Köpråd skoter 2013 Lynx ski doo polaris

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Märkestjaffs...
Spela roll om den drar en halv liter mer eller mindre.
Det viktigaste är att du har roligt när du kör den och det kommer du nog utan tvekan att ha!:)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Men jösses...
Kan nån av er helt seriöst säga att en Pro Rmk är en optimal maskin om man bor i piteå, ibland åker med familjen i pulka bakom och åka till fjällen några gånger per vinter?

Bor man i fjällkedjan, vill ha en grym lössnömaskin och gillar att tanka, ja då är nog Pro:n optimal... Men inte som en allroundskoter, då finns det många maskiner som är bättre.
Jag har ingen aning om hur terrängen ser ut i trakterna kring Piteå-men dom har väl iaf riktiga vintrar?
Blev tvungen att backa bandet, gå tillbaka till sidan 1, och kika igen på hur kriterierna såg ut.


Hejsan jag är ny här på forumet och lika så vad gäller skoter. Vi har bott nere i Dalarna där jag åkt 2 säsonger först på en lynx 600 e-tec xtrim 2011 sedan blev det en lynx rave 800 e-tec 2012. Men nu har vi precis flyttat till Piteå och jag vill prova en längre skoter nu dels då man är novis kör man väll ej fast lika mycket

kommer köra en del pulka med familjen men 90% själv iaf och kommer bli åkning här i Piteå och även kittelfjäll.
Ok, han har haft ett par skotrar och känner sig sugen på en lånbandare-tom en lössnömaskin.

Om högst 10% av körningen ska utföras med pulka så ser jag inget problem överhuvudtaget att fullständigt se bort ifrån huruvida skotern är ämnad för ändamålet eller inte. Det kommer att fungera ändå-med vissa skotrar bättre, andra sämre. Fram till avsett mål kommer dom iaf.

Däremot känns det lite overkill i mina ögon att aktivt välja skoter utifrån det kriteriet-med samma resonemang skulle jag köpa ett hus med tre gästrum, då jag har en släkting som hälsar på med fru och fyra barn ett par ggr/år...:eyebrows:

Jag tror också att han kommer att bli nöjd med sin nya maskin.
Men jag tror han hade blivit nöjdare med en Assault! ;)

Grattis till köpet btw!
...och lova dig själv att du inte provar ngt av alternativen till vintern-tänk om du ångrar dig? (jag skämtar)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Provkör gärna en pro rmk och rmk assault till vintern isf är det väll bara köpa en 2014 isf :D men då jag haft kort skoter kände jag att jag ej ville hoppa upp till 155 direkt kändes lite väl mycket. Så provar en 146 se hur det känns ser vad det blir för åkning osv och utgår därifrån. Men har polare som har polarisar och ja dom drar ju iaf 4 liter milen men visst dom drar lite mindre olja en e-tec för mig 800 med både tuktande ledåkning + lössnö åkning osv i fjällen har min legat på kanske 2.3-2.5 blandad körning vilket blir ett par kronor extra per år men som sagt viktiga är ju man är nöjd har kul lixxom då får det kosta vad det vill :p
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Haha, min rmk gick billigare trots att jag har mer matta att dra runt än polarens -12 freeride när vi var ute och lekte i pudret en hel dag.

Denna säsong har hans freeride tagit 12 liter olja,min har tagit styvt 4 liter......på samma mil.(+/-5mil)
Det är precis tvärt emot vad vi sett vid vinterns körningar... Orkar inte diskutera bränsleförbrukning längre...

Arjeplogarn: Förstod dig precis, tänkte bara spinna vidare på ironin...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Men jösses...
Kan nån av er helt seriöst säga att en Pro Rmk är en optimal maskin om man bor i piteå, ibland åker med familjen i pulka bakom och åka till fjällen några gånger per vinter?

Bor man i fjällkedjan, vill ha en grym lössnömaskin och gillar att tanka, ja då är nog Pro:n optimal... Men inte som en allroundskoter, då finns det många maskiner som är bättre.

Cyan: tror du kommer bli riktigt nöjd!

Instämmer ! Skulle tro att de flesta summitar rmk:ar mm är ungefär lika nödvändiga som mannens bröstvårtor för de flesta förare. Att man där emot vill ha en har jag full förståelse för.

Grattis till nya maskinen Cyan. Finns inte ett berg i Piteå som du inte kommer upp på.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
En Pro tar betydligt mindre olja än E-tec 800, så är det bara men det kan säker skilja sig lite mellan olika maskiner.
En 800 E-tec tar inge mindre soppa vid puderkörnin än en Pro, på led är däremot tar Pro:n ca 0,5 liter mer per mil än de övriga. För mig är det ingen stor sak då det mest blir bus i puder.

Vilken är den roligaste maskinen? Ja vad jag tycker förstår ni nog:)

Att dra pulka med Pro, nja köp då en std Rmk. Ska man nu dra pulka 5 ggr/år och korta sträckor så fungerar nog även en Pro.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är alltid intressant med tvärsäkra påståenden om förbrukningar. Är det något jag lärt mig så är det att inte lyssna på just tvärsäkra påståenden om min polares mm.

Summera era bränslekvitton och oljekvitton körda km på ett par säsonger så ska ni få se att det blir inte så bra som man tänkt sig. Generellt så tar en Etec mindre än en Cleanfire enligt min erfarenhet. Men jag efterlyser rejäla tester om detta.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Märkestjaffs...
Spela roll om den drar en halv liter mer eller mindre.
Det viktigaste är att du har roligt när du kör den och det kommer du nog utan tvekan att ha!:)
Vi pratar om en ändlig resurs och vi pratar om utsläpp. Det är viktigt att vi får bort allt sådant så långt det är möjligt. Ekonomiskt för föraren har det mindre betydelse då milkostnaden på en skoter är astronomisk. Där emot är det trevligt att slippa en massa dunk på lång resan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är man van med å köra korta maskiner och kör en del led så kommer en typ Pro-Rmk/M8/Summit kännas som en buss. Så enkelt är det=) Så är nog ingen dum idé att börja med en halvlång och sen om det behövs gå över till en ännu längre maskin.

Och för folk som bor på låglandet, hur skoj är det med en maskin man aldrig kör fast med? Då försvinner ju utmaningen;):p
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Jag har i stort sett bara kört korta maskiner men i vintras bytte jag 600rr:en mot en ny pro rmk 800. Var först orolig att den skulle kännas "bussig" tänkte att det skulle bli bökigt när man kör där det är lite tätare skog. Idag skulle jag nog aldrig köpa en kortare skoter än 155" iallafall på pro:n så känns det inte alls som att den är så pass lång som den är.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men jag efterlyser rejäla tester om detta.
Kunde inte hålla mig ifrån denna diskussion...
Ett test som ger en fingervsning borde vara Snowriders test av hydridvärstingarna i år.
Freeride 137, Boondocker 146, Nytro X-ride 153, XF 800 HC 146 och Switchback assault 144.
Eftersom det är testförare som inte äger maskinerna (okej, A, Ljungberg stod som ägare på BD:n) och förarna byter maskiner undar dagen så borde den personliga körstilen inte ha betydelse för förbrukningen.

Dom reagerade på att Polarisen gått ca 15% kortare än dom andra enligt trippmätaren under dagen.
Så för att utesluta att den visar för lite (och drar upp L/mil) så har dom räknat på samma körsträcka som dom andra maskinerna.
Det såg då ut som följer:
Skidoo: 3.33 l/mil
Lynx: 4.17 l/mil (ej inkörd)
Yamaha: 4.51 l/mil
Arctic: 5.13 l/mil
Polaris 5.13 l/mil (5.92 om man räknade mot dess trippmätare)

Maskinerna har olika mattor med olika kamhöjd, som går olika tungt tänker säkert vissa....
Visst så är det...
En matta med högre kammar går ju tyngre än en med lägre...
Men om man kör lössnö så måste man låta motorn jobba mycket mer om man har lägre kammar...
En längre matta med höga kammar spinner inte lika mycket och du tar dig upp dit du vill med mindre gas...

Dessa siffror stämmer bra med det jag upplevt i vinter.
Har kört 6 dagar tillsammans med Polaris 800:eek:r denna vinter. De har då dragit ca 40-50% mer än E-tecen vid tuff körning...
Jämför man mot snowriders siffror så är 3.33x1.5= 4.99 l/mil. Alltså väldigt nära av vad Polarisen drog under testet...
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
alltid kul med olika info men man märker vilka som är helfast i sina egna märken och bara skitsnackar andra märken själv kan jag åka vad som och provar gärna olika :D
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag är inte heller fast i nåt märke, dock så har de tre senaste varit skidoo för att jag ansett att dom passat mig bäst.
Har haft allt utom Yamaha före det...
Pro:n har blivit otroligt hypad denna vinter.
Det är en kanonmaskin, inget snack om det. Det har jag även skrivit i många andra trådar. Men den är inte bäst på allt som en del vill få det till... Ingen skoter är bäst på alla punkter, alla maskiner har sina för och nackdelar...
Tror du kommer bli nöjd med Boondockern.
Såg att du kört E-tec tidigare, var det en anledning till att det blev en BRP-maskin igen?