A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag har sagt det tidigare, snyggt jobbat.
Måste kännas halvjobbigt att plocka isär en dyr skoter och sedan sätta sågen/vinkelslipen i den.
Alla förbättringar man läser om i alla forum önskar man tillverkarna med sina resurser redan hade löst på sin färdiga produkt.

Imponerande byggen är vad ni håller på med iaf! :beer:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha yes jag blev bra nog nöjd när posten ringde på, förväntade mig inte ens paketet riktigt än. Tog en rätt så avslöjande teaser bild ;)

Lite nojjigt dock eftersom leveransen egentligen är två paket så jag "hoppas" att den är i tullen, bättre det än borttappad iaf...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Haha jag nöjde mig med 144x15x2 den här gången ;)

TracksUSA?
Vad blev fraktkostnaden? $200 som de quotar?

Är lite sugen på en Challenger Extreme (vanliga Challenger är ju rätt duglig, så lite förstärkta, och ev. kapade, kammar lär ju duga till lite ledkörning) till Xtrimen som ska stå i mitt garage till vintern, men även Maverick 4/5 (en av Assaultens tre olika mattor) verkar rolig...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Skulle inte kunna rekommendera Maverick mattan den är andeles för mjuk så kammarna ser väldigt slokna ut efter en stunds körning. Dock så skänker dom flesta nästan bort sin maverick mattor så det skulle vara för att dom är väldigt billiga men challenger extremen är bättre på alla sätt, klart värt dom extra slantarna enligt mig.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
TracksUSA?
Vad blev fraktkostnaden? $200 som de quotar?

Är lite sugen på en Challenger Extreme (vanliga Challenger är ju rätt duglig, så lite förstärkta, och ev. kapade, kammar lär ju duga till lite ledkörning) till Xtrimen som ska stå i mitt garage till vintern, men även Maverick 4/5 (en av Assaultens tre olika mattor) verkar rolig...
Frakten kostade 175$, vilket även de e smådyrt då det gick på typ 130-150$ förra året. Då var det från ett företag, nu var det en kompis som skickade till mig...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Tänkte uppdatera med lite småsaker som hänt under veckan.
Gled in på ett litet sidoprojekt där jag tänkte restorera min minimoto, pissig kinamodell men jag tänkte först kasta den eftersom den bara har stått och rostat... Men så fick jag lust att se om hur den blev med pulverlack :)

Så:

Dock är ju mest ytrost men den gav ett väldigt sunkigt intryck...

Blästrad och klar på pulver

Tada :beer:

Och jag har även lackat en del andra saker, det som syns på bilden är smådelar till moton men även styrstång, sekundäraxel och dämparfjädrarna till IQn...

Blir nog rätt ok ändå tillsammans med a-armarna som lackas i samma färg :)

Och detta blev iaf resultatet på moton efter montering av de delar jag hade med mig till asker:

Riktigt nöjd ändå, som ny ut :cool:
Eller ja innan alla olackade och slitna delar är monterad då :laugh:

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Jaha då var en kväll avslutad så jag tänkte visa lite vad som hänt...

Vi har jobbat mycket på min framvagn så här följer lite bilder på förloppet:

Brusig bild men har bestämmer asker vart infästningarna för dämparna ska svetsas fast...

Ett stycke lackad a-arm, som ni redan sett är jag inne i en väldigt svart period så jag kör svarta armar i kontrast till askers röda. Såhär i efterhand kan jag konstatera att båda färgerna blir hur j*vla bra som helst på a-armarna. Men jag vill inte se nå kommentarer på hur de röda ser bättre ut, möjligen tvärtom ;)

Båda nedre fastmonterade...

Brusig på när även spindel och övre a-armen är monterad.

Askers snitsigt tillverkade verktyg, eller ja stång för att ställa in camber vinkeln.

Kunde även återmontera sekundäraxeln och drivaxel och således även kedjehuset, kommer testa 440 drevningen till att börja med...

Och iom att jag monterade drivaxeln innebär alltså att mattan är på plats tillsammans med en rengjord och smörjd boggie, så:

+

+

=

:D :D

Ja, det känns rätt gött att det börjar likna nått igen :beer:
Gillar själv hur båda framvagnarna blev så bra båda två med sina resp färger, politiskt och bra men faktiskt, jag älskar svart & rött som färgkobo sedan innan så det är riktigt kul att se hur olika båda blev men riktigt bra oavsett. Och ja bilden gör det ju inte riktigt rättvisa eftersom färgerna inte blir riktigt återgiven och bilden är rätt brusig...

Det som inte bilderna visar är även allt småpill som främst asker har fått hålla på med för att tillverka små skräddarsydda bussningar, distanser osv till framvagnen för att få alla mått och vinklar att stämma.

Men vad tycker ni?

Vill höra lite peppande nu :p

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Ser bra ut :) Är dock lite skeptisk till den svarta färgen, är den verkligen sådär gråaktig lr är de bara bilden som luras?
Vad sa jag om att kritisera min färg ;) Grafitsvart kallar tillverkaren den och kolsvart är den inte, men jo den är mörkare än vad som syns på bilderna och den är klart mer svart än grå iaf (antagligen blixten som rör till vissa bilder)... Jag var själv först tveksam till det när jag läste grafitsvart men det är en riktigt ball färg ändå faktiskt så jag föredrar nog den framför "vanlig" svart numera, på många delar iaf :)