850 e tec ras efter 200mil råd

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Visa bifogad bild 30390
självklart är serienummret skadat på PTO sidan… Vilket gör så att återförsäljaren inte kan koda in den, går det att ta ut själva spridaren från spridarhuset på MAG sidan och flytta över? Vill ju inte sätta dit den spridaren som satt då det var PTO som rasade 😅😅
Serienummret borde stå i qr-kod liknande delen. Så det borde inte vara ett problem. Prova gå till ica å skanna den :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Skannar du koden borde du iallafall få upp en tom sida men i länken kan du se serienumret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Följer lågtrycksspridarna med nya motorn för jag skulle inte torsdas köra den lågtryckare på sidan den skar. Både högtryck och lågtrycksspridarna måste bytas med andra ord för lågtryckaren är lika trolig orsak som högtryckaren.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Följer lågtrycksspridarna med nya motorn för jag skulle inte torsdas köra den lågtryckare på sidan den skar. Både högtryck och lågtrycksspridarna måste bytas med andra ord för lågtryckaren är lika trolig orsak som högtryckaren.
Har bytt alla 4 spridare som följde med nya motorn, men antar det är ”högtrycksspridaren” som sitter monterat i toppen? Den jag inte kan se serienumret på då lappen blivit skavd :/ Så funderar om man kan flytta över den fungerande spridaren från andra motorn, dvs ta spridaren från MAG och sätta på PTO sidan, fungerar det? (Flyttar bara spridaren till själva spridarhuset)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag skulle kört alla spridare från den nya motorn om du inte ser serie nr. Dvs inte tagit ena av den gamla.
Men du kan ju jämföra best nr mellan de två årsmodellerna på brp sprängskisser. Är de samma bets nr och de inte står typ nr 55555 ersatt av 66666 så är de samma spridare.
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Jag skulle kört alla spridare från den nya motorn om du inte ser serie nr. Dvs inte tagit ena av den gamla.
Men du kan ju jämföra best nr mellan de två årsmodellerna på brp sprängskisser. Är de samma bets nr och de inte står typ nr 55555 ersatt av 66666 så är de samma spridare.
Kollade sprängskissen nu och numret skiljer sig på motorerna, dock så såg jag att på gamla spridarna så var dem första 4 siffrorna likadana, så utgår från att siffrorna på "nya" spridarna också har dem 4 första siffrorna likadana. Isåfall så har jag ju numret på den spridaren som lappen var skadad på
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Spridarproblemet löste sig! Betalade för en qr scanner och med den appen fick jag fram serienummret, det var som jag misstänkte, båda spridarna börjar på 1626.
 
Reactions: Boost III

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Sitter en typ backventil där. Så täcker man för intagen så det blir undertryck i burken kommer den suga genom dom där, en på varje sida (tro ja). Varmare luft men bättre än inget.
Har tyvärr ingen bild eller kommer ihåg hur dom såg ut exakt...
Men är typ ba en fjäderbelastad plastbricka enkelt sagt.
 
Reactions: Antoni03

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Sitter en typ backventil där. Så täcker man för intagen så det blir undertryck i burken kommer den suga genom dom där, en på varje sida (tro ja). Varmare luft men bättre än inget.
Har tyvärr ingen bild eller kommer ihåg hur dom såg ut exakt...
Men är typ ba en fjäderbelastad plastbricka enkelt sagt.
Okej sätter dit ett meshtyg tills vidare, inte så bra med ett öppet hål rakt ner i motorutrymmet, var redigt mycket remdamm och smuts där inne 😅
 
Reactions: monno

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag tänker att du borde kunna tejpa igen det lika gärna också. Hamnar du i så pass djup snö att du täcker insuget kommer den iofs bogga. Men med mesh kommer du alltid få in åtminstone en del varmare luft och tappa effekt.

Men jag har ingen aning om det är något man märker eller om nån av lösningarna egentligen är bättre än nån annan, friskriver mig ansvar 😅
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Jag tänker att du borde kunna tejpa igen det lika gärna också. Hamnar du i så pass djup snö att du täcker insuget kommer den iofs bogga. Men med mesh kommer du alltid få in åtminstone en del varmare luft och tappa effekt.

Men jag har ingen aning om det är något man märker eller om nån av lösningarna egentligen är bättre än nån annan, friskriver mig ansvar 😅
Blev mesh tyg där, är ju iaf bättre än att det är öppet 😅 Men som sagt får vara så tills vidare så man får prova maskin 😃
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Nu är maskinen testad, har dock ett problem. Den fick felkoden P0387, googlade fram att det är crankshaft position sensor B, det är sensorn som sitter på svänghjulet eller hur? Bytte den från gamla motorn och for ut och provade men felkoden var kvar och maskinen misständer/tvekar på fullgas, måste koderna rensas hos återförsäljare för att den ska börja gå? Vid tex halvgas går den hur fint som helst men direkt när man nyper fullt så tvekar den snabbt sen skickar den på. Tips?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Att den tvekar vid gaspådrag kan bero på övervarv också. E-tex har ett inbyggt övervarvsskydd, bra ibland kanske men jävligt irriterande dock. Hinner du se varv innan den tvekar samt vad ligger den på efter? Är det lite snö/isigt så vänta på mera snö. Men är den stock i variatorer har dom lätt för att övervarva när den går lätt.
 
Reactions: Antoni03

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Att den tvekar vid gaspådrag kan bero på övervarv också. E-tex har ett inbyggt övervarvsskydd, bra ibland kanske men jävligt irriterande dock. Hinner du se varv innan den tvekar samt vad ligger den på efter? Är det lite snö/isigt så vänta på mera snö. Men är den stock i variatorer har dom lätt för att övervarva när den går lätt.
Ska kika vad som är gjort med variator, enligt förra ägaren ska det sitta ett vkit i den, provar å skruva ner "clickers" i vikterna å ser om problemet är kvar
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Tack för all hjälp här i forumet! Skotern går som en klocka nu. Vikterna var inställda på 5, så klickade ner dem till 1 och nu tvekar den inte längre på fullgas. Det enda som är kvar nu är att kolla bränsletrycket men den går riktigt bra nu 😀
 

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
75
11
8
20
Norrland
Hej igen! Är det någon som vet 100% säkert vad bränsletrycket ska ligga på? Har mätt min nu och den visade 41psi vid start och sedan droppade till 35psi under körning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Hej igen! Är det någon som vet 100% säkert vad bränsletrycket ska ligga på? Har mätt min nu och den visade 41psi vid start och sedan droppade till 35psi under körning
Jag hittade inte 850 e-tec vid snabb googling men äldre 800an ska ligga på 45 psi hela tiden. De lär va samma för 850 men försök hitta exakt värde. De ska ivf inte dippa för då har du fel på somppapumpen eller tryckregulatorn. Kör inge mer utan att fixa det,. Jag antar den spikvarar då du drar full mutter?