A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Får du för dig att göra egna viktarmar så skicka ett PM. Jag har några viktarmsbussningar liggande i en låda
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. ja nu får du ta steget upp och bli en big boy Asker, kan ju inte hålla på och bara svarva en massa skit helatiden, dags att skaffa en FRÄS!

Jag har ganska nyligen införskaffat mig de justerbara viktarmarna från TEAM, kan maila dig hundra bilder om du vill ha för referens.. Men jag har inte sett NÅGOT skrivet om dem på dootalk, inte på samma sätt som de har skrive bra grejjer om Toms 3d Arms...

.. och nej du gör inte skitgrejjer i svarven, jag vill bara poängtera att du må ha en fräs, de e roligare ;-)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Har provat mer idag tog och plockade bort 2 gram och clicker 2, nu med varm rem så varvar den ca8200-8300 och håller skidorna högt i vädret så länge men håller gasen :)
Ska bort med 0.4gram till så blir det nog perfekt sen.

Dock märkte jag en sak att den trycker på lite dåligt på mellanregistret nu med mindre vikt, känns nästan som den går för lätt på mellan helt enkelt.
Det sitter 412 ramper i variatorn nu.
Vad ska man göra för att tra:n ska mata på mer? Finns det några andra viktarmar som man kan lägga skrot där man vill? Eller finns det andra ramper som trycker mer på mellan.

Ett tips är att slipa ner rampen under "hälen" har hört att detta ska göra att just 412 rampen ska mata på mer, kör själv med 412 men har inte testat själv än.
Sen så är 377 och 391 samma rem enda skillnaden är att 391 har segare lim till corden, som ska iom. det tåla mer värme.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
vet ej hur 419 ramperna skulle funka till just din motor men var grymt nöjd med dessa till lynxen jag hade bra register rakt igenom
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Väntar på bilder på team armarna.
Men det är nog ett tag tills jag har tid att fixa dom, för jag har en hel del bumpers som måste tillverkas först.

Har inte märkt av några problem alls med 391 remmen den funkar kanon bara den är i driftstemperatur, så upplever jag den som väldigt stabil i varven.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
419 rampen har jag oxå testat gick fint , men du har startgropen som gör att tillslaget stiger en aning.
Hehe asker snart så har du inte tid att meka egen skoter el. ens ut o köra, Blir bara tillverkning och mekning åt andra till sist.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
hittade en förbättring på skinz, plattjärn längst in för ännu mindre snöuppbyggnad, sen nitar man i rören så det inte syns.

är det nått sånt du tänkte.




fotsteg.jpg
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Ja faktisk något liknande med plattämne mot tunneln fast med 45graders fasad kant också. Men det behövs mer nitar än vid rören, man bör ha nit var 5:e cm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Var ut en liten sväng med skidoon idag och testade lite mer. Nästan löjligt att köra kort maskin :) tänkte skaffa slp pp skidor tidigare till den men har kommit fram till att det är helt bortkastat för skidorna är ju faskiken nästan aldrig i marken, knappt när man skråkör heller.
Lite mer jobb kvar i variatorerna ska jobba på lite bättre backshift, tänkte lägga i delrinbrickor i sekundären så ska det kanske kan bli något bättre. Sen ska jag nog gå på ett klick till på tra skruvarna.

Nu när man ligger på rullen och vill pumpa lite med gasen (vågar inte hålla stumt flera minuter än) så går den ner rätt lågt innan den går tillbaks upp igen, nästan så man tappar ner den ibland, men det blir säkert bättre med ovanstående justrering.
Måste försöka tvinga någon att filma lite imorgon...

Många bumpers är klara blir att lacka alla imorgon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
En liten film från nyss.
[video=youtube;6mnyJuINYeE]http://www.youtube.com/watch?v=6mnyJuINYeE&feature=youtu.be[/video]

Tog och gick igenom sekundären och bytte lite delar i den, såg väll inte helt bra ut om man säger så...
Men nu blev det rätt bra tycker jag.
Dock driver den på för dåligt i variatorerna på mellanregistret, så man får väll pilla vidare på det.

Och om någon har den stora ljuddämparen för BRP-twinpipsen så köper jag den mer än gärna!
Ni märker ju hur man lider av oljudet..
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
jag har den större slutburken,är till rs men borde gå att få dit reven.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamse hur fungerar turbomaskinen? Lagg, spikning??
Eller går den som en dröm?
Hehe mest spikning o småskit, mappningen är största fokusen just nu, mycket snack over there att de lätt går magert vissa delar i registret. Sen lyckades en bränsleslang skavas upp vilket satte den spel så endel jobb blir helt klart :rolleyes: Men det driver ju på att få den helt intunead som man skulle säga på svengelska :)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Okej, spännande att se om du får det att lira.

Tror jag satsar på traditionell trimmning istället :p

Men jag hoppas du får till det, verkar inte vara så bolt on som jänkarna vill påstå, man ska nog veta vad man gör för att få till det.