Köpråd skoter 2013 Lynx ski doo polaris

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Kronogård blir och öppna eniro och söka lite :D tack för tippset mera tips gärna innan jag beställer en 13 :D ni som kör polaris ni kör väll på vanlig olja? jag har ju kört på en speciell dyr e-tec olja så det är ju bra oxå :D
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
ni som kör polaris ni kör väll på vanlig olja? jag har ju kört på en speciell dyr e-tec olja så det är ju bra oxå :D
Finns ju Polaris VES Gold olja om du känner att du vill ha den olja som rekommenderas av Polaris.

Angående vilken skoter du skulle kunna välja så tycker jag PRO RMK å känner du att du måste åka runt å hoppa så kan du ju alltid byta ut dämparna till exempelvis FOX.

Men det är vad jag tycker.
 
W

Wettainen

Jepp det är det stället, några enstaka mil med släp så är du där :)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
hhahahaha enstaka mil här i norr så är 10 mil typ en liten gångtur till grannen för kaffe tydligen :D


sen ja pro rmk verkar ju kul men den har ju lika kass kylning som rmk assault och är ju ren lössnö maskin så kanske dumt gå till 155 direkt från att ha haft kort maskin + om man ska dra pulka osv så kanske en 155 med dålig kylnign så höga kammar blir lite varm sladdig på led :D
 
W

Wettainen

10 mil är ju bara en timmas körning för att komma till ett bra ställe, inget man klagar på.
Många andra måste köra flera timmar för att komma till bra ställen ;)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
i som kör polaris ni kör väll på vanlig olja? jag har ju kört på en speciell dyr e-tec olja så det är ju bra oxå :D
Spelar ingen roll om man kör på ves gold oljan när det bara går en dunk per säsong :eyebrows:

~120mil = styvt 4liter olja för mig..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Spelar ingen roll om man kör på ves gold oljan när det bara går en dunk per säsong :eyebrows:

~120mil = styvt 4liter olja för mig..
Hur fasiken går det till? Jag är inne på min 4e dunk och i den är det ca 1 liter kvar.. Kört 140mil.
Oljeförbrukning i snitt 2%.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jepp det är det stället, några enstaka mil med släp så är du där :)
Nope!
Kronogård och Akkanålkie är inte samma ställe i min bok!
Kronogård kommer man till om man kör norrut från Älvsbyn till Kåbdalis och just norr om Kåbban tar man av NW för att komma till Kronogård.
Båda platserna är värda att besöka, dock så är det INTE samma plats. :)


Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hur fasiken går det till? Jag är inne på min 4e dunk och i den är det ca 1 liter kvar.. Kört 140mil.
Oljeförbrukning i snitt 2%.
Fråga inte mig.

Jag tog ut två dunkar olja på checken,skotern var i stort sett tom vid köp så då gick det i ~2 liter direkt.
Nu har jag 2 liter kvar i sista dunken plus att skotern är typ full.

Jag vet fler -12 än min som tagit ungefär samma mängd,antar vi kör som kärringar :heh:
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Skönt med diskussioner :D lutar fortfarande åt en switchback och testa en mellan lång se vad man gillar och se hur körningen här uppe är verkar det possitivt och mycket snö kanske man brakar på med en längre senare :D
 
W

Wettainen

Nope!
Kronogård och Akkanålkie är inte samma ställe i min bok!
Kronogård kommer man till om man kör norrut från Älvsbyn till Kåbdalis och just norr om Kåbban tar man av NW för att komma till Kronogård.
Båda platserna är värda att besöka, dock så är det INTE samma plats. :)


Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Hmm, har jag sagt fel eller något sånt ? :)
Vad jag ser så har jag inte nämnt något om Akkannålkie?

Men det stället jag menar är när man tar skoterleden från Älvsbyn till Kronogård :)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Hmm, har jag sagt fel eller något sånt ? :)
Vad jag ser så har jag inte nämnt något om Akkannålkie?

Men det stället jag menar är när man tar skoterleden från Älvsbyn till Kronogård :)
Litte fel blev det väl?
Kronogord är inte NW om Arvidsjaur, det är Akka som ligger där :)

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 
W

Wettainen

Jaha! :)
Läste igenom fort så såg bara att han hade med Arvidsjaur så skrev att det var rätt.
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Fasen va drygt nu velar jag igen och är osäker snart lottar jag mellan boondocker rmk assault eller switchback assault
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Asker det blir man säkert så länge man är ute i snön men sen på led då? eller när man ska dra pulka? =) och om man ändå ska ha en 155 som ska åka lössnö kan man ju iofs köpa en rmk assault som har skitbra dämpning :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Låter som du ska ha en switshback då, fast då får man den fläskbreda framvagnen så då känns maskinen bara lång och klumpig.
Ja det blir ju inte lätt om man ska kombinera led, pulka och lössnö, då får man oftast en hybrid som är sådär på det mesta...
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
men en smal maskin som pro rmk känns inte den väldigt sladdrig och tippig på led då den är smalare osv? skriv gärna dina inputs i allt åkning du kör + - osv känns som viktigt val har bytt till nya skoter 2 år i rad nu blir 3dje nu vill kunna visa tjejen jag blir nöjd nu haha :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Då jag var och provkörde flera polaris 2013 modeller för ett tag sedan så provades indy 600sp, rush pro-r le 800 121", switshback assault 800 144" och pro rmk 800 155".

Föret var ganska slaskigt men hårt så ledkörningen blir mest jämförbar mellan maskinerna.
Började med indy 600sp och rush pro-r 800
Började köra indyn efter leden och tyckte väll att den gick bra och helt ok fjädring, faktisk riktigt bra om man säger så. med tanke på priset finns det inte många (dyrare) 600or som slår den skulle jag vilja påstå.
Sen provades rush 800an och då kände jag direkt att mer motor är betydligt roligare, men fotstegen gillar jag inte alls på rushen, funkar utmärkt på led men så fot man ska leka lite i skogen så trampar iallfall jag i luften bakom fotstegen då dom är så korta. Är väll en vanesak men jag gillade de klassiska fotstegen på indyn bäst. Dock saknade den helt motor när man bytte tillbaks till indyn igen.
Både indyn och rushen är helt kanon på leden.
Hade indyn funnits med 800 motorn så hade jag helt klart bytt bort in skidoon mot en sådan!
Bredden på framvagnen är något jag stör mig på, jag gillar helt klart rmk bredden på framvagn oavsett vad den ska användas till.

Sedan blev det switsback assault och pro rmk.
Började där med switsbacken efter leden och den känndes väll helt ok den också. Flyter över guppen bättre än dom korta. Fjädringen helt ok.

Som sammanfattning av upplevelsen så kan jag inte säga något gott om switshbacken egentligen. Hade den haft smal framvagn och bättre fotsteg så hade jag nog gillat den bättre. Men då pro rmk varken känns längre eller klumpigare så kan man inte annat än gilla den.
Dagens överrasking var nog indyn som jag nog blev lite kär i.. hade det bara varit en vettig motor i den så, men vet man inte om något bättre i effekt väg så är det en kanonmaskin för rätt pengar. Rushen har jag vårt att motivera priset på i jämförelse mot indyn bara för att få mer motor.

Så mitt råd skulle givetvis bli att köp en pro rmk och skit i pulkan (eller skaffa en ändamålsenlig skoter för detta) :), behöver du bättre dämpare så sälj originaldämparna så fort du känner att du behöver bättre dämpare så får du rätt bra för dom. Och då blir ett fox-kit runt om inte så himla dyrt.
Eller om du vet av dig att du kör mycket där det är hårt (mattan bättre för detta) så kör på rmk assault fast byt framvagn till rmk, så har du också lite bättre dämpare än pro rmk:n