Lynx 2015

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
nya 49 e-tec med 163" matta ser ju intressant ut! Men 250kg torrvikt?!...
Är du förvånad? PPS-boggin är sanslöst tung. Och dålig i snö också. Men bekväm att köra på spåret.

Länstyrelsens naturbevakare säger att commandern blev förstörd när lynx bytte ut RCG-boggin mot PPS-boggin. Och jag håller med. Ute i snön så har commandern inte en sportmössa om man jämför mot skandic 600.

Lynx gjorde ett generalfel när de beslutade att använda PPS-boggin i hela sitt sortiment. Räknenissarna på ekonomiavdelningen blev väl glada förstås men det kan inte vara så kul att skriva reklambroschyrer åt lynx och försöka hitta något positivt att säga.

Men jag måste säga att jag verkligen gillar broschyren, snygg och clean och riktigt trevligt med förarintervjuer. Och boondockern med fläkt börjar bli en riktigt intressant maskin men till nästa år så är ju 49an nästan samma skoter.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Hur kan du spy galla över Lynx boggie i ena andetaget och i nästa påstå att Boondockern börjar bli riktigt intressant?

"Och boondockern med fläkt börjar bli en riktigt intressant maskin"
 

John Doe

Medlem
19 aug 2013
32
0
1
Läste ett lössnötest där.man vägde maskinerna...skillnaden i vikt mellan summit 800 163" och BD 800 3900 var 6,6 kg i verkligheten. På pappret skiljer det 17 kg!!
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Har fläkt på min -14 bd 39 ds 800
Blir nästan aldrig varm har även digital temp.
Gillar inte vibrationerna i styret men ska montera vibrationsdämpareså kanske det blir bättre. Saknaräven elstarten
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Länstyrelsens naturbevakare säger att commandern blev förstörd när lynx bytte ut RCG-boggin mot PPS-boggin. Och jag håller med. Ute i snön så har commandern inte en sportmössa om man jämför mot skandic 600.
Gillar kulörta magasin med friska fläktars förarintervjuer!:bigsmile: sånt behöver det där du reggade på 23 feb mer av!

Klaga inte på Commandern,
Länstyrelsens naturbevakare måste förstå att det är en självklarhet att man måste modda för 30 k för att få en körbar maskin.

Dämpare som tål att ställa mjukt, framförallt bak samt justera rebound soft gör mirakel, sedan är det bara snäppa på dämparna vid körning på hårdare underlag och vara PPSad

Simmons 8-10 tum samt floatplates på a armarna sen är det bara åka dit man vill när man vill i lössnö.

10 4 :bigsmile:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hur kan du spy galla över Lynx boggie i ena andetaget och i nästa påstå att Boondockern börjar bli riktigt intressant?
Den som köper en lössnölynx gör det trots PPS inte tack vare PPS. På samma sätt som en polarisåkare köper en polaris trots att man måste helrenovera motorn varje säsong.
När du köper en skoter så köper du en helhet och nu börjar boondockern som paket bli bättre och bättre.

PPS-boggin är helt värdelös i snön. Den är tung och osmidig. En summitboggi är lätt och följsam i jämförelse och den rör på sig och anpassar sig till underlaget där PPS-boggin nästan sågar sig fram genom snön. Man kan förenklat säga att du måste upp en storlek på lynxarna för att få samma framkomlighet, dvs du kan jämföra en 154 boondocker med en 146 summit.

Gillar kulörta magasin med friska fläktars förarintervjuer!:bigsmile: sånt behöver det där du reggade på 23 feb mer av!
Va? Var har jag reggat mig 23 februari?

Klaga inte på Commandern,
Länstyrelsens naturbevakare måste förstå att det är en självklarhet att man måste modda för 30 k för att få en körbar maskin.

Dämpare som tål att ställa mjukt, framförallt bak samt justera rebound soft gör mirakel, sedan är det bara snäppa på dämparna vid körning på hårdare underlag och vara PPSad

Simmons 8-10 tum samt floatplates på a armarna sen är det bara åka dit man vill när man vill i lössnö.

10 4 :bigsmile:
Nu förstår jag ju att du skojar men det är inte alls en självklarhet att man måste modda skotern 30k för att kunna använda den.

På driftsenheten på länsstyrelsen är commander -10 de som används mest helt enkelt eftersom att de både är lättare, smidigare och har bättre framkomlighet med RCG-boggin. En annan fördel är att de har sdi-motorn som inte envisas med att rycka mellan tomgång och normala driftsvarv när man krypkör.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Va? Var har jag reggat mig 23 februari?


Nu förstår jag ju att du skojar men det är inte alls en självklarhet att man måste modda skotern 30k för att kunna använda den.

På driftsenheten på länsstyrelsen är commander -10 de som används mest helt enkelt eftersom att de både är lättare, smidigare och har bättre framkomlighet med RCG-boggin. En annan fördel är att de har sdi-motorn som inte envisas med att rycka mellan tomgång och normala driftsvarv när man krypkör.
Ta bort det roliga hos mig och ersätt det med prat, en svensk url senare vet du!

Skojar aldrig :bigsmile:
Dämpare klarar man sig med original i värsta fall

SDI är helt okej å den går att släppa ned till till ca + 2000 rpm innan rullen kliver av rampen, 600 HO i ST 600 var ännu bättre med korrekt förgasarsetup.

Etecn går att lira till med ramper/fjäder och vikter men det tar ett par dagar kombinerat med högsta duglighet i variatorde/montering.

Tricket är att hitta balansen där rullen ligger kvar på rampen så länge som möjligt innan den till slut kliver av och det kan vara på +/- 0,2 gr av "det där håret som dagens tjejer har så lite av".

Annars går det lika bra med lite vänsterbroms om man monterar racing belägg.

Du ser, det finns alltid en lösning, LST borde köra mer miljövänligt så har du ett ämne till fredagsbastun där i residenset.

Ursäkta OT herr mod, nu går vi vidare med 2015
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Haha, jag tycker ändå inte att dina åsikter går ihop, Arjeplogarn.
Skit i Lynx då å köp en förbenade Ski-Doo, dom har ju bättre lössnömaskiner och är ju i övrigt mycket lika....
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Den som köper en lössnölynx gör det trots PPS inte tack vare PPS
:-/
Den som köper en lössnölynx gör det på grund av PPS, annars köper man en summit. Eller? Vad annars har lynxen att erbjuda som en summit/freeride inte har?
 

John Doe

Medlem
19 aug 2013
32
0
1
Åkte ifjol en Summit 800 2013 154" och bytte inför säsongen till en BD 800 2014 3900 mest för att den passar min körstil bättre
Min högst subjektiva känsla är att BD:n tar sig fram bättre när du bär av uppför. Denna, högst subjektiva, känsla grundar sig dels på att jag körde en summit året före och att jag i år kör med uteslutande med polare som sitter på summit.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Håller med dig john men föret var lite speciellt. Kan ha att göra med lynxens något brantare attackvinkel passar bättre i extremt blöt snö.