Aktiv Karibo 87 Trög startad

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Japp blocket ska delas när packboxarna byts. Men det är inga konstigheter att byta dessa. Byt båda samtidigt för säkerhets skull.
277an är väldigt lätt skruvad..
Har den gått 1500 mil sen förra renoveringen så är det nog dags å börja kolla upp motorns kondition.
Har skotern gått långt i övrigt...
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Japp blocket ska delas när packboxarna byts. Men det är inga konstigheter att byta dessa. Byt båda samtidigt för säkerhets skull.
277an är väldigt lätt skruvad..
Har den gått 1500 mil sen förra renoveringen så är det nog dags å börja kolla upp motorns kondition.
Har skotern gått långt i övrigt...
Okej vilken tur det då.
Har bara öppnat en motor en gång tidigare.
Renoverade en zundapp 50cc motor med lager boxar, pakningar och lammeler

Är det några special verktyg som behövs?
Mer än avdragare för variatorn? För det vet jag behövs…nu i efterhand…..


MVH
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ok. Avdragare för svänghjulet behövs.
Några andra speciella verktyg behövs inte.

Och kom ihåg å märka upp tändplattan innan den skruvas lös. Så inte tändningen står fel vid ihopmontering.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Ikväll blev det lite fix igen.
Tog mig an huven och drog på nya dekaler.
Lackade huv galler och fixade med instinkten av lyset då det var dåligt.
Det var lite klurigt att klistra så långa och svängande märken.
Men till slut så

 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Va fint det blir. Roligt å se när nån fixar upp en Karibo..
Vart fick du tag på nya dekaler? Hade också velat ha tag på lite dekaler till min -89a, främst dem vid tank å instrumentbrädan.
Och va använde du för medel för å få huven så blank och fin??
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Va fint det blir. Roligt å se när nån fixar upp en Karibo..
Vart fick du tag på nya dekaler? Hade också velat ha tag på lite dekaler till min -89a, främst dem vid tank å instrumentbrädan.
Och va använde du för medel för å få huven så blank och fin??

Tack Tack!
idag så fick jag tag på en NOS variator till skotern för ett riktigt bra pris.



De nya dekalerna fick jag tag på från mattsons skoterservice, de köpte upp aktivs lager.
Dem dekalerna känner jag inte till någon bild?

Huven är i gjuten plast så jag toig en värmepistol och blåste på den.
Blir som att smälta om den.
Dock blir den lite flammig.

Blev ett ryck ikväll med.
fick av den gamla variatorn och skulle byta packboxen.
hade fått fel,
så det blir att beställa en ny.

någon som har måtten på den som ditter inanför primärvariatorn?

slant lite med polermaskinen oxå :p


 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ja då fixade sig med variatorn för dig. Härligt med nya delar.
Jasså, så dem har dekaler på lager, mattsons. Jag beställde nya böcker av dem för nåt år sen, användarhandbok och reservdels katalog. Borde ha frågat om dekaler då..
Jag har tyvärr ingen bild på dem dekaler jag nämnde tidigare, men en dekal syns på din sista bild här uppe.
Är alltså den som sitter vid hastighetsmätaren och har alla symboler för lyse, choke, tändlås osv.
Den andra jag tänker på sitter uppe på tanken, mellan dyna och instrumentbräda.
Sen ska det sitta nå små varningsdekaler på huven innan för rutan. Men dem vet jag inte alls hur dem ser ut, fattas helt på min maskin. Men alla dessa dekaler är väl omöjliga å få tag på säkert.
Det där med värmepistol har jag aldrig hört, det borde man testa, men kanske inte funkar lika bra på den gråa huven.
Vilken glans du fick på chassit. Häftigt...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Ang. Packboxen du skrev om så har jag varit med om samma sak en gång.
Jag köpte en packningssats från rinab, och packboxen på variatorsidan var helt fel.
Fick tag på en med rätt mått hos en firma som säljer lager och tätningar.
kommer dessvärre inte ihåg måtten på den, tyvärr.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Ja då fixade sig med variatorn för dig. Härligt med nya delar.
Jasså, så dem har dekaler på lager, mattsons. Jag beställde nya böcker av dem för nåt år sen, användarhandbok och reservdels katalog. Borde ha frågat om dekaler då..
Jag har tyvärr ingen bild på dem dekaler jag nämnde tidigare, men en dekal syns på din sista bild här uppe.
Är alltså den som sitter vid hastighetsmätaren och har alla symboler för lyse, choke, tändlås osv.
Den andra jag tänker på sitter uppe på tanken, mellan dyna och instrumentbräda.
Sen ska det sitta nå små varningsdekaler på huven innan för rutan. Men dem vet jag inte alls hur dem ser ut, fattas helt på min maskin. Men alla dessa dekaler är väl omöjliga å få tag på säkert.
Det där med värmepistol har jag aldrig hört, det borde man testa, men kanske inte funkar lika bra på den gråa huven.
Vilken glans du fick på chassit. Häftigt...
Ja riktigt skönt faktiskt.
ja dem hade till -87 iallafall.
jo nu vet jag vilket du menar, säg gärna till om dem har så man vet, vart lite sugen själv faktiskt.
jo det är nog inte det lättaste att hitta.

Hehe då gav man ju något tips iallafall.
grå vet jag inte hur det fungerar på men borde ju funka.

Jo det blev ju lite blankare, men vet inte riktigt om jag gillade det nu i efterhand.
det är ju inte riktigt tidsenligt :D


MVH
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Ang. Packboxen du skrev om så har jag varit med om samma sak en gång.
Jag köpte en packningssats från rinab, och packboxen på variatorsidan var helt fel.
Fick tag på en med rätt mått hos en firma som säljer lager och tätningar.
kommer dessvärre inte ihåg måtten på den, tyvärr.

Tråkigt!
Har fått tag på packboxen, hos en lokal firma.
Måtten var 30x47x10
30=Variatoraxel
47=Motorblocket
10=Djupet
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Idag så har jag försökt lite igen…….

Har fått bort packboxen som sitter på blocket/variatoraxel
Prövade först att peta in en krok och dra ut den=OMÖJLIGT.
Skruvade fast en träskruv i metallringen som är stommen i boxen, och drog ut den med hjälp av en hammare.

Tog reda på vad det skulle vara för box och köpte en ny.
Återmonteringen av boxen gick ju åt skogen….
Blocket hade en skarp kant som "skalade" av gummit å boxen.
Åkte och köpte en ny igen.
Tog ett fint sand papper och filade ner kanten lite, för att inte samma skulle uppstå.
Försiktigt tog jag och presade på boxen med hjälp av variatorbulten så det skulle pressas jämt och fint.
Men ICKE!
Lika igen..vad gör jag fel? är massa fett där oxå…

Fel mått på Boxen?
måste den monteras från andra hållet?

Bilden kanske hjälper något
Ursäkta ljuset och skärpan...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Har själv aldrig bytt packboxar på plats, enda rätta är nog och dela på motorn. Jag har alltid knackat in dessa från andra hållet, sen fettat in dem och slutligen i med vevaxeln.
Mätte du ordentligt den gamla som satt där innan?
Jag gjorde lite detektiv jobb tidigare och kollade igenom reservdelskataloger, har lyckats samla ihop från alla år. (86 till 90)
Måttet på packboxen är 30*47*7/7,5
Så dina nya har nog varit för djupa helt enkelt.
Jag ska försöka kontakta mattsons skoter ang. dekalerna..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det är en kant, så är tanken att blocket ska delas för montering... Tyvärr.

Ur med motorn, loss med svänghjulet, loss med tändplatta, lossa bultar på undersidan av blocket, lyft undre blockhalva.

På köpet får du möjlighet att kolla att vevaxellager verkar bra...
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Satt å funderade jag också på denna kant i blocket. Kommer inte ihåg den, så länge sen jag skruvat i en 277a. Hoppas du inte har filat bort för mycket av den.
Den sitter där som mothåll för packboxen, så den inte ska åka ut. Så tyvärr är det delning av blocket som gäller som bcool skriver.
277 blocket är delat på höjden. Inga undre å övre halvor, utan det är vänster å höger kan man säga. skruvarna sitter från tändningssidan. Men kom ihåg å märka upp tändplattan, så inte tändinställningen ändras.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hmm.... Det var som fin. Delad på det sättet!
Fota och fråga eftersom, om du vill ha hjälp under vägen....
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Har själv aldrig bytt packboxar på plats, enda rätta är nog och dela på motorn. Jag har alltid knackat in dessa från andra hållet, sen fettat in dem och slutligen i med vevaxeln.
Mätte du ordentligt den gamla som satt där innan?
Jag gjorde lite detektiv jobb tidigare och kollade igenom reservdelskataloger, har lyckats samla ihop från alla år. (86 till 90)
Måttet på packboxen är 30*47*7/7,5
Så dina nya har nog varit för djupa helt enkelt.
Jag ska försöka kontakta mattsons skoter ang. dekalerna..
Ok då får jag ta och göra det.
Ungefär hur länge tar det att göra denna process, att renovera hela motorn?
jaha jo då kanske jag har fått fel ändå :D
ja du får göra det, skriv gärna hur det gick.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Satt å funderade jag också på denna kant i blocket. Kommer inte ihåg den, så länge sen jag skruvat i en 277a. Hoppas du inte har filat bort för mycket av den.
Den sitter där som mothåll för packboxen, så den inte ska åka ut. Så tyvärr är det delning av blocket som gäller som bcool skriver.
277 blocket är delat på höjden. Inga undre å övre halvor, utan det är vänster å höger kan man säga. skruvarna sitter från tändningssidan. Men kom ihåg å märka upp tändplattan, så inte tändinställningen ändras.
kan inte heller komma på att jagkänt någon kant just nu men ska koll.
jag tror inte att jag filat för bort för mycket. då jag bara använd mig av ett våtslipppapper:D
då är det ju precis som på moppen. :D
det ska jag kommaihåg.

tack för svaren !
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Om det är en kant, så är tanken att blocket ska delas för montering... Tyvärr.

Ur med motorn, loss med svänghjulet, loss med tändplatta, lossa bultar på undersidan av blocket, lyft undre blockhalva.

På köpet får du möjlighet att kolla att vevaxellager verkar bra...
det var ju tråkigt!
jag vill ju åka NU!
jo det verkar som att motorn får åka ur.
då kommer motorn att bli renoverad.
du vet inte storleken på svänghjulet, alltså på avdragaren?

Tack för svaren!
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Motorn kommer att åka ur.
Men när det vet jag inte riktigt.
ska försöka att ta reda på så mycket som möjligt innan det börjas!
när motorn ändå är ur finns det saker man ska passa på att kolla/göra?
Vilka saker tycker ni jag ska byta i motorn när den är i bitar?

Packningar
packboxar
lager(hur många, storlekar?)?
kolv?
nållager?
något i magnapull?
brytare?
kondensator?

något annat?

Svänghjulet, storlek på avdragare?

Tack för all hjälp
MVH Paul