Aktiv Karibo 87 Trög startad

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Ikväll har det hänt lite saker med skotern igen.
Har plockat ur motorn.
Gick hyffsat enkelt, men ägaren innan hade vänt bulten till det övre fästet mot sekundärvariatorn.
Vilket gjorde att bulten tog i när den skulle dras ut.
Så det blev att skruva lös motorbussningarna, så kunde bulten dras lite snett ur.
Bussningarna såg förövrigt riktigt bra ut.

innan jag började idag
notera den vita påsklämman till höger. i hopp om att returen gick för lätt så mera skulle pumpas frammåt :D



Här vare tomt :D
ska passa på att tvätta lite och kolla styrningen.


Då var motorn på bänken.
Man kan även se fiskelinan som håller upp elen...


Toppen av
ser lite knottrig ut?!
Något att göra någonting åt ?



Loppet tycker jag ser bra ut några mindre "repor"


VAd e det för klet som ligger på topplockspackningen?



JAHA...den var ju fin....


Vad är orsaken till detta?
tjuvluft som gjort att den gått för magert och bränt kolv?


vevstaken såg fin ut.
glappade i sidled längst ut där kolv sitter ca 5mm totalt och inget uppåt och nedåt


skitigt vare här!
tänkte passa på att byta snöre och fjäder






Här står jag nu och får inte av svänghjulet.
Några tips?


Ser ut som motorbalken fått smaka lite.
Svets på den i veckan.


Blir att beställa lite saker i veckan.
Efter jag fått av svänghjulet och sett lager och brytare mm

MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolven ser ut sådär pga tjuvluft, den har gått varm. Slipa av dom grövsta topparna på knottret i topplocket med ett sandpapper. Sen är det bara att gasa igen!! Ja, ny kolv och krysshona cylinder behövs ju...

Visst är det ganska kul då man kommer igång med skruvandet!!!
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Skulle nog jag också tro att den dragit tjuvluft därav hur kolven såg ut. Å kolvbitar har slagit i toppen.
Så du har retur på bränslesystemet? Det kom-88a på Karibon. Men du kanske har en tidig -88a då.
Motorplattan känner jag igen. Hade likadana sprickor på precis samma ställe! Bara svetsa och förstärka.
Ang. svänghjulet så gör du lätt en egen avdragare. Malla av på papper dem tre m8-hålen+ett centrerat hål för vevaxeln. Rita sen över detta på en tjockare plåtbit. Borra hål och svetsa fast en mutter i det centrerade hålet, räcker med en m16 mutter+bult.
Detta har alltid funkat för mig klockrent..
Men va gör generatorn där under huven??
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Kolven ser ut sådär pga tjuvluft, den har gått varm. Slipa av dom grövsta topparna på knottret i topplocket med ett sandpapper. Sen är det bara att gasa igen!! Ja, ny kolv och krysshona cylinder behövs ju...

Visst är det ganska kul då man kommer igång med skruvandet!!!
Hej!

Tack för svaret!
Tack för tipset ska absolit slipa av toppen lite innan den åker på igen.
har aldrig honat något innan hur går det till? men än att man kör med slipstenarna i loppet med en borrmaskin.

Jo det är roligt men det blev lite mera än väntat.

MVH
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Skulle nog jag också tro att den dragit tjuvluft därav hur kolven såg ut. Å kolvbitar har slagit i toppen.
Så du har retur på bränslesystemet? Det kom-88a på Karibon. Men du kanske har en tidig -88a då.
Motorplattan känner jag igen. Hade likadana sprickor på precis samma ställe! Bara svetsa och förstärka.
Ang. svänghjulet så gör du lätt en egen avdragare. Malla av på papper dem tre m8-hålen+ett centrerat hål för vevaxeln. Rita sen över detta på en tjockare plåtbit. Borra hål och svetsa fast en mutter i det centrerade hålet, räcker med en m16 mutter+bult.
Detta har alltid funkat för mig klockrent..
Men va gör generatorn där under huven??
Hej!

Tack för svaret!
Förstod att det var de som var tjuven i dramat.
Japp jag har retur på systemet.
Jaha för förra ägaren sa att det var en 86a men i papperet står det 87.
Jasså hade du det, kanske är ett vanligt fel på dessa.
Det ska jag absolut tillverka så man kan göra det nästa gång :D
Lämnade in motor för avdragning.
HAHA roligt att du frågar och att du uppmärksammade den :D
Förra ägaren hade gjort en egen hemmabyggd fiskeark i husvagnsväggar.
I den hade han en 12v värmefläkt som var koplad till generatorn.
på primär variatorn så satt det ett remhjul bakom centrumbulten :D
ganska påhittigt starta skotern så blir det varmt :)

MVH
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Har hänt en del på skotern.
Orkar inte göra en bild uppdate ikväll ;)

Men kommer till "dagens fråga" :)

kommer att behöva löda om lite kablar på/i tändplattan då dem gått av och är allmänt dåliga.
vad ska man använda sig av för kablar?
Något annat att tänka på?

MVH
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Bahh..
sidan där jag laddar upp mina bilder ska nu ha betalt för att jag har dem där….
måste fundera hur jag ska göra.
därav Ingen bild update ikväll som utlovat..
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!


här kommer lite bilder..


Ny boggie dämpare monterad.



Toppen slipad, ska man ta mera???


Passade på att tvätta motorrummet ordentligt, så fixade jag styrningen, då den glappade.


Slipade och lackade avgassystemet med värmefärg.


Ny stänklapp, och ny slipad och lackad stänklappshållare.


Gjorde en styrhöjare som även vinklade upp styret. gjord av en plastregel.


före:


Efter:
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Rengjort:


Motorhalvan rengjord:



andra halvan rengjord. ska även löda om lite kablar på tändplattan.
blir även ny kondensator och brytare.


Vevlager och plastring. finns dessa att få tag på nya idag?


Blir nya lager på bägge sidor ett av dem lät lite rassligt.


Insida av andra halvan:


Hittade en skruv under tändplattan som var fastkilad.
Lyckades lokalisera vart den suttit.
den har hållt i stålet/magneten i svänghjulet.


Motorfästet svetsat.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bra jobbat!

Man behöver bara ta av alla vassa utstickande ytor i topplocket, annars kan man få spikning. Tycker det ser ok ut.

Du tror inte du riskerar att backa över stänkan då den är så lång? Det gör jag på min ski-doo hela tiden, ganska irriterande... :p
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Bra jobbat!

Man behöver bara ta av alla vassa utstickande ytor i topplocket, annars kan man få spikning. Tycker det ser ok ut.

Du tror inte du riskerar att backa över stänkan då den är så lång? Det gör jag på min ski-doo hela tiden, ganska irriterande... :p
Tack!
Har ingen back på skotern :D
Tror du att den riskerar att åka in ändå?


MVH
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Idag så skulle jag hämta vevaxeln och min cylinder.
Ringer och kollar så sakerna är klara.
Allt klart MEN..cylindern är för dålig bara att borra säger han..
bahh mera kostnader..
Sen säger han att ett av vevlagrena är fel men att de fixat problemet.
Ett av lagrena som jag beställt var kapslat. men att dom har tagit bort "packningarna" till lagret så det ska fungera. då 2t oljan smörjer lagrena. stämmer detta?

Fixade även lite med magnapullen
då den ska få en ny klacksats, snöre och fjäder.

Rengjort, skitig som fan innan.




Den nya fjädern var mycket spänstigare vilket resulterade i detta.
Hållaren hade mycket tunnt gods av allt dragande :D
 
Last edited:

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Idag så har jag fått tillbaka cylinder och vev.
Lite riktning på vev, och borrad +0.5 då det var en stor repa på insugssidan.

Så idag började ihop monteringen.


Borrad



Packboxarna som jag försökte att pressa och slå i från utsidan var nu "bara" att trycka i med fingarna.


Måste ju vara nya bultar och brickor oxå :D


Har tryckt på plastbussningarna på veven, som för övrigt inte går att få tag på.
Detta sätt fungerade INGET bra!
Då man ska trycka i dem i motorhalvan istället. learning by doing.

Kolv på plats ska även fixa tändplattan innnan svänghjul monteras.


Pilen mot avgassidan.




Kolvringar på, men satan vad trögt det var att få i kolvbults knaster.
Man kan även se att kolvringarna är fasade.
Ska båda fasningarna vara uppåt enligt bild?


Cylinder på och loppet smörjde jag upp med lite 2T olja.
Hälde även några droppar på sidan av vevstaken så lagrena får lite, innan det kommer smörjning uppifån.


Allt för ikväll.
Ska väl fortsätta imorgon kväll.

MVH
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fint, det tar sig!!

Angående fasningen så går jag bet på det. Fyrtaktsmotorn brukar ha fasningen uppåt och skarp kant neråt, för att skrapa ner oljan i tåget. Tvåtaktare vet jag inte, men gissar på samma... :confused:

Uppstart imorgon, då? ;)
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Fint, det tar sig!!

Angående fasningen så går jag bet på det. Fyrtaktsmotorn brukar ha fasningen uppåt och skarp kant neråt, för att skrapa ner oljan i tåget. Tvåtaktare vet jag inte, men gissar på samma... :confused:

Uppstart imorgon, då? ;)

Tack för svaret !

Då var det som jag tänkte oxå angående ringarna.
Någon uppstart vart det inte :D
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Det som har hänt sedan sist är att moron är klar och den sitter i skotern.
alla delar är tillbaka och i kopplade, några i fredags några ikväll.


Gick lite snabbt fram i fredags, inga bilder på de nya kablarna och lödningarna på tändplattan.
men här sitter iallafall svänghjul och fläkt på :D


använde mig av lite medium locktight på div skriv mutter.


nya packningar och ny lackade avgasdelar.


lackade den svetsade motorbryggan och körde även locktight på bultarna.



magnapullen på plats, kunde använda div nya delar


nya skruvar och packningar på insuget, drog även över med polertrissan på insuget :D



Äntligen! MOTORN är i där den hör hemma.



Fint med en ny variator :D


Den nya fjädern var lite längre :D






Nu var uppstart på sin plats allt var klart.
Men den ville inte starta.
kollade tillslut om det var någon gnista.
men ICKE inte den minsta gnista var det på stiftet!

BLEV SÅ JÄVLA LESS!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
En sån här laddad med nickel magnum borde ge bra gnista. Bara att hålla emot cylindern och trycka av:




Det var ju trist. Men det är bara att bryta ihop och komma igen... :eek:h:
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
En sån här laddad med nickel magnum borde ge bra gnista. Bara att hålla emot cylindern och trycka av:




Det var ju trist. Men det är bara att bryta ihop och komma igen... :eek:h:



HAHA!
ja sant, det borde ge en stadig gnista.
precis vad jag gjorde!