Aktiv Karibo 87 Trög startad

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Var ett tag sedan jag uppdaterade.
Efter lite söknade på skotern så kom jag på att jag glömt att ställa den nya brytaren.
Så av med magnapullen och fixa avståndet.
så nu fungerar gnistan.
Tillbaka med grejorna och pröva starta.
Efter många drag så hoppade den igång :D

Klicka på bilden Film:


äntligen kan man sätta dit de sista grejorna.


nya variatorn :D


Klart för en prov tur.


Hur många procent olja ska man köra med i inkörningsproccessen?
Hur länge/långt ska man köra?
Är det viktigt att skotern blir riktigt varm innan man kör?


Fick dessa av en kompis.
Värt att sätta på?



Första test turen.
Lät skotern stå och gåca 30 min inna jag körde.
körde runt lite försiktigt och sakta för att höra hur motorn gick.
gasade ca 20-30%.
allt lät bra och gick fint.
tänkte pröva hur den gick med lite mera gas.
gasade fullt och motorn varvade upp och sen skrek det till som fan i motorn.
HELVETE!

stängde av fort som attan och kollade motorn, komp glapp läkage mm.
allt var bra…
prövade att starta igen gick hur fint som helst.

har ingen annan förklaring än att det var den nya remmen som skrek.
.



avslutar med den före efter bild.


 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kör med 1% extra första tanken, det räcker som inkörning.
Inte bara fis-köra, utan varierande körning. Inget vedlass bakom...

Bra jobbat!!!
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!

Nu är skotern framtagen igen.


Dynan inlämnad på omklädning och har fått tillbaka den. Passade även på att höja dynan ca 5cm för bättre körställning.
Mycket nöjd med resultatet.



En knapp fick bytas på chassiet också


klart.


Putsade även lite på den solblekta tanken.
Notera bensin slangen som går ned på sidan av tanken för att sedan vända och gå upp igen.
ska det vara så eller kan man dra slangen direkt ut i "motorrummet" och ned till pumpen?


Efter.


Hade beställt en led lampa i H4format som jag tänkte testa i skotern.
Lyste rätt bra i en kvart, :D innan skiten gick sönder...


Monterade fotstegshalkskydd.
Blev även lite stummare fotsteg.
Mycket lätta att montera!
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Snyggt jobbat! Va fin den blir Karibon.
Ang. Bränsleslangen så ska den vara dragen som på bilden, det är original.
Snyggt hantverk med dynan. Körställningen borde ju bli betydligt bättre säkert. Va fin tanken blev! Körde du med värmepistol som tidigare?
Vart fick du tag i knapparna som sitter på chassit? Jag hade också behövt iallafall två nya...
Och ett original kapell, häftigt oj ett sånt skulle man ha. Måste vara ganska ovanliga å svåra att hitta.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!
Ja den börjar bli riktigt bra skick nu.
Okej då får den fortsätta att vara det, ska bara få tummen ur och byta dem 2 sista bränsle slangarna.
Dynan blev bra, är riktigt nöjd med resultatet, och körställning :D
Tanken körde jag med black shine, typ ett vax med svart färg i.
Knapparna skickade möbeltapetseraren med. så kolla med den lokaka tapetseraren, eller kanske tyg/sko affär

Ja det är faktiskt lite roligt att ha kvar original kapellet.
Lite synd att trycket försvann när jag lämnade de på kemtvätt.
Men det var tvunget, då det var fågelskit över hela.



Snyggt jobbat! Va fin den blir Karibon.
Ang. Bränsleslangen så ska den vara dragen som på bilden, det är original.
Snyggt hantverk med dynan. Körställningen borde ju bli betydligt bättre säkert. Va fin tanken blev! Körde du med värmepistol som tidigare?
Vart fick du tag i knapparna som sitter på chassit? Jag hade också behövt iallafall två nya...
Och ett original kapell, häftigt oj ett sånt skulle man ha. Måste vara ganska ovanliga å svåra att hitta.
 

gunnlaug

Aktiv medlem
13 jan 2014
94
0
6
Östersund
Hej!
Idag så har jag varit ute och kört, men jag får den inte att gå riktigt rent.
Motorn varvar upp fin och jämnt när man trycker fullt,
men efter 1-2 sec börjar den att bli orkeslös och bluddrar nästan lite.
Kan även inträffa direkt från gaspådrag
Har rengjort förgasaren idag, och kollat bränsleslangar.
Justerat på trottelnålen och bränsleskruven.
Jag tycker att det blir ganska liten skillnad när man justerar allt. förutom nålen fullt nere i trotteln, då bluddrar den rejält.
Vad tror ni att det kan vara?


MVH