Aktiv Karibo 87 Trög startad

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Jag har nyligen köpt en karibo som jag börjag göra iordning lite.
Den hade stått i 5-6år när jag köpte den.




Det jag gjort är:
Tändstift
Bränsleslangar+T-kors.
Ny bensin.
Rengjord förgasare.


Bensin finns i filtret och i pumpen.
Membranet är helt och fint(vad jag kan se)
Vakkumslangen känns bra till pumpen.


Det jag tror problemet är:

Bensin finns i pumpen, men det är precis som att all bensin rinner tillbaka från förgasaren och ned igen.

Man drar och drar i snöret, men bensinen rör sig knappt i slangarna.
Startade motorn med bensin direkt i förgasaren, då efter ett tag började det att flöda bensin.
Men idag var det lika.

Har även läst att det ska vara en dysa på returslangen, det har inte jag.
Har torr sprickor på insugsgummit, har kollat insidan men inte hittat några sprickor.

Förgasarlocket där man fäster gasvajern, det gängfästet är trasigt, men muttern gör att den ligger där endå.
Kan den suga tjuvluft där?

Några andra tips?
Ja, jag ska byta insugsgummit :)
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Så den startar om du ger den en sup, alltså?
Då sitter ju problemet i bränsletillförseln. Det verkar du ha räknat ut.

Om du lossar bränsleslangen från förgasaren och rycker i snöret, då ska den skvätta på ganska bra med soppa, typ ett par teskedar per ordentligt ryck. Testat detta? Ibland blir membranen antingen slappa eller hårda, och då pumpar dom inte som dom ska...

Se till att stoppen är intryckt/nyckeln avvriden så du inte eldar upp skotern...

Edit: bränslepumpen brukar också fungera som backventil.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Så den startar om du ger den en sup, alltså?
Då sitter ju problemet i bränsletillförseln. Det verkar du ha räknat ut.

Tack för svar!

Om du lossar bränsleslangen från förgasaren och rycker i snöret, då ska den skvätta på ganska bra med soppa, typ ett par teskedar per ordentligt ryck. Testat detta? Ibland blir membranen antingen slappa eller hårda, och då pumpar dom inte som dom ska...

Se till att stoppen är intryckt/nyckeln avvriden så du inte eldar upp skotern...

Edit: bränslepumpen brukar också fungera som backventil.
Precis, med en dusch så startar den direkt.
Har inte prövat detta, men av att döma på slangen till förgasaren, kommer det inte att komma något.
Haha, nä elda upp den vill man ju inte göra de första man gör.

vad tror du om locket på förgasaren?
Kan tjuvluft i insugsgummit göra detta?


MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Locket spelar ingen roll i detta drama. Om du inte hittar nåt hål i gummit, så är du safe (sa flickan)...

Min ockelbo gick starta fast jag hade ett hål i insugsgummit så stort att det flög korpar och fladdermöss genom det. Så jag tror inte det är problemet.

Börja med att testa pumpen som jag skrev.

Om pumpen fungerar så kanske nålventilen har fastnat i förgasaren. Testade du dess funktion då du rengjorde den?
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Locket spelar ingen roll i detta drama. Om du inte hittar nåt hål i gummit, så är du safe (sa flickan)...

Min ockelbo gick starta fast jag hade ett hål i insugsgummit så stort att det flög korpar och fladdermöss genom det. Så jag tror inte det är problemet.

Börja med att testa pumpen som jag skrev.

Om pumpen fungerar så kanske nålventilen har fastnat i förgasaren. Testade du dess funktion då du rengjorde den?
Haha :)
Då är det förmodligen inte gummit som spökar, för några korpar har jag då inte sett ännu ;)
Nålventilen fungerar fint.
Då ska jag börja med att byta de.

Haha! Men dåligt den gick då...NOT!!
Ligger något timme bakom de bygget.
Byggtråd?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej, tyvärr har han ingen byggtråd på den... Det sitter en vässad Wildcat 800-snurra i den. Helt galen maskin!
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
pappas karibo var svår startad som f.n bär den skulle igång.Sedan gick den i en 5 minuter så var den sten död för pack boxarna var torra då den stått i 6år.efter renoveringen så var den svår startad och så liksom fick inte bensinen genom filtret. Mitt tips är att montera primer alt gummiblåsa förre filtret
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
pappas karibo var svår startad som f.n bär den skulle igång.Sedan gick den i en 5 minuter så var den sten död för pack boxarna var torra då den stått i 6år.efter renoveringen så var den svår startad och så liksom fick inte bensinen genom filtret. Mitt tips är att montera primer alt gummiblåsa förre filtret
Är det packboxarna i/på motorn du menar?
Hur kollar man dem enklast?

Mvh
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Igår Så bytte jag membranet i pumpen.
Prövade att starta men icke
Tog ett tag innan jag fått upp soppa till förgasaren.
Prövade men bensin direkt i förgasaren, den tände inte :s
Efter lite felsök hittade jag problemet.
Nödstoppen var så slapp och glapp att den var utlöst
Väl bortkopplad så startade den ganska omgående.

Tog skotern dit den hör hemma idag för att pröva.



men tycker att den inte riktigt varvar ut som den ska när man gasar ur den.
Några idéer ?
bludrar även lite på låga varv.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Två vanliga fel på gammskotran:

Sliten/fel variatorrem
Slitna bussningar och glidklackar i variatorerna.

Med slitna variatorer kan det VERKLIGEN bli konstigt. Detta är ett mycket mycket vanligt fel...
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Två vanliga fel på gammskotran:

Sliten/fel variatorrem
Slitna bussningar och glidklackar i variatorerna.

Med slitna variatorer kan det VERKLIGEN bli konstigt. Detta är ett mycket mycket vanligt fel...
Hej!

Kollade i fredags och det var fel rem som satt på.
Följde med en annan rem som var rätt men lite torr och hård.
blev stor skillnad.

har beställt en ny nu..

dock stötte jag på ett annat problem.
skotern går att köra ca 15 sec med full gas och den går som den ska.
efter det börjar den att bludra och men får gasa ca 1-2cm för att den ska gå rent.
är precis som att den inte får nog med soppa.
när detta händer så fungerar det att choka då varvar den upp lite.

har läst att det kan vara torra/spruckna bussningar runt veven stämmer detta?

får ett nytt insugsgummi i veckan.det som sitter på nu är dåligt

Va till fjälls i helgen, mycket fin körning
..


MVH
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
dock stötte jag på ett annat problem.
skotern går att köra ca 15 sec med full gas och den går som den ska.
efter det börjar den att bludra och men får gasa ca 1-2cm för att den ska gå rent.
är precis som att den inte får nog med soppa.
när detta händer så fungerar det att choka då varvar den upp lite.

har läst att det kan vara torra/spruckna bussningar runt veven stämmer detta?

MVH
Låt den stå på tomgång, sen bombar du med startgas bakom primärvariatorn. Om man märker att motorvarven tydligt förändras, då suger den tjuvluft genom vevaxeltätningen där. Varvtalet kan öka eller sjunka. Andra sidan är knepig att testa... Om man sprutar startgas i magnapullen kan man få en fin korvgrillarbrasa... Men man kan ta bort magnapullen och kolla om det tryckt ut diverse oljeklegg där, då läker det ju...

Kul att du fått testa den!
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Låt den stå på tomgång, sen bombar du med startgas bakom primärvariatorn. Om man märker att motorvarven tydligt förändras, då suger den tjuvluft genom vevaxeltätningen där. Varvtalet kan öka eller sjunka. Andra sidan är knepig att testa... Om man sprutar startgas i magnapullen kan man få en fin korvgrillarbrasa... Men man kan ta bort magnapullen och kolla om det tryckt ut diverse oljeklegg där, då läker det ju...

Kul att du fått testa den!


Har testat detta ikväll.
vid insugsgummit så tyckte jag att det ökade lite en gång.
och bakom primärvariatorn så började den att bludra och nästan dö.
är det tätningen då som strular?
Är denna lätt att byta?


MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
och bakom primärvariatorn så började den att bludra och nästan dö.
är det tätningen då som strular?
Är denna lätt att byta?


MVH
Japp, då är det vevaxeltätningen som behöver bytas!

Kommer inte ihåg hur det ser ut på din motor, men knäpp lös variatorn om du får tag på en avdragare, så kan du peta ut tätningen med en skruvmejsel eller klösa ur den med en krok. Förhoppningsvis. :)

Edit:
Ett foto då du fått lös variatorn hjälper i rådgivning ang tätning...
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Nej.. Det som inte fick hända hände.
Jag spräckte den inre variator remskivan!!!
Vad gör jag nu!?!?
Varför skulle man vara så ivrig att få dit den jävla packboxen!
Använde någon universal avdragare.
Går det att köpa vilken variator som helst med 30mm kona?

Med vänlig hälsning, less skoter ägare
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ajdå, tråkigt. Jag hade nog försökt få tag på en beggad inre variatorskiva. Om din variator i övrigt är i bra skick. Borde nog inte vara nå problem å få tag på.
Jag skulle rekommendera en powerblock som ett annat alternativ till dustern.
Har själv kört med en sån på min Karibo å det funkade klockrent. :bigsmile:

Ett litet tips när du delar motorn för att byta tätningarna. Kolla plastringarna
som sitter mellan lagersätena och vevlagren, vanligt att dessa är slitna och nötta.
Brukar leda till att vevaxel och block förstörs..
Har själv varit med om det på två motorer.

Och fyll packboxarna ordentligt med fett innan montering!
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Ajdå, tråkigt. Jag hade nog försökt få tag på en beggad inre variatorskiva. Om din variator i övrigt är i bra skick. Borde nog inte vara nå problem å få tag på.
Jag skulle rekommendera en powerblock som ett annat alternativ till dustern.
Har själv kört med en sån på min Karibo å det funkade klockrent. :bigsmile:

Ett litet tips när du delar motorn för att byta tätningarna. Kolla plastringarna
som sitter mellan lagersätena och vevlagren, vanligt att dessa är slitna och nötta.
Brukar leda till att vevaxel och block förstörs..
Har själv varit med om det på två motorer.

Och fyll packboxarna ordentligt med fett innan montering!
Jo det var tråkigt, men tror jag har en på gångs som kan vara något.
okej det var ett bra tips ska kolla efter dem direkt.

måste jag dela blocket för att byta packboxen på variatorsidan?
har inga planer på att öppna motorn denna vinter.
Förra ägaren så dock att den gått ca 1500 mil sedan han bytte lager i den.

Tack för tipset med fettet.

MVH