Lynx 2015

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
ja jösses snart kliver den väl upp bättre ur snön än en summit också.
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Jag har i år kört Bd39a och jag är otroligt nöjd med min maskin, den går riktigt bra i snön. Om jag jämför med summit så tycker jag att den är lite mjukare och följsamare, BDn kräver lite mer dock inget som stör mig. Och Lynxen går så mycket bättre på led.. Och det måste man kunna åka också...
Nu kommer jag troligen inte byta till nästa år men skulle jag så skulle det bli en Lynx igen...Garanterat.


Skickat från min SGP321 via Tapatalk
 

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
Så det är ingen större skillnad på Boondocker 600an? förutom flexedge matta och förstärkta fotsteg?
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Och att infästningen på undre a-armen till spindeln är upphöjd lite, kanske även den övre :)

Men far och hör med din ÅF Alle377
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Lynx ska väl inte konkurrera med Ski-doo i just lössnösegmentet? Lynx är inte byggd för att vara det bästa och lättaste, det har de aldrig skyltat med. Däremot är de byggd för den nordiska terrängen, med andra ord guppiga leder, normal snömängd och inte 3m pudersnö. Lynx ska klara av lite allt möjligt och därför har man PPS-boggien som är bra när det är guppigt och samtidigt inte ohanterbar i lössnön.

Så har jag uppfattat det i alla fall! Säg gärna emot om ni tror något annat! :bigsmile:
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Lynx ska väl inte konkurrera med Ski-doo i just lössnösegmentet? Lynx är inte byggd för att vara det bästa och lättaste, det har de aldrig skyltat med. Däremot är de byggd för den nordiska terrängen, med andra ord guppiga leder, normal snömängd och inte 3m pudersnö. Lynx ska klara av lite allt möjligt och därför har man PPS-boggien som är bra när det är guppigt och samtidigt inte ohanterbar i lössnön.

Så har jag uppfattat det i alla fall! Säg gärna emot om ni tror något annat! :bigsmile:
Helt rätt! Håller helt med dig.

De hardcoreåkare som gnäller om hur oduglig Lynx och PPS är, de är faktiskt en försvinnande minoritet av alla skoterköpare som väljer Lynx om och om igen. Vore Lynx så pass värdelös som de högst gapande på skoterforum ger uttryck för så skulle BRP fått stänga fabriken i Finland för länge sedan eller sadlat om för tillverkning av Ski-Doo där och gett tillverkningsfördelar i den ekonomiska världen av dollars kontra euro.
Nej, köparna av olika märken är de som avgör om ett fabrikat eller för den del även enskilda modeller är bra och värda inköpskostnaden.

En tydlig fingervisning om detta är att trots grälla färger, aggressiv marknadsföring genom många årtionden samt även otroligt många nydanade innovationer så är Arctic Cat minst på marknaden. De har bra mountainmaskiner, värsta 4-taktstouringen och vassa 800cc-motorer, men den stora massan av skoteråkare tycker inte att de gör de "bästa" skotrarna för skandinaviska förhållanden.

BRP gör de mest uppskattade maskinerna och Lynx är den mest omtyckta, trots (tack vare) PPS och stabil tyngd.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Helt rätt! Håller helt med dig.

De hardcoreåkare som gnäller om hur oduglig Lynx och PPS är, de är faktiskt en försvinnande minoritet av alla skoterköpare som väljer Lynx om och om igen. Vore Lynx så pass värdelös som de högst gapande på skoterforum ger uttryck för så skulle BRP fått stänga fabriken i Finland för länge sedan eller sadlat om för tillverkning av Ski-Doo där och gett tillverkningsfördelar i den ekonomiska världen av dollars kontra euro.
Nej, köparna av olika märken är de som avgör om ett fabrikat eller för den del även enskilda modeller är bra och värda inköpskostnaden.
Vad jag har sagt, upprepade gånger, är att Lynx gjorde fel när de skrotade RCG-boggin till förmån för PPS. PPS är bekväm på spåret vilket jag skrev från början men det är inte en bra boggi ute i snön.

Jag är mycket väl medveten om att lynx tog det beslutet av ekonomiska skäl då det är billigare att bygga en boggimodell åt gången istället för två. Det är bra ekonomi, dock blev skotern lite sämre vilket man som köpare får leva med.

Givetvis, det finns dem som köper skotern tack vare PPS-boggin. Men de kan inte, med handen på hjärtat, kalla sig lössnöåkare.
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Så alltså jag som vill kunna köra lite här och där, på hårt och löst, guppigt och slätt. Boondocker 37 eller freeride 146? Eller kanske ska man stå kvar vid arctic?
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Jag har i år kört Bd39a och jag är otroligt nöjd med min maskin, den går riktigt bra i snön. Om jag jämför med summit så tycker jag att den är lite mjukare och följsamare, BDn kräver lite mer dock inget som stör mig. Och Lynxen går så mycket bättre på led.. Och det måste man kunna åka också...
Nu kommer jag troligen inte byta till nästa år men skulle jag så skulle det bli en Lynx igen...Garanterat.


Skickat från min SGP321 via Tapatalk
Håller med! Kör en 3700 600, så jäkla nöjd. Jag åker alla linjer som jag vill. 6 eller 8 shitt the same bara man har kul o kör!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, har en del erfarenheter av Lynx genom åren! Och tyvärr! Lynxen är byggd av praktiskt lagda människor med sjukt mycket kunskap om funktion! Men NOLL koll på material och hållfasthet!!!
Boggien är det näst ballaste jag åkt på (pat hauk mono shock e ballast) men material valen är ???? Jag köpte en RS med få timmar 2011.. Satan, allt var sprucket och av i boggien! Man får fan gå till tidigt 70 tal för att hitta jämförbara stålklumpar!!!
Ok jag vet att freerider. Inte e lätt men en sån med skins fotsteg hade blivit mitt BRP val alla dar i veckan!! Tror Mr pippola å tapio hade behövt en partner med lite modern material kunskap för att kunna slå sej in på lös snö marknaden... I det korta segmentet regerar dom, men samma där, man får svetsa allt i boggien efter en säsong!
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
Hmm, har en del erfarenheter av Lynx genom åren! Och tyvärr! Lynxen är byggd av praktiskt lagda människor med sjukt mycket kunskap om funktion! Men NOLL koll på material och hållfasthet!!!
Boggien är det näst ballaste jag åkt på (pat hauk mono shock e ballast) men material valen är ???? Jag köpte en RS med få timmar 2011.. Satan, allt var sprucket och av i boggien! Man får fan gå till tidigt 70 tal för att hitta jämförbara stålklumpar!!!
Ok jag vet att freerider. Inte e lätt men en sån med skins fotsteg hade blivit mitt BRP val alla dar i veckan!! Tror Mr pippola å tapio hade behövt en partner med lite modern material kunskap för att kunna slå sej in på lös snö marknaden... I det korta segmentet regerar dom, men samma där, man får svetsa allt i boggien efter en säsong!
du inser väl att rs:en du köpte kan vara våldtagen rätt hårt, behöver ju inte innebära att hållfastheten är kass
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Äh! Det där är ju bara skitsnack, min har inga sprickor. Jag har aldrig förut hört om att en pps skulle vara skrot efter en säsong.

Och ja, till 2015 är alla PPS 2 i en legering som kallas krommolybdenrör.
 

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
chrome moly menar du nog. det sas innan 2014 kom att det skulle vara det i den pps:n, men det tror jag inte. men 2015 ser annorlunda ut så det e nog riktigt.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja det står så på hemsidan, även stavningen är rätt. Men jag kollade upp det mer. Bara vanligt rostfritt, mer eller mindre. Stagen är runda och gjorda i en stållegering som innehåller krom.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Och det runda bidrar med mindre snösamling än dom som satt tidigare år... Dock så är själva skenorna olackade...och styrspindlarna på 39:an 2015


Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
OT men nån som vet varför det smäller så mkt remmar på årets lynx rs?