Arctic Cat 2012

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Hade tyvärr inte möjlighet att åka dit idag (fastän jag bor i Bersika).

Hur känndes tubon jämfört med hcr 800 när man lyfte den (om du lyfte nå i dom vill säga)??!?!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
på turbon fanns det inte så mycket att lyfta i fram men jag provade att lyfta den vanliga (korta?) 1100an och hcr 800 och på 1100 fick då jag ont i ryggen...
Hoppas att de fixar styrglappen på samtliga maskiner innan de levereras i höst. Pinsamt att man inte fixar rätt bussningar på så "färdiga" maskiner man jobbat i 5 år med.
Men rent allmänt så blir det nog trevliga maskiner. Jag kommer inte våga köpa en i vinter, så det får bli en pro rmk.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilken beslutsångest jag har... Håller på och väger det faktum att man vill vara först med nya chassiet mot det faktum att det är första året i produktion med barnsjukdomar att räkna med. Nu blir det sömnlöst nån natt innan man bestämt sig, känns det som.

Hursomhelst så står det mitt namn, telefonnummer och M1100T i orderblocket på Navis Maskin nu. Då får vi se om jag låter det stå kvar eller inte...

Blev mycket fundersam över tryckslangen till IC'n, den är helt oskyddad framför vänster övre a-arm. Hoppas dom gör det bättre på dom riktiga produktionsmaskinerna.

PS. Nån som bokat en HCR? Tydligen inget för "vanlig körning", den är i stort sett utan kylare. Kylaren slutar under mitten av dynan. Lössnö eller stanna hemma, alltså.
 
Last edited:

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
PS. Nån som bokat en HCR? Tydligen inget för "vanlig körning", den är i stort sett utan kylare. Kylaren slutar under mitten av dynan. Lössnö eller stanna hemma, alltså.
Har försökt få veta om det funkar att montera en likadan kylare som dom har på "vanliga" nya M-serien, missade att fråga arctic gubben på visningen.. Men man tycker ju att det borde funka, för med den som sitter där kan då inte kyla så mycket. Vet ju hur min sno pro 440 med 700 motor gick innen jag byggde ut kylsystemet
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det där med kylaren måste ha med körstilen att göra? Det är ju en del som klagar på kylproblem på Nytron efter turbomontering medan jag aldrig har märkt av dom.
Nu har ju iofs Nytron en liten kylare framför styret också, men annars är det ju bara den som sitter framför drivhjulen i tunneln, och det funkar so far bra för mig även vid pulkdragning.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Det där med kylaren måste ha med körstilen att göra? Det är ju en del som klagar på kylproblem på Nytron efter turbomontering medan jag aldrig har märkt av dom.
Nu har ju iofs Nytron en liten kylare framför styret också, men annars är det ju bara den som sitter framför drivhjulen i tunneln, och det funkar so far bra för mig även vid pulkdragning.
Skulle ju ha haft som yammi, en liten kylare med elfläkt.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Neej tobbe du har haft tur eller så funkar inte din lampa :( faktiskt så i år har aldrig lampan lyst men samtidigt så har de aldrig varit hårt heller.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Har försökt få veta om det funkar att montera en likadan kylare som dom har på "vanliga" nya M-serien, missade att fråga arctic gubben på visningen.. Men man tycker ju att det borde funka, för med den som sitter där kan då inte kyla så mycket. Vet ju hur min sno pro 440 med 700 motor gick innen jag byggde ut kylsystemet
Polarn min har beställt en HCR.Han frågade ÅF om det fanns nån kylare att sätta dit om man skulle vilja det?
Ca 5000:- så skulle det sitta en där.
Vad den är ifrån vet jag inte men det borde ju vara en M kylare?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Neej tobbe du har haft tur eller så funkar inte din lampa :( faktiskt så i år har aldrig lampan lyst men samtidigt så har de aldrig varit hårt heller.
Har å andra sidan knappt kört i trampade spår kanske jag ska tillägga...
Kom på att det finns människor som tycker att det är höjden av nöje att köra på samma ställen som hundratals andra. Sorry. :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det där med vad som är ett tillräckligt kylsystem är i högsta grad individuellet.
Jag har en F7 -03 som i vissa avseenden har ett litet kylsystem.
Om jag kör sakta på ganska hårt underlag eller bogserar nån så vill det gärna gå varmt illa kvickt.
Om jag däremot kör över 100-120 så går det bra att köra 1 mil på blankis.
Så vad som är ett tillräckligt kylsystem är i högsta grad individuellt.

Är grymt sugen på en ny AC, typ en XF frågan vilken man ska ta är dock mer hypotetisk då budgeten för ny skoter inte är mer är ca 80k eller nått sånt för nästa år... men man kan ju altid drömma eller hoppas på en trissvinst eller nått!
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Var in till handlaren igår och ombokade till en grön F800, hade först bokat en XF men beslutsångesten har varit stor! Men nu kan man sova om nätterna i alla fall. Kom fram till att XF:en nog blir lite väl "extrem" för min typ av körning vilket till största delen är led. :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skönt att the Fat cat äntligen är avlivad ! 2007 var 50 kg tyngre än 08:ans XP ! (vägd av svensk skotertidning)

synd att det är katalogvikter ( Arctic började faktist att fiffla med viktuppgifterna i betydligt större uträckning 07 ) ,
jag antar att dom inte behöver göra det till nästa år och dom är bland dom lättaste i stället för överlägset tyngst !
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Snablar, ingen visning i Gällivare idag (vill ju se maskinen jag best).
Maskinerna hade fastnat i Finska tullen och blev försenade.
Så visningen blir mest troligt nästa vecka.