Köpråd skoter 2013 Lynx ski doo polaris

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tror varken Ankan eller KJ planerar pulkdrgning...och jag tror heller inte att ngn av dom betalar så mycket för nöjet?
Att jämföra en RMK alt Assault mot en Boondocker låter sig helt enkelt inte göras.
Lynxen gör sig bäst på led, men fungerar iaf hjälpligt vid sidan om leden.
RMK alt Assault går att leva med utan problem på led-men fullständigt dominerar vid sidan om.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Det med pulkan har du med största sannolikhet rätt i, och betalningen också skulle jag tro!

Jag har inga åsikter eller erfarenhet om varken hur RMKn eller Boondockern går så där har jag inget att säga.
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
kan ni förklara lite vad som kändes äckligt och hemskt vid första körning på pro rmkn?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det första man märker om man kommer från Yamaha, lynx eller skidoo är den vertikala styrstången som gör att du får styret i bröstet om du sitter och svänger.
Arctic har samma sak på sina mountainmaskiner.
Funkar bra när man står upp men är inte direkt kul på led...
Sen är det mycket en vanesak, vad man gillar. Jag gillar det inte, men då har jag inte kört så många maskiner med den typen av styrstång. Dom som kör dessa maskiner gillar inte den andra typen av stång, och vice versa. Man gillar vad man är van med oftast.

Slår dock ett slag för Freeriden, 146 eller 154"
Rejäla dämpare och fullt utbyggt kylsystem verkar vara ett plus för dig.
154:an är ingen rullåkarskoter.
146:an går mer på rullen med sin kortare matta och flyttad bakre sax i boggin.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
kan ni förklara lite vad som kändes äckligt och hemskt vid första körning på pro rmkn?
Den är så fruktansvärt lättkörd, jag kände mig lite vinglig i 15 minuter pga av att RMK gör exakt det du vill! Mina Turbo nytro och Turbo Apex var precis tvärt om och krävde milt våld.
Sagolik maskin och jag saknar inte turbo yamaha trots -150 hk.
Detta är euforisk körglädje och jag är sååå glad att jag tordes ta steget och byta till Pro.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Jag kan inte riktigt förstå varför det är denna Pro Rmk hyrsteri, eftersom han verkar ska dra ganska mycket pulka och mest ska köra i Piteå så varför ha den absolut värsta mountainmaskinen??

Tycker du borde kolla närmare på typ Freeride 146" eller BD 800 3700, känns som dom borde passa bättre allround för dig, visst, du har kanske inte riktigt lika roligt när du är ute å klättrar i kittelfjäll. Men ett smartare val enligt mej, speciellt när du aldrig ägt en mountainmaskin förut ...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag har ingen egen erfarenhet över huvud taget av långa maskiner så jag tänker inte yttra mig angående vad som är bra eller dåligt om de olika maskinerna. Dock så ska Ankan köra Boondocker (och RS antar jag?) och även KJ när han är i Sverige, så troligen gjorde Lynxen ett starkt intryck på dom. :)

Enligt killarna på Oktan i Östersund. :)
Skulle tro att det som gjorde det stora intrycket inte var maskinen utan vilket sponsoravtal som var bäst;)

Burandt bytte antagligen inte till polaris för att 800an var så sjukt mkt bättre än M8an på den tiden, money talks =) (Antagligen skotervärldens mest väl invisterade sponsorpengar någonsin)

Sen på Oktans hemsida står inte att KJ ska köra för dom? Vart hittade du det?:p
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Skulle tro att det som gjorde det stora intrycket inte var maskinen utan vilket sponsoravtal som var bäst;)

Burandt bytte antagligen inte till polaris för att 800an var så sjukt mkt bättre än M8an på den tiden, money talks =) (Antagligen skotervärldens mest väl invisterade sponsorpengar någonsin)

Sen på Oktans hemsida står inte att KJ ska köra för dom? Vart hittade du det?:p

På deras facebook sida så finns det en offentlig konversation mellan Oktan och KJ om att han ska köra med dom åtminstone någon gång i vinter innan han åker tillbaka till Kanada, om han betalar något för skotern eller körningen framgår dock inte... :)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
nu så har jag skrivigt kontrakt på en nila pulka och sen en skoter fick lite extra bra pris nu osv så slog till på en boondocker Tusen tack för all hjälp och synpunkter :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
jahapp det blev en pulkdragare ändå... men det är säkert kul det också :)
Det lär väll bli skoterbyte nästa år också då..
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men jösses...
Kan nån av er helt seriöst säga att en Pro Rmk är en optimal maskin om man bor i piteå, ibland åker med familjen i pulka bakom och åka till fjällen några gånger per vinter?

Bor man i fjällkedjan, vill ha en grym lössnömaskin och gillar att tanka, ja då är nog Pro:n optimal... Men inte som en allroundskoter, då finns det många maskiner som är bättre.

Cyan: tror du kommer bli riktigt nöjd!
 
Last edited:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Haha, min rmk gick billigare trots att jag har mer matta att dra runt än polarens -12 freeride när vi var ute och lekte i pudret en hel dag.

Denna säsong har hans freeride tagit 12 liter olja,min har tagit styvt 4 liter......på samma mil.(+/-5mil)