Mitt Proclimb M1100T Äventyr

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Ja men visst är det märkligt att bara skoterkonsumenter accepterar att det är så. Vad beror det på egentligen?

INGA andra konsumenter skulle acceptera att saker går sönder i den utsträckning som skotrar gör. Här skulle vi konsumenter absolut kunna göra skillnad genom att förvänta oss att saker faktiskt håller
Har samma fundering?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur mycket du än vill ha en M1100 turbo så skulle jag ta pengarna tillbaka om jag vore du. För det första, du vet inte hur länge du står utan den om dom ska byta ut ALLT som påverkats av branden. För det andra, vad säger att dom byter ut ALLT och inte bara allt synligt. Du kan få en massa otrevliga följdfel som kanske inte visar ser förän om 100mil?? Som du själv skrev, vad har motorn fått i sig om luftfiltret har smält? Vet inte vilken ÅF du har men det finns många bra och även många dåliga så antingen står du utan skoter en längre tid eller så fuskas det med renoveringen. Och där har du en sak till, skotern är NY, har gått några kilometer och måste få en omfattande renovering. Tänk efter noga... ny maskin eller pengar tillbaka och det första var ju redan kört.

Kör en annan maskin i vinter och satsa på en M1100turbo 2013, så slipper du kanske många barnsjukdommar också. Mitt råd iaf.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ta pengarna, du kommer nog aldrig bli riktigt nöjd med den maskin du har nu med tanke på hur otur du haft.

Du kommer nog aldrig "våga" lita på just den maskin, sen om du köper en exakt likadan ny, så har du säkert bättre förtroende för den.

Bara min tanke.

M8 153´, kan det vara nåt?
Pro RMK 800?

Lycka till, du verkar ju ha en vettig handlare att göra med.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tack för alla råd och funderingar. Att få en ny M1100T är kört för det finns inga i sverige att få tag på.
Får jag pengarna tillbaka så kommer de troligen inte att räcka till att köpa en annan M1100T senare då jag bara betalade 144650:- Men denna handlare borde ge mig ett bra pris i framtiden hoppas jag.

Hittade lite i konsument köpslagen...
"
Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

Då kan jag alltså få ersättning för att jag kört skotern tillbaka + betalning för hyra av släpet.

Jag som bara ville ha kul med min M1100T i vinter :sad:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tycker jävligt synd om dig, men måste samtidigt tacka dig för infon då jag ångrat mig att jag avbokade min m1100t. Nu känns det som att det kanske har lika bra. Lycka till!
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Tycker hela din historia är tragisk och lider med dig, dock har jag jag inte haft några problem med backen och vad jag kan se så ser bränsle filtret ut att sitta rätt monterat på min.
Förhoppningsvis hade du en jävulskt otur med din och att detta var ett måndagsexemplar.
Det var ett annat märke som hade problem med sina nya modeller i fjol och då skrevs det en massa negativa saker om dessa och dom fick nog ett oförtjänt dåligt ryckte.
Det sker dagligen reklamationer på varor som tex bilar, båtar och andra varor där kunden har fått en vara som har haft brister.
Oftas löser återförsäljaren det så kunden upplever hela affären possitivt och fortsätter att vara kund hos den återförsäljaren/märkeshandlaren.
Förhoppning är att ditt fall blir till din fördel och att återförsäljaren tar sitt ansvar mot dig och reklamerar din skoter mot generalagenten.
Sen är det jävulskt tråkigt att du väntat på din skoter sedan i mars och nu när snön äntligen kommer så kan du inte åka med din nya racer, må återförsäjlaren lösa detta snabbt så du får ut och mangla mil innom kort!
Lycka till! och håll oss uppdaterade i frågan.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Handlaren har rätt att försöka laga varan 3 gånger innan du kan häva köpet. Vid en lagning ska den återställas till ursprungligt skick. Vilket vid en brand innebär att ALLT ska bytas. Konsumentköplagen, för det är den som gäller här, kan dock till stora delar förhandlas bort. Vilket gör att du kan, vid en ofullständig reparation, förhandla dig till speciella villkor vid framtida inbyte, minskning av köpeskillingen. Eller som jag skulle ha gjort, förhandla dig till förlängd garanti.

Att en skoter är en leksak och köps med hjärtat märks verkligen här i tråden.

Du har haft lite otur men sånt händer. Med varje vara finns det en viss felprocent. Någon ska drabbas. Sånt händer.
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
En teori om hur branden startat. Du skrev att du hoppade och styret for ner. Kan de farit ner så pass mkt att en kabel klämdes så illa att den orsakat kortis och kabelbrand m.m som följd?

Trist och man får verkligen hoppas det löser sig och att det inte drabbar fler konsumenter.
 

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn
En teori om hur branden startat. Du skrev att du hoppade och styret for ner. Kan de farit ner så pass mkt att en kabel klämdes så illa att den orsakat kortis och kabelbrand m.m som följd?

Trist och man får verkligen hoppas det löser sig och att det inte drabbar fler konsumenter.
han körde ju 1-2km innan den började brinna men det kanske inte spelar någonroll.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om ni hade läst hela tråden hade ni sett att det var soppafiltret som inte var monterat riktigt , så efter en stund så lossnade soppaslangen och ja..
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
En teori om hur branden startat. Du skrev att du hoppade och styret for ner. Kan de farit ner så pass mkt att en kabel klämdes så illa att den orsakat kortis och kabelbrand m.m som följd?

Trist och man får verkligen hoppas det löser sig och att det inte drabbar fler konsumenter.
Branden orsakades av att bränslefiltret ej var monterat rätt och till följd att en bränsleslang legat och skavt mot variatorn. Ja men nog ska skotern tåla att den hoppar lite!

Här är en film på när vi precis fått elden att lugna ner sig helt i stort sett. :) Bara Elände med allt ;) vilka I-lands problem man har.
[video=youtube;iJVgeKFZHhI]http://www.youtube.com/watch?v=iJVgeKFZHhI&feature=player_embedded[/video]
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Handlaren har rätt att försöka laga varan 3 gånger innan du kan häva köpet. Vid en lagning ska den återställas till ursprungligt skick. Vilket vid en brand innebär att ALLT ska bytas. Konsumentköplagen, för det är den som gäller här, kan dock till stora delar förhandlas bort. Vilket gör att du kan, vid en ofullständig reparation, förhandla dig till speciella villkor vid framtida inbyte, minskning av köpeskillingen. Eller som jag skulle ha gjort, förhandla dig till förlängd garanti.
Inte för att vara den men konsumentköplagen är indispositiv (tvingande) till köparens fördel. Avtal med sämre villkor än vad KKL föreskriver är ogiltiga, dvs. inget kan avtalas bort. Eftersom KKL är generös å köparens sida är det sällan man avtalar om bättre villkor än lagen stadgar. Ifall handlaren är bussig och David och denne har en god relation är det ju fullt möjligt att handlaren erbjuder något extra som ren och skär goodwill.

Som jag ser det är ett vidare avtal inte nödvändigt då handlaren är villig att avhjälpa felet antingen genom att häva köpet eller genom en fullständig reparation.

Köplagen däremot är helt och fullt dispositiv och där kan man dribbla med avtal åt alla håll och kanter.

I övrigt är det jävligt trist med så mycket problem på någonting helt nytt. Ta tillbaka pengarna - åk Nytro ett år till? :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Eftersom KKL är generös å köparens sida är det sällan man avtalar om bättre villkor än lagen stadgar.
Kanske inte framgick. Men David Mach Z ställde ju en direkt fråga till sin handlare, huruvida de ska byta ut framänden av tunneln också. Och handlaren svarade undvikande. Där syftade jag på att han skulle fixa till avtalet istället för att kräva en helt fullständig reparation.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hade jag som du en annan maskin att åka med skulle jag låta skotern repareras, Om dom nu inte kan skaka fram en ny 50 års maskin. Det är ju trots allt en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Det är ändå svårt att ta detta beslut, Mina kompisar skulle då näst intill idiotförklara mig å sen skulle man få höra det resten av vintern.

För att räkna med att den skulle bli reparerad inom skälig tid kan man nog glömma. Om nu inte artctic swe slår på stora trumman å verkligen visar att dom kan om dom vill.

Såg filmen å kom just på att det är ju inte bara att slita upp huven å kolla vad som hänt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag är inne på Thullens linje. Om jag hade nåt annat att åka på ett par tre veckor, så skulle jag låta dom repa den. Det tar max ett dygn att få delarna från Minnesota till Sverige med UPS, för delarna MÅSTE finnas på lager med tanke på att dom sannolikt bygger maskiner ännu.

Jag hade gett dom en chans att reparera den. Det är trots allt en Limited edition. Och garantin ska du givetvis kräva "paus" eller förlängning på, det tickar så fan heller garantitid under en reparation av denna karaktär.

Oerhörd otur du haft David. Inte kul...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Kanske inte framgick. Men David Mach Z ställde ju en direkt fråga till sin handlare, huruvida de ska byta ut framänden av tunneln också. Och handlaren svarade undvikande. Där syftade jag på att han skulle fixa till avtalet istället för att kräva en helt fullständig reparation.
Ja? En fullständig reparation bör ju rimligen innefatta även tunneln om den skadats. Om David skulle få problem med detta är det ju bara att hänvisa rakt över till KKL. Det är inte nödvändigt med vidare avtal, dessutom har handlaren erbjudit sig att häva köpet - dvs. handlaren tycks hittills handlat i enlighet med gällande rätt.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag ska ner imorgon under dagen och träffa handlaren och då får vi se vad vi kan komma framtill. Just nu är jag nog lite inne på bcool och thullens linje. Får sova sova på saken nu så får vi se.
Nu när jag har nytron och en Arctic som det var tänkt så hade jag ju tänkt ha kvar Arcticen i många år (5-7år) då jag hade fördelat milen lite på båda maskinerna.
God natt alla skoter vänner :)
fortsättning följer...