Mitt Proclimb M1100T Äventyr

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det har nog mindre med märket att göra än med faktorer som inverkar när man bygger ihop maskinen. Tidspress (alla vill ha skotern NU när snön äntligen kom), bristande instruktioner från tillverkaren, servicemeddelanden som kanske inte blev gjorda etc.

Mänskliga faktorn. Nya tag och hoppas att det löser sig.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Vilket jäkla rackel.
Det där skulle jag aldrig accpetera, på en NY?! maskin,
Märkesbyte omg. hade det blivit för mig iallafall :)
Vet av några nya sdi som brunnit när dom va nya och 800:an ska vi inte ens prata om, remproblem och dessutom finns ju 57 sidor ang vevaxelproblemen.. Skippa nu märkes tjafset, det är en mekanik och då kan va fan som helst hända, bara arctic inte stoppar huvudet i sanden som vissa andra.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ähhhmen, va faaan! :(
Vet inte vad jag ska säga-för ett dygn sedan tyckte jag synd om dig, det går ju liksom inte att toppa?
Nog för att jag haft nya skotrar som djäklats, men den här tar priset.
Problemet är ju tillgången-oavsett färg, hur många osålda öht finns det att få tag på?

Och det vore riktigt, riktigt tråkigt att byta en 50th mot en vit som du säger! :(
Och det är ju riktigt surt när du har en till maskin som står typ 70 mil därifrån eller vad det nu kan vara. Hur länge hade du planerat att vara uppe förresten?

(Hur var föret? Mycket snö?)

Som sagt-fruktansvärt tråkigt!
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Fyfan vad trist! Å här gnäller man att glidklackarna är lite slitna på min firecat som gått snart 1000 mil och aldrig fått renoverade variatorer, primären va hur fin som helst den. Och du köper en ny som bara jävlas och till slut typ brinner upp. Jag hade hävt köpet om jag varit dig eller krävt en ny 50th omgående. Är det något annat än plast och dyna som skiljer en 50th mot för en vit? Isf borde dom ju kunna få fram en vit och beställa ett 50th "kit" till den och erbjuda dig i värsta fall?
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Vet av några nya sdi som brunnit när dom va nya och 800:an ska vi inte ens prata om, remproblem och dessutom finns ju 57 sidor ang vevaxelproblemen.. Skippa nu märkes tjafset, det är en mekanik och då kan va fan som helst hända, bara arctic inte stoppar huvudet i sanden som vissa andra.
Håller med föregåede.Men mycke små fel på-12orna tog hem min i förra fre.plockade isär för koll,mycke små fel här å där vete fan om man kan kalla allt för stress i linan tex kylarslang från tunnel som skaver mot magna pullen,trångt vid primären så man måst skära bort mtrl istället för 15mm längre kåpa,otätta kåpor pto sida,gasvire som skaver,konstigt dragna kablar m,m.tog inte 10mån för att ta fram nya arcticar.Kanske 72mån?ja ja härlig maskin iallafall.Tänker ej byta .Hoppas allt löser sig snabbt för dig.Kör så det ryker tog du bokstavligt...haha
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Lugn och fin :)
Jag har ju kvar nytron för att jag ska ha ngt att köra med när Arcticen är på service och sen har ju jag ju även två till skotrar som backup i kristider, John Deeren är min driftsäkraste skoter den sviker aldrig.
Men nu är ju detta som sagt ett Arctic forum.

Tack för er medkänsla!
Jag blev ju som såld på maskinen idag när jag körde så jag hoppas verkligen att det löser snabbt och smidigt. Jag har en bra relation med handlaren så vi kommer säkerligen att lösa detta på ett bra sätt.
Jag är bara ledig till tisdag så sen blir det jobb, så två dagar till i Klimfjäll har ju planen varit...

Är det ngn som ser en M1100T 50th till salu hör av er!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Forumetiken och moralen här är under all kritik, finns det inga moderatorer som kan varna eller banna?

Radera allt jävla skitsnack och håll tråden ren.
Ja tack jag vill gärna att den hålls ren.

Jag hade ju tänkt att berätta om mina minst 2000 kommande mil med denna maskin som jag har kommit att gilla trotts allt elände och bara knappt 5 mil på mätaren. Jag såg att handlaren hade en vit/orange kvar:wacko: Vill ju ha en svart...
 

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Känner med dig, fy satan vilken otur. Hoppas det löser sig för dig!

Om du tar den vita, kom ihåg att många har problem med att färgen lossnar, bara en heads up.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Håller med! Riktigt jävla surt dehär.. Hoppas det löser sig!
Är tyvärr ofta så att när ett märke presenterar ett nytt chassi ska man egentligen inte köpa det första året, många barnsjukdomar rättas till till året efter!
Ex Ifjol Assaultens fotsteg, Skidoos remmar(som dock inte rättades till direkt) och nu detta, syftar inte bara på din maskin utan att man ska byta saker i växellådan osv. Bra av arctic att dem inte mörkar det iaf! Lycka till med maskinen hos ÅF ska bli spännande att höra hur de gick!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.288717,21.490667
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag var dit idag och lämnade in den men som det låter ska de försöka laga den då de säger att det inte finns någon M1100T att få tag på i sverige utan att alla är sålda...
Men jag har svårt att tro att denna maskin kan bli som ny igen:confused:

Hur som helst så fick jag låna en M8 -10 så det blir att köra lite gammArctic idag, känns bra att jag får låna en iaf men det är ju inte som att köra med sin egen...

Vi ska höras senare idag alt i morgon och se vad de kommer fram till för ngt på min. Less man blir på allt elände.

Har tagit en massa bilder på den idag när den var snöfri så jag lägger upp bilder på det i kväll.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
ja där ska du vara heeeelt stenhård på att INGENTING som har blivit det minsta berört av brasan ska sitta kvar i skotern när du hämtar den.. Återförsäljaren står sannolikt inte för en krona själv utan det gör väl Arcic cat, så det är bara ligga på. Sen kan man ju försöka få någon sorts kompensation, nu kanske det blir svårt, men det kostar ingenting att försöka! jag har kompisar som är helt orädda när det gäller sånt där och det brukar faktiskt löna sig=) Hoppas det ordnar sig så du är ute i snön så snart som möjligt..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kämpa på. Bittert men tyvärr en realitet för oss skoterkonsumenter.
Ja men visst är det märkligt att bara skoterkonsumenter accepterar att det är så. Vad beror det på egentligen?

INGA andra konsumenter skulle acceptera att saker går sönder i den utsträckning som skotrar gör. Här skulle vi konsumenter absolut kunna göra skillnad genom att förvänta oss att saker faktiskt håller.





(Nu är just detta fall någonting annat, det har hänt att helt nya bilar brinner upp också... oftast beroende på att någon slang blivit felmonterad och lossnar/smälter varpå bensin sprutar över ett varmt grenrör. POFF)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag pratade med handlaren idag och de hade hittat felet.
Orsaken var att bränsle filtret inte hade blivit fastsatt i klammern/fästet där det skulle sitta utan hängde/låg löst varpå bränsleslangen med ca 40psi tryck låg och skavde mot variatorn så efter ett tag (ca 40-45km) så skavdes det hål och en fin bränsledimma fyllde motorrummet och den våldsamma branden var ett faktum:mad2: Vad är det för klåpare som sätter ihop dessa maskiner:stupid:

Så nu funderar de eventuellt på att ge mig pengarna tillbaka eller om de kanske ska laga maskinen, jag fattade de som att de tänkte göra det ena eller det andra. ska ner och prata med de i morgon så får vi se.
Om de skulle laga maskinen så skulle det byta ut varenda del som det brunnit på eller blivit minsta lilla skadat men när jag ringde och frågade om de även skulle byta tunneln för det har ju brunnit i framkant på den som jag har förstått det, då blev det bara tyst i telefonen:confused:

De har iaf vara väldigt bra att jag har fått låna en maskin idag och i morgon :) M8 2010, den var riktigt rolig att köra och smidigare än kompisens summit 600sdi-07:a

Men vad ska jag köpa istället det är ju en M1100T som jag har velat ha, beställde den ju redan i mars... :wacko:
Vad ska jag köpa annars? :help:En till nytro mtx verkar ju lite enformigt, men vad kostar orignal kompressorns som finns till nytro? Eller en M8 162"
eller Pro RMK 163?

Hopplöst när man väntat på ngt i snart 9 månader :Cry:

M8:an och summiten leker i Kittelfjäll, vå åkte inte längre då allt tog sån tid idag.




 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har provat en Nytro med kompressor, jag tror inte att du blir besviken på effekten i alla fall - det kommer från botten helt utan fördröjning.

Sedan är det ju en helt annan typ av maskin, men jag misstänker att du kan Nytron innan och utan, så det behöver nog inte påpekas. ;)