också?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Boost III eller någon annan?
Hur stora tvärsnittsarea bör man ha för luftkanalen ner till luftburken?
Givevis så stor som möjligt antar jag men vad är minimun i förhållande till cc på motorn och varvtal?
För till ca 140cm2 i tvärsnittsarea på kanalen om jag gör den på enklaste sätt räcker det eller bör man ha större? Det blir en "trattformad" start på insugskanalen. Går att göra större men det blir väldigt jobbigt plåtarbete :) , gör jag på det jobbiga sättet blir det ca 200cm2 men dock inget större insugshål (alltså tratten försvinner då.)
Hei, 13,3cm er helt ok, på 800 ves motoren har vi nok fløde med 8cm inngang på luftboksen.
Ikke la motorn jobbe for å få inn luften, prøv å bygg dette slik att du itillegg får "fartsvinden" inn i luftboksen, du vil da ha overskudd av frisk/kald luft,dette er meget viktig for å få motoren din til å yte maks!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ok det låter bra, insuget blir precis ovanför tanken vid konsolen, så jag kommer att flytta starthantaget, så hela konsolen mellan pyramidstagen blir ett insug.

Insugsröret mellan luftburk och insug blir som smalast ca 6,5cm x 23cm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ok det låter bra, insuget blir precis ovanför tanken vid konsolen, så jag kommer att flytta starthantaget, så hela konsolen mellan pyramidstagen blir ett insug.

Insugsröret mellan luftburk och insug blir som smalast ca 6,5cm x 23cm.

Låter perfekt :) Jag ska själv bygga liknande insug ,,hellst även jag med luffarturbo som man brukar kalla trycksatt burk :D
Nu har du ställt till det så även jag måste försöka mig på aluminiumspinning,,,jag kollade in några filmer på Ytuben och det ser faktist inte så svårt ut. Går det åt Hellv.. så får jag beställa trattar av dig :rolleyes:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tänkte visa några bilder på kvällens mek.
Ikväll blev det tur för piporna att få sig en omgång modifiering, de kommer från en Blade 800 så passformen var, sådär :rolleyes:



Den var otroligt j*vla dålig faktiskt men det var vi medvetna om, förhandsbedömningen var ändå att de skulle gå att få att passa så det var det vi skulle komma fram till ikväll, make or breake som man brukar säga... Plan B var att jaga SLP singel eller dubbelpipa...

MEN :eek::



De sitter ju som ett smäck som ni ser :D
Eller ja, ser väl inte ut för världen just nu men vi har faktiskt en förhoppning om att de faktiskt går att använda :)

Det var en liten mini update för denna kväll, lär köra mer imorrn så får vi se hur det går...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Holy moses.. Jag som tyckte vi hade ett jäkla jobb bara att korta våra pipor ca 10cm.:afraid:
Nu när dom liks är isär,,Fundera på effekregistret om du vill ha bättre slutsnurr på högre varv,,,Kan ju tänkas att dom är för lång i förhållande till durrationen på utblåset,, Man kan hitta på 10 hk rakt av genom kapning om dom är åt hell F lång och en kapning kan vara räddningen för att få in dom i chassit (med stängd huv):D

Om jag får Avgasdurrationen och cc på en cylinder så kan jag för kul skull snabbt räkna ut rekomenderad längd för respektive durr. Finns ofta många farbröder att hämta i pipkapning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Holy moses.. Jag som tyckte vi hade ett jäkla jobb bara att korta våra pipor ca 10cm.:afraid:
Nu när dom liks är isär,,Fundera på effekregistret om du vill ha bättre slutsnurr på högre varv,,,Kan ju tänkas att dom är för lång i förhållande till durrationen på utblåset,, Man kan hitta på 10 hk rakt av genom kapning om dom är åt hell F lång och en kapning kan vara räddningen för att få in dom i chassit (med stängd huv):D

Om jag får Avgasdurrationen och cc på en cylinder så kan jag för kul skull snabbt räkna ut rekomenderad längd för respektive durr. Finns ofta många farbröder att hämta i pipkapning.
Ska mäta upp det... dock tycker jag att dom passar riktigt bra :) det vi kom fram till är att original lyste till och med kommer att rymmas under huven.
Jag har fattat det att det speler ingen roll att man plockar ut stingern på sidan av pipan instället för på slutet som de flesta är byggda? För isåfall kommer det att bli skitfint :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Ska mäta upp det... dock tycker jag att dom passar riktigt bra :) det vi kom fram till är att original lyste till och med kommer att rymmas under huven.
Jag har fattat det att det speler ingen roll att man plockar ut stingern på sidan av pipan instället för på slutet som de flesta är byggda? För isåfall kommer det att bli skitfint :)

Ang stinger ut på sidan.. Ja det går ju bra ev lika bra som rakt bakåt vet ej vad som är effektivast men faktum är om man tänker lågist så borde ut i sida ladda bättre tillbaka,,,så evn fördel sidutmat??? Lite fundersam dock på om sidutmatning kan behöva någon mm större dim?????? (gissning) Kolla på en mach 1a trippel så får man en vink.....
Tänk bara på att montera stingern lågt så inte pipan kan sammla på sig oljebensinslem,,,avrinning helt enkelt