A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Sådär ska utblås se ut!! Jag har mätt hur stora nålmunstycken vi borrade våra Lectronare ,,,,,2,5mm var max vad jag tror gummit på nålen klarade av. Vi tordes inte borra mer för då finns det inge gummi kvar ser det ut som. Men då har vi nålsäte och gummin från mikuni vm gasare så Lectrons kan klara större i bästa fall. Ju större du tar dom hålen dessto lägre soppatryck krävs och det är bara en fördel för lättare inbestyckning. på hojen kör jag allt från 0 till 0,2 bars övertryck.

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
För att få maximal funktion av "toroid" förbränningsrumsdesignen (vilken fungerar mycket bra med lite högre squishhastighet jmf. med ordinär design) så skall toroid knoppen och därmed stiftet hänga ner lite längre än vad det ser ut på din bild. Jag brukar köra till mitthöjden mellan kolvtopp och det som annars hade varit skålbotten

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Toppen är omsvarvad igen då kompet blev för högt. Så nu är den ganska precis i mitten. Kommer en bild på avgjutningen lite senare som är betydligt lättare att se formerna på.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Jag tänker exakt som Hulk skriver. Man vill ju bara öka atsmosvärstrycket X antal bar, så vad motorn har för tryck längre in är ointressant .

Varför det mäts efter spjäll på insprutare (bil) finns säkert någon enkel förklaring på som jag inte satt mig in i så om någon vet det vore det roligt att veta.
Väldigt enkel förklaring :D..
för att uttaget för dumpen redan sitter där.. enklare att ha alla på samma ställe enklare att felsöka om det blir tjuvluft osv..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Lite bilder på de färdiga topparna.

Tog ur lite mer än gipsmallen för att få lite mindre komp då avgjutningen låg precis på gränsen på vad jag ville ha.

Sen har jag tagit lös reedsen. Verkar ha blivit lite varmt där...

Gissa vart biten av reedbladet hittades... det var på pto sidan reedbladet hade lossnat. Men hade vandrat på eget bevåg till mag sidan!
Lite fin fastkilat:

Sen ang ljuddämparen den sitter ju där, ser ni inte det? :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har byggt klart allt nu och tog och provstartade andelens nyss. Jag ska nog köpa öronproppar till provkörningen imorgon och lägga "förlåt mig"-lappar i varje brevlåda... :)
Ska bara kolla så tändningen står rätt sen är det nog rätt klart.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har byggt klart allt nu och tog och provstartade andelens nyss. Jag ska nog köpa öronproppar till provkörningen imorgon och lägga "förlåt mig"-lappar i varje brevlåda... :)
Ska bara kolla så tändningen står rätt sen är det nog rätt klart.
Kul med provkörning igen, kan nog behöva komplettera "förlåt mig" lapparna med en Alladin Ask och öronproppar med rekommendation att stoppa in dem mellan kl XX-YY

För dig själv är det nog både propp och Peltor Optima III som behövs:biggrin1:

Hoppas det funkar och laddar som det ska o lite till

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu må jag få höra den först men det överläggs att införa besök/distansförbud på 300 meter för asker mot resten av gruppen :cheesy: Men jag tror det blir bra ändå, tur att vi nästan uteslutande kör ensligt uppe i fjällen :rolleyes:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nu är den uppe:
[video=youtube;Fbk7oNyoZCI]http://www.youtube.com/watch?v=Fbk7oNyoZCI[/video]

Dock missar tändningen den vid strax över 7000varv antar att det är för lite förtändning, orkade inte ändra nu ikväll när vi mätte.
(Fick tändningen till 10grader@8000rpm)
Sen fick jag hem denso iridium stiften och har inte ändrat gapet någon, vad rekommenderades där?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Vill ha dina topplock !!!! Nu måste jag göra likadana lock ,,,,,,,,,,usch vad jobbigt du får inte visa så fina bilder:amuse:

Denso iridium stiftgap skulle jag inte röra från fabriksinställningen vid första körningarna för dom ska klara kasta gnistan i dom mest extrema förhållanden trotts sitt stora gap från fabrik. Men sist av allt när du är klar med alla andra inställningar så prova bryta ut ända tills den missar och backa tillbaka tills den går rent. MEN skulle du ha oförklariga missningar så prova andra vanliga stift med 0,4 -0,5 gap och blir det bättre får du i sämsta fall slå ihop denso stiften mer än oem inställningen. Jag tror imte man ska behöva gå ner till 0,5mm på Denso för dom kastar lättare gnistan låååångt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
tack :) Är faktisk inte så märkvärdigt att göra topparna, kör bara med ett helt vanligt trä-svarvstål med en radie på ca 10mm, när jag gör själva domen, funkar skitfint i aluminium och det tar lagom mycket.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Lät ju inte så fasligt mkt inte just nå mer än en slutburkskittad trippel :)
0.5 skulle jag testat med.
Här, du kan få ett till klipp fast inomhus ;)

[video=youtube;RewwRKSpb4U]http://www.youtube.com/watch?v=RewwRKSpb4U[/video]

Men nej utomhus lät den faktiskt inte så jättemycket högre än innan, även om dem låter :whistle: