GoPro

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det är inte enda fördelen, du har dubbelt så skarp lins, fler filmlägen med fler fps alternativ, 1080p i lika extrem vidvinkel som 720p, 11mp bildsensor, 10 bilder i sekunden (fotoläget då såklart) och massa massa andra saker. Jag skulle säga att det är väldigt värt det. Hade vanliga HD Hero innan och det är väldigt stor skillnad i kvalité, speciellt om du kollar i fullskärm på t.e.x Youtube eller bara på datorn också för den delen.

Men sen beror det helt på hur mycket du filmar, håller du på mycket med det så kör på HD2:an, ska du bara filma ibland så räcker kanske HD1.

Angående minneskort som ni andra pratade om, 20mbps räcker gott och väl på ett minneskort, men 30 är väl optimalt, 45 rätt onödigt. Håll er över klass 6 så kommer det funka fint.

satt och kika på lite kameror idag och funderade på om gopro hd2 är värd dom där extra kronorna som den kostar?

Ni som provat båda kamerorna kan väl uttala er hurvida HD kameran står sig mot HD2 kameran? och om HD2 är värd dom extra pengarna?

enda fördelen jag kan se är ingången för extern mic, sen att det går att filma i 120fps men då i betydligt lägre kvalité så den funktionen är inte nå vidare lockande ändå.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skickade tillbacks HD1 som ja fick i julklapp... Så vilken hemsida har bäst pris på HD2 förutom gopro.com, vill ha den till nyår så att beställa den från utlandet går bort.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
3,200:- är det billigaste jag hittat den för. Sen vet jag inte hur seriös den sidan är men dom hade fått bra betyg så det ska väl vara lugnt. 9/10 med 41 omdömen.

Btw, skippa den, såg att det var förskottsbetalning (kan vara butiken själv som lagt in omdömen). 24mx har den för 3499;- och då kan du bara skriva till dom sen att du hittat den billigare på någon annan sida (använd prisjakt så hittar du den jag länkade först) så får du den för samma pris, då dom har lägsta pris garanti.

http://www.24mx.se/snoskoter/p/gopro-hd-hero-2-motorsport-edition-hjalmkamera/21132/kameror-gopro/k99/
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hittade på sportscam.se för 3500 och då ingick ett 16gb minneskort, tack ändå. Kan lägga in en film innan lovet är slut då ja gemför hd1& hd2.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Annars hade jag kunnat skicka en till dig med 32 gb kort för 3900:- (ord pris 4498:). Kan förövrigt tipsa om att vi kommer under en av sportlovsveckorna lotta ut en GO PRO Hero 2 bland dem som "gillar" oss på facebook. Kan tillägga att göretaget heter Snökompaniet..
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hittade på sportscam.se för 3500 och då ingick ett 16gb minneskort, tack ändå. Kan lägga in en film innan lovet är slut då ja gemför hd1& hd2.
Det tycker jag du ska göra, har svårt att bestämma mig om det där extra som finns i HD2 verkligen är nått jag kommer tycka är värt pengarna. vet ju inte ens om jag kommer använda den eller om den kommer bli liggandes och samla damm, då känns ju en HD2 dumt att köpa...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag kan slänga in screens på kvalitén nu om en stund. Film kan också fixas, har bara inte hunnit skjuta något i alla lägen på HD2:an än.

*EDIT* Here we go.

Nu fick det bli imageschack bara för att jag inte kom på något annat ställe att ladda upp på. Tryck bara in på länkarna och sen på bilderna för att förstora.

Där är skillnaden mellan 960p på HD1 och HD2. Inte helt rättvisa ljusförhållanden men båda bilder är tagna i skymning iallafall. HD2:an hanterar flares mycket bättre, är skarpare och ptja, bättre helt enkelt.

http://imageshack.us/f/838/16183947.jpg/

Och här är 720p, här är ljuset mycket bättre på första bilden, men ändå så är HD2:an skarpare.

http://imageshack.us/f/440/29423053.jpg/

Tänk på att bilderna är screenshots från filmer, alltså får man räkna med att det inte riktigt blir samma grej som när man ser filmen eftersom jag fryser rörelserna vilket skapar en del rörelseoskärpa.


Är det ens någon idé att jämföra 1080p? HD1:an filmade i 127C (totalt värdelöst.) vilket man fick cellskräck av att titta på, medans HD2:an har samma FOV som 720p, dvs 170C. (helt awesome!)

Men jag tror att ska man bara filma lite nu och då, typ när man ska till fjälls och sådär så duger HD1 gott och väl. Är man ute efter att göra seriösare filmer där man vill ha grym kvalité rakt igenom, eller bara helt enkelt känner att man har råd så är HD2:an otrolig.

Många verkar ha fått för sig att det bara är små skillnader mellan kamerorna, om ni sätter er ner och läser "specs" på GoPro.com så ser ni att det är en hel drös med skillnader. Kameran är alltså 2x bättre än HD1 på alla sätt. (detta enligt GoPro själva, och jag har då ingen anledning till att tvivla på det) Bara en sån liten sak som att du själv kan ställa FOV (field of view) mellan Narrow, Normal och Wide gör ju att du kan få mycket större variation i klippen.

Haha jaja nu har jag predikat klart här, båda kamerorna är riktigt bra men jag personligen skulle nog inte kunna gå tillbaks till en HD1.
 
Last edited:

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag kan slänga in screens på kvalitén nu om en stund. Film kan också fixas, har bara inte hunnit skjuta något i alla lägen på HD2:an än.

*EDIT* Here we go.

Nu fick det bli imageschack bara för att jag inte kom på något annat ställe att ladda upp på. Tryck bara in på länkarna och sen på bilderna för att förstora.

Där är skillnaden mellan 960p på HD1 och HD2. Inte helt rättvisa ljusförhållanden men båda bilder är tagna i skymning iallafall. HD2:an hanterar flares mycket bättre, är skarpare och ptja, bättre helt enkelt.

http://imageshack.us/f/838/16183947.jpg/

Och här är 720p, här är ljuset mycket bättre på första bilden, men ändå så är HD2:an skarpare.

http://imageshack.us/f/440/29423053.jpg/

Tänk på att bilderna är screenshots från filmer, alltså får man räkna med att det inte riktigt blir samma grej som när man ser filmen eftersom jag fryser rörelserna vilket skapar en del rörelseoskärpa.


Är det ens någon idé att jämföra 1080p? HD1:an filmade i 127C (totalt värdelöst.) vilket man fick cellskräck av att titta på, medans HD2:an har samma FOV som 720p, dvs 170C. (helt awesome!)

Men jag tror att ska man bara filma lite nu och då, typ när man ska till fjälls och sådär så duger HD1 gott och väl. Är man ute efter att göra seriösare filmer där man vill ha grym kvalité rakt igenom, eller bara helt enkelt känner att man har råd så är HD2:an otrolig.

Många verkar ha fått för sig att det bara är små skillnader mellan kamerorna, om ni sätter er ner och läser "specs" på GoPro.com så ser ni att det är en hel drös med skillnader. Kameran är alltså 2x bättre än HD1 på alla sätt. (detta enligt GoPro själva, och jag har då ingen anledning till att tvivla på det) Bara en sån liten sak som att du själv kan ställa FOV (field of view) mellan Narrow, Normal och Wide gör ju att du kan få mycket större variation i klippen.

Haha jaja nu har jag predikat klart här, båda kamerorna är riktigt bra men jag personligen skulle nog inte kunna gå tillbaks till en HD1.
Vilket läge på hero2 filmar du i när du kör skoter?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
tack så mycket SeriousSam, det där fick mig att tänka om lite :)

Vi gör ju lite film nästan alla klipp är i HD och tänkte då att 960p 170grader räcker gott och väl jag behöver inte fläska på med 1080p vet ju inte om jag kommer använda den engång men sen slog det mig att kraven blir bara högre och högre varje dag för att folk ens ska bry sig om att titta på filmen.
Så det kanske är bättre att vara förberedd eller vad man ska säga, istället för att till nästa säsong ändå få lov att köpa en HD2.

Det är inte pengarna det sitter i utan jag har helt enkelt bara har ett drygt tänkesätt och har skit svårt att bestämma mig när jag kommer i liknande situationer, stör mig själv på det :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Vaen: 1080p wide (170C) när jag bara härjar runt. Om jag däremot vet att jag vill ha slowmotion så är det 720p 60fps som gäller. Kör väldigt sällan 960p men kvalitén blir ändå riktigt trevlig i det läget.

Slarva: Om det inte sitter i pengar så köp för guds skull HD2! Kvalitén är som sagt inte dålig på HD1 men det är ändå stor skillnad och finns så många fler alternativ. Bara en sån sak som att kunna filma några timmar extra på kvällen tack vare att kameran har bättre ljuskänslighet är otroligt skönt. (Även om kvalitén inte blir superbra när det är mörkt så finns möjligheten.)
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
[video=youtube;F8P7mK9Ca6M]http://www.youtube.com/watch?v=F8P7mK9Ca6M[/video] filmad med Go Pro hero2

[video=youtube;h-HPxGq1hT8]http://www.youtube.com/watch?v=h-HPxGq1hT8&feature=g-all-lik&context=G25ec5f6FAAAAAAAASAA[/video] och den här med 1an, bedöm själv
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Har införskaffat mig en Hero2 just efter jul, vad brukar ni köra för inställningar?
Vill inte ha allt för mkt "fisheye" om det går att ordna?!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Om du inte vill ha fisheye så är det bara ändra din FOV (field of view) Den går att ställa mellan Wide, Normal och Narrow.

Du ändrar den enkelt i menyn precis efter där du ställer in upplösning och fps.

Jag kör mest 1080p wide 30fps, men även 720p wide 60fps. (Detta med kameran monterad på hjälmen) Om jag har kameran på stativ eller i handen så använder jag det som passar bäst för situationen!
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Om du inte vill ha fisheye så är det bara ändra din FOV (field of view) Den går att ställa mellan Wide, Normal och Narrow.

Du ändrar den enkelt i menyn precis efter där du ställer in upplösning och fps.

Jag kör mest 1080p wide 30fps, men även 720p wide 60fps. (Detta med kameran monterad på hjälmen) Om jag har kameran på stativ eller i handen så använder jag det som passar bäst för situationen!
okey, ja jag prövade lite nu, vill inte ha allt för mkt fisheye så de blir väl medium å normal.
Tack för svar! :)
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Jag prövade filma i helgen, men jag tycker kameran inte gör dom branta partierna rättvisa.
Har ni samma problem eller en lösning på detta?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk