Men jag efterlyser rejäla tester om detta.
Kunde inte hålla mig ifrån denna diskussion...
Ett test som ger en fingervsning borde vara Snowriders test av hydridvärstingarna i år.
Freeride 137, Boondocker 146, Nytro X-ride 153, XF 800 HC 146 och Switchback assault 144.
Eftersom det är testförare som inte äger maskinerna (okej, A, Ljungberg stod som ägare på BD:n) och förarna byter maskiner undar dagen så borde den personliga körstilen inte ha betydelse för förbrukningen.
Dom reagerade på att Polarisen gått ca 15% kortare än dom andra enligt trippmätaren under dagen.
Så för att utesluta att den visar för lite (och drar upp L/mil) så har dom räknat på samma körsträcka som dom andra maskinerna.
Det såg då ut som följer:
Skidoo: 3.33 l/mil
Lynx: 4.17 l/mil (ej inkörd)
Yamaha: 4.51 l/mil
Arctic: 5.13 l/mil
Polaris 5.13 l/mil (5.92 om man räknade mot dess trippmätare)
Maskinerna har olika mattor med olika kamhöjd, som går olika tungt tänker säkert vissa....
Visst så är det...
En matta med högre kammar går ju tyngre än en med lägre...
Men om man kör lössnö så måste man låta motorn jobba mycket mer om man har lägre kammar...
En längre matta med höga kammar spinner inte lika mycket och du tar dig upp dit du vill med mindre gas...
Dessa siffror stämmer bra med det jag upplevt i vinter.
Har kört 6 dagar tillsammans med Polaris 800
r denna vinter. De har då dragit ca 40-50% mer än E-tecen vid tuff körning...
Jämför man mot snowriders siffror så är 3.33x1.5= 4.99 l/mil. Alltså väldigt nära av vad Polarisen drog under testet...