GoPro

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Hur har ni er kamera monterad? ovanpå hjälmen eller på sidan?
Nån som har några för å nackdelar?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har ett fäste på sidan och ovan på, polarn har likadant.

Sitter den på sidan tycker jag man inte får en lika bra uppfattning om hur miljön runt omkring är.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Markerna jag hållit till i helgen skulle man aldrig kunna ha kameran uppe på hjälmen
pga mycket hängade träd som bildar bågar.Skrap märken samt spräckt skärm,blev helgen skörd.
Kanske montera på hakan??blir väl int så bra när man kör gon på bröstet.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Okej, jag råkade ha min kamera för lågt vinklad, men kvaliten är grym! Men som sagt, om man fick så att man såg branterna som dom är.
Jag hade ändå inte den värsta vidvinkeln. Har nån prövat olika inställningar å fått bättre resultat?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Om vi säger såhär, en brant är svårfotad än hur du gör om du ska ha kameran på dig. Det enda sättet att verkligen fånga en riktig brant är att ha en kamera vinklad nedåt mot branten. Och då missar man ju körningen.

Finns ett klipp på youtube som heter typ "m7 160hp" det är någon här på forumet som filmat, först kör han upp för en brant och man tycker typ "meeh, det var väl inte så farligt" Sen kör han ut i backen och tittar ner, då ser man verkligen hur brant det är.

Jag brukar helt enkelt ta av mig kameran och hitta bra vinklar från ett annat håll där man visar hur brant det är, och sen sätter jag tbx kameran och kör!

Jag kom på att, ska du köra typ sidehilling, så kan du filma i 960p läget, då kommer man se att det är brant eftersom bilden blir "stående" Men ska du bara klättra rakt upp så kommer det göra bilden ännu plattare.
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Nu kunde jag inte hålla mig längre, en Hero 2 är på väg hem, ska bli kul att se vad man kan få ihop, är rätt usel på redigering men man får väl lära sig lite grunder iaf :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kul! Hjälp med redigering finns alltid på Youtube och sådär, eller så kan du alltid Pm:a mig om du undrar över något speciellt så ska jag försöka hjälpa till.

Nu kunde jag inte hålla mig längre, en Hero 2 är på väg hem, ska bli kul att se vad man kan få ihop, är rätt usel på redigering men man får väl lära sig lite grunder iaf :)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Om vi nu ska summera detta. Jag har köpt en gopro 2a. Vilken inställning är den ultimata för skoterkörning? är det 1080 wide, normal eller narrow? eller ska man köra på 960? varför vet jag inte då alla har widescreen på dator/tv nuför tiden.. Det bästa för boondocking i skog och fjäll helt enkelt!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Då skulle jag säga 1080p wide eller 960p. Båda dom funkar hur bra som helst, 960p ger ju som sagt en nästan stående bild och ser inte så bra ut om man ska klippa ihop en hel film med andra wide format.

Men vill man bara slänga ihop kortare klipp på youtube och vill vara helt säker på att få med allt i en vinkel, så är 960p bra.

Har du litet minneskort (2-8gb) så kör 720p 30fps wide istället.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Vad använder ni för program å konvertera? Och vilket filtyp konverterar ni till?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag använder Sony Vegas 11 för att redigera, så ska jag bara konvertera blir det samma program!
Vettigast är väl Mainconcept AVC/AAC mp4, ger bra kvalité och rätt bra filstorlek! Sen funkar också .WMV om man ställer in bitrate:n själv.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Sony vegas funkade kanon, ska bli kul å filma mer å lära sig klippa ordentligt

Hur gör jag om jag vill lägga in effekter i klippet?
Finns det i programmet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Last edited:

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Du har en flik där det står Video FX precis ovanför din timeline. Annars kan du högerklicka på det klipp som du vill lägga till effekten i och trycka "Media event FX".

Sony vegas funkade kanon, ska bli kul å filma mer å lära sig klippa ordentligt

Hur gör jag om jag vill lägga in effekter i klippet?
Finns det i programmet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Köpte min på cyberphoto, dom hade kampanj där 16gigs minne ingick.

Nån fler som vet rekommenderad kyla? Min blev segare när de va kallt å batteritiden blev sämre

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har köpt alla mina grejor från GoPro.com, men Cyberphoto.se kan jag rekommendera varmt (köper alla mina andra kameragrejor där)

Den ska tåla väldigt mycket kyla men batteritiden är tyvärr sämre än på HD1, det finns någon batterivärmare som man kan köpa till tror jag. Piratbatterier vet jag inte om det finns.