Köpråd skoter 2013 Lynx ski doo polaris

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Vi ska ju köpa pulka nu men lillen är ju 1.5 så kanske lite liten att ha med storebror ensam i pulkan även om vi köper en till skoter som vi tänkt göra åt tjejen att hon får dra pulkan men som sagt man skiter ju ej pengar och vill ju helst hon ska köpa nån motor som drar max 1 liter milen vore ju perfekt.. isf behöver jag ej bry mig alls och har ju ej bott och åkt här i Piteå så vet ej vilken maskin som skulle funka bäst det enda jag hört är ju att rmk assault har sjukt grymt acc och går på rullen skitlätt och bra dämpare men sen ser man folk älskar pro rmk och tycker den är skitbra så klart man blir sugen :D
sen switchbacken verkar ju bra med elstart och hela kittet men men usch snart orkar jag ej detta mer fan om jag ska ha skidoo eller lynx är det nästa vecka som gäller.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det enda man behöver bestämma sig om är om det ska bli en ny eller nästan ny polaris.. :eyebrows:
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Nu har jag bestämt mig det blir en PRO RMK eller en RMK ASSAULT men hur fan ska man göra kollar lite på specarna och man kan ju justera spårvidden på båda osv men du kan få den smalare på pro rmk men sen har ju PRO rmk sämre dämpare än rmk assault men hur mycket skiljer det dom emellan? och är det nån som vet skillnaden mellan pro rmk och rmk assault i drevningen? vore kul veta om pro rmk är lika rapp och åka på rullen vänlig som rmk assaulten eller om man ska dreva om pro rmk direkt eller? =) nu står jag iaf mellan 2 skotrar så skotta på med + - mellan dom 2 skotrarna allt ni vet ni är underbara som orkar svara och hjälpa en :D
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Lär vara exakt lika rapp,-12 hade samma drevning.

Angående att köra på rullen så lär det inte skilja något heller,är det rätt före så går alla rmk800 lika bra på rullen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
12orna hade samma drevning och samma variator prylar så där skiljde endast mattan.
På 13 så kommer pro rmk med remdrift istället för kedja och assaulten med kedja.
Några omdrevnings altenativ lär inte finnas första vintern till pro rmk.
Men omdrevning är inte nödvändigt egentligen, jag märkte ingen större skillnad när jag drevade om min, ville testa då många skrivit mycket positivt om det, men det gör varken till eller ifrån. Och eftersom det varken blev sämre eller bättre så får drevingen sitta kvar för då är det egentligen fördel om det inte blev sämre... Bör teoretiskt innebära lite kallre varitorer och längre remlivslängd.

Lite + & - då.
Assaulten
+ kedja (finns drevaltenativ)
+ bättre matta för hårt före
+ något bättre dämpare
- bred framvagn
- mattan sämre i löst före än pro rmk

Pro rmk
+ bättre matta för lössnö
+ rätt bredd på framvagn
+ remdrift (funkar det som det är tänkt är det bra)
- remdrift finns inga drevaltenativ vad vi vet än så länge
- sämre dämpare än assaulten.

Ska man fixa till maskinerna som man vill ha dom så blir likvärdiga så är det ungefär samma pengar fast då får man värre dämpare i pro rmk:n än assaulten. Så då är egentligen vilken matta som man vill ha som avgör. Så fundera på hur du kommer att köra och låt mattvalet avgöra.
För att försvåra lite mer så kan man ju faktisk anpassa pro rmk mattan till lite hårdare underlag också genom att kapa ner kammarna något.
 
Last edited:

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
assaulten har 54 kammar va och pro rmk 61 kammar? fan så svårt det ska vara men det är ju skitkul åka i lössnö helt klart och så och nu spelar det ju ej roll vilken jag väljer då dom är lika dåliga dra pulka med men jag får byta bakläpp till en som det ej är hål i. sen dubbla isrivare borde göra susen sen bara man kan fälla upp dom osv borde dom hålla fint :D
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
man blir ju lite tveksam dock på rmk assault finns knappt nå reviews och youtube videos på dom och man ser ingenstans att folk köper dom alla tjatar om pro rmk men vafan åker alla lössnö bara? =)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
haha sluta vafan skit svårt bestämma sig ju skulle gärna prova en pro rmk men är rädd att då den är 110% lössnö maskin den ska bete sig hemskt då man åker led och sen matan slits ju mer med långa mjuka kammar sen lite sämre dämpare och kan ej klicka ställa dämparna som på assaulten sen vet man ju ej om den får nå barnsjukdomar nu heller 2013 med nya remen osv så enda +et jag känner med pro rmk är att den går bättre i lössnö? =)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Jani8 förklara gärna va du upplevt vilka märken du kört och vilka märken/modeller man borde titta på ditt svar ger ingen bra inblick om du bara trollar eller har riktig info..
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
ska man vara riktigt ärlig så provade jag rmk 8oo-11 för lite för att riktigt känna hur den är, kom inte alls överens med körställningen då , har en m8-11 nu som jag har varit riktigt nöjd med. hoppas att m800-13 som jag beställt funkar lika bra , tror säkert att rmk kan vara en fin skoter om man bara provar mer och vänjer sig med den
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
ska man vara riktigt ärlig så provade jag rmk 8oo-11 för lite för att riktigt känna hur den är, kom inte alls överens med körställningen då , har en m8-11 nu som jag har varit riktigt nöjd med. hoppas att m800-13 som jag beställt funkar lika bra , tror säkert att rmk kan vara en fin skoter om man bara provar mer och vänjer sig med den
Om du blev besviken på pro ride körställningen så lär du inte komma överens med nya m8an heller då dom är rätt lika. Men som sagt alla maskiner behöver lite körtid innan man är helt 100 med den...
Som det är för mig nu så gör jag hellre det jag tänkte ha mxz:an till (hopp och så) med pro rmk:n för jag tycker den är så mycket skönare. Men även där är ju körtid helt olika ca 35mil med mxz:an och 140 mil med rmk...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har en polare som också gnällde på körställningen på Pro Rmk:n, efter att ha kört den i 5 minuter..
Han fick sedan låna den några timmar och vart kär - klart det tar tid att vänja sig!

Helt klart den skönaste skotern jag har kört.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Efter två säsonger på Nytron tyckte jag också att RMKn var gräslig att köra inledningsvis. Vi kom inte alls överens.
Meeeenn...efter några timmar funkade det. Och idag föredrar jag RMKn framför nytron tom för ledkörning.

Och som en parantes:
Bytlånade en förmiddag RMKn mot en -11 M8 HCR i vintras. Den var verkligen sämre på allt. Det kändes som att backa utvecklingen med 10 år!
Visst-den var lättkörd. Meeeeennnn...där jag kör utan att ens fundera på om jag ska komma fram med RMKn fick jag slita för att överhuvudtaget komma upp med HCRen.
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Fan nu tror jag fan jag beställer en pro Rmk detta velande är fan helt sjukt........

känner så här pro rmkn visst har bra dämpare och matta att riva skare med men på packad led då? borde inte rmk assaulten gå varmare då den kommer högre upp och åker på kammarna medans pro rmkn iofs har längre kammar men dom kammarna viker sig mer och kommer närmare snön? jag vet ej men då jag är tung men ej hoppar så mycket borde ju pro rmkn funka försöker intalla mig det iaf :D
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jag har ingen egen erfarenhet över huvud taget av långa maskiner så jag tänker inte yttra mig angående vad som är bra eller dåligt om de olika maskinerna. Dock så ska Ankan köra Boondocker (och RS antar jag?) och även KJ när han är i Sverige, så troligen gjorde Lynxen ett starkt intryck på dom. :)

Enligt killarna på Oktan i Östersund. :)