Mitt Proclimb M1100T Äventyr

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Köp en Nytro så vet du vad du får, om du har råd extrautrusta den med turbo/kompressor så är det en helt annan maskin. Dessutom har dom ju finslipats under åren till nästan perfektion.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Köp en Nytro så vet du vad du får, om du har råd extrautrusta den med turbo/kompressor så är det en helt annan maskin. Dessutom har dom ju finslipats under åren till nästan perfektion.
Men vad alla ska dilla om att han ska köpa en annan maskin...
Han har ju åkt nästan 2000 mil på en nytro... Varför skulle han köpa en till när det redan står en i garaget?
Skulle tippa på att han var sugen att testa nåt nytt...
Han verkar ju uppenbarligen gilla egenskaperna trots väldigt få körda km.

David måste haft en enorm otur med denna maskinen, visst är det lite barnsjukdomar med nya modeller, så är det på alla, även Yamaha.
Men att skotern brinner upp hör till ovanligheterna...
Synd dock att det inte går att få fram en ny likadan maskin...
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
My bad! Får skylla på telefon, missade en hel sida :)

Mänskliga faktorn är ju i regel boven, därför har man kontroller. Där är det givetvis också mänskliga faktorn, men då kanske man ska fråga sig vilka gatsopare skotertillvekarna använder som monterar ihop samt kontrollerar maskinerna.

Inget märke är sämre eller bättre än de andra på en lite längre period, dom turas om att vara sist i ledet bara.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Men vad alla ska dilla om att han ska köpa en annan maskin...
Han har ju åkt nästan 2000 mil på en nytro... Varför skulle han köpa en till när det redan står en i garaget?
Skulle tippa på att han var sugen att testa nåt nytt...
Han verkar ju uppenbarligen gilla egenskaperna trots väldigt få körda km.

David måste haft en enorm otur med denna maskinen, visst är det lite barnsjukdomar med nya modeller, så är det på alla, även Yamaha.
Men att skotern brinner upp hör till ovanligheterna...
Synd dock att det inte går att få fram en ny likadan maskin...
Ojoj, tänkte bara att han verkar vara en sån som vill att det funkar i ur och skur. Jag vet att ingen maskin är felfri. Det är ju inte så många skotrar som överhuvudtaget håller 2000 mil. Utan att hoppa på någon men tänk den Ski.. eller LY... som har 2000 mil på nacken och lika många remmar förbrukade.

Jag tycker absolut Arctic är jättefina och skulle absolut kunna tänka mig en m1100 eller en xf dom har gjort ett enormt lyft i mina ögon. Dessutom har dom väl i stort sett sålt slut så det säger ju en del.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Otroligt trist sits du hamnat i, antar att ska dom laga den så blir du utan minst en månad... och en ny lika finns alltså inte att få tag på?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lider med dig...fattar hur du känner då man väntat på en ny "leksak" och så blir det såhär.

Det lär vi inte gå så snabbt att få fram alla reservdelar heller...det skall väl vara speciella kåpor på denna utgåva.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Personligen tycker jag att om Arctic dom själva får veta att en av deras maskiner brunnit upp efter 5mil(?) så måste det finnas en möjlighet att fixa fram en ny maskin från fabrik? Framförallt då det ju nu rör sig om en limited edition, dom borde väl kunna plocka hem en maskin från en handlare i Usa/canada och skicka till sverige om inte annat?

Nu skall också sägas att jag vet inte alls hur märken ställer sig till sånt här och om det ens är möjligt. Bara en tanke!

ps: Speciellt då felet fanns från fabrik? Om det varit ÅF som tabbat sig med installation av grejor hade dom väl kanske haft en annan syn från Arctic.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja? En fullständig reparation bör ju rimligen innefatta även tunneln om den skadats. Om David skulle få problem med detta är det ju bara att hänvisa rakt över till KKL. Det är inte nödvändigt med vidare avtal, dessutom har handlaren erbjudit sig att häva köpet - dvs. handlaren tycks hittills handlat i enlighet med gällande rätt.
En alldeles fullkomligt korrekt juridisk analys. Dock inte om något jag har skrivit.

Jag ska understryka att jag har personliga erfarenheter av just dessa typer av juridiska lösningar.
En erfarenhet jag har är där ett chassi blev knäckt. ÅF riktade chassit och monterade en förstärkning, dvs lagade inte upp den till ursprungligt skick, mot löfte om att det inte skulle påverka priset vid inbyte varken hos dem eller hos någon annan ÅF.
En annan erfarenhet är där en generalagent köpt tillbaka en skoter till inköpspriset efter två år pga ett ursprungligt fel.

PolePosition: Jag tvivlar inte på din juridiska sakkunnighet, heller inte på ditt skarpsinne. Om jag minns rätt så har vi avhandlat juridisk problematik tidigare? Om inte David Mach z härefter uttryckligen vill det så tänker jag inte förstöra tråden genom att gå off topic. Om du Pole går i svaromål kommer jag däremot känna mig nödgad att skriva en replik.
 
Last edited:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har hittat en ny maskin som är till salu men den måste jag köpa själv isåfall. De säger att de endast kan ge mig pengarna tillbaka nu och det trista är ju att jag då måste lägga i mellan pengar för att få en vit då det ej går att få samma bra pris som jag fick i våras så de tycker att jag ska lägga ut ytterligare 5250:- som det handlar om till en ny vit orange. Jag har varit i kontakt med en jurist idag och enligt henne har jag rätt att få mellanskillnaden för att kunna köpa en likadan. Än är inte sista ordet sagt. Jag som bara ville ha en ny kul maskin till denna vinter och så blir det så här.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har hittat en ny maskin som är till salu men den måste jag köpa själv isåfall. De säger att de endast kan ge mig pengarna tillbaka nu och det trista är ju att jag då måste lägga i mellan pengar för att få en vit då det ej går att få samma bra pris som jag fick i våras så de tycker att jag ska lägga ut ytterligare 5250:- som det handlar om till en ny vit orange. Jag har varit i kontakt med en jurist idag och enligt henne har jag rätt att få mellanskillnaden för att kunna köpa en likadan. Än är inte sista ordet sagt. Jag som bara ville ha en ny kul maskin till denna vinter och så blir det så här.
Hmm, enligt min erfarenhet så brukar ett telefonsamtal som börjar med orden: "hej jag heter xx xx och ringer från advokatbyrån..." fungera som ett utmärkt smörjmedel för att forcera diverse byråkrati och stelbenthet. Jag tror säkert att hon är behjälplig med detta. Men börja först med ett bandat samtal där handlaren vägrar mellanskillnaden mot dig och banda sedan samtalet din jurist har med handlaren så har du dessutom bevis på att det var nödvändigt med juridisk hjälp och då blir han dessutom skyldig att betala dina juridiska omkostnader.
 

Ravesta

Medlem
22 dec 2008
10
0
1
Örnsköldsvik
jag lider verkligen med dig. hoppas handlaren accepterar att betala dessa 5250 kr så att du nästan får den maskin du ville ha. alternativet är väl inte så roligt då man sett framemot att få köra m1100t i vinter.
hoppas att det löser sig så snabbt som möjligt.

jimmy
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Tråkigt när de blir så här. Jag tycker handlaren borde se till sitt eget rykte och offra några tusenlappar för att få en nöjd kund. Riktigt tråkigt men som sagt, hoppas allt löser sig och du får köra många mil med din kisse i vinter.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
+ att du borde väl få någon form av kompensation för allt körande fram och tillbaka till handlaren?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag har hittat en ny maskin som är till salu men den måste jag köpa själv isåfall. De säger att de endast kan ge mig pengarna tillbaka nu och det trista är ju att jag då måste lägga i mellan pengar för att få en vit då det ej går att få samma bra pris som jag fick i våras så de tycker att jag ska lägga ut ytterligare 5250:- som det handlar om till en ny vit orange. Jag har varit i kontakt med en jurist idag och enligt henne har jag rätt att få mellanskillnaden för att kunna köpa en likadan. Än är inte sista ordet sagt. Jag som bara ville ha en ny kul maskin till denna vinter och så blir det så här.
Men fan så trist, rätt ska vara rätt! Handlaren har ju ett ansvar. Det är såå trist dessutom att gneta och gnälla, ingen vill ju vara en gnällspik.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
5250kr är väll billigt för handlaren att slippa alla problem... annars är det nog många som vill veta var man inte bör köpa sin arctic.
Sånt här ska man inte behöva tjafsa med handlaren om, se till att lösa kundens problem först!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Som flera har skrivit här:

tänk dig noga för innan du tar tillbaka denna maskin.

Den kommer ju för alltid att vara en f.d. brandskadad maskin.

Du vet inte vad de har bytt och inte, något som kanske inte är så kul att åka omkring och fundera på?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tråkigt att du verkar bli av med din jubileumsmodell.
Den mellanskillnaden det snackas om är något mellan handlaren å Arctic centralt och så klart inget som ska drabba dig som kund.

Priset Arctic swe betalat för din lär ju vara detsamma som de betalat för en vit.
Och jag tror också att dom lagt ordern på dessa samtidigt.
Så jag förstår inte hur dom kommer fram till att det blir en mellanskillnad?

Fanns den vita maskinen hos samma handlare? Om inte så är det lämpligast att handlaren skaffar dit den vita så att affären går genom dem.

3års garantin som man får om man handlar före årsskiftet skall du naturligtvis också ha även om det drar ut på tiden och passerar nyåret.

Vad hade det kostat handlaren om han skulle ha bärgat din skoter från dessa två turer?

Nää dom får nog ta å fundera på sitt erbjudande en vända till.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag ska understryka att jag har personliga erfarenheter av just dessa typer av juridiska lösningar.
En erfarenhet jag har är där ett chassi blev knäckt. ÅF riktade chassit och monterade en förstärkning, dvs lagade inte upp den till ursprungligt skick, mot löfte om att det inte skulle påverka priset vid inbyte varken hos dem eller hos någon annan ÅF.
En annan erfarenhet är där en generalagent köpt tillbaka en skoter till inköpspriset efter två år pga ett ursprungligt fel.
Jag ber om ursäkt för ev. off-topic, men nu tycks även David vara inne på den "hårda vägen" så mitt inlägg kanske är berättigat?

Nu känner jag inte till omständigheterna kring dina personliga erfarenheter men de väcker min nyfikenhet. Knäcktes chassit till följd av ett ursprungligt fel som fanns vid avlämnandet? :hmmmm2: Om ja - att köparen då accepterar en reparation som inte motsvarar skotern i originalutförande mot att detta inte ska påverka ett framtida inbyte förefaller åtminstone i mina öron (ögon) som en deal sämre än vad KKL föreskriver.

Under förutsättning att det rörde sig om ett ursprungligt fel hade ju köparen rätt att få en fullständig reparation av maskinen + att då skulle ju det framtida inbytesvärdet per automatik inte påverkas. Att denne ÅF dessutom ägde rätt att avtalsförhandla för andra ÅF:s räkning är också intressant.

Vad gäller din andra erfarenhet låter ju det som ett vanligt "rutinärende" enligt KKL, felet var ju konstaterat redan som ny.

Okej, blev en aning off-topic trots allt. När vi ändå är inne på fel spår. Läser du också till jurist? Eller är du rent av klar?

David, som framgått tidigare har du rätt till ett fullständigt avhjälpande. Antingen ska du ha en fullständig reparation av din 1100:a, en likvärdig skoter (den vita?) utan merkostnad å din sida eller pengarna tillbaka (återköp).

Vill bara tipsa om att anlita juridisk expertis är dyrt och skapar lätt osämja mellan dig och handlaren inför ev. framtida affärer. Se det som en sista väg ut för det blir lätt en "hård" väg som du själv säger. Av dina inlägg att döma verkar handlaren inte vara omöjlig att resonera med, hänvisa själv till KKL och din rätt. Det ska räcka.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
den vita maskinen finns hos en annan handlare. Jag har vid ett flertal tillfällen nämnt vad kkl säger men inte fått något bra svar tillbaka i mina ögon sett.
Jag vill gärna inte gå den hårdavägen men om det är vad som krävs så blir jag väl tvungen. Jurist ska nog inte bli så dyrt då det finns inom nära håll
Jag sa till handlaren att jag vill ju inte bråka med dom utan att det är ju Arctic sverige som jag tycker ska stå för allt men att min kontakt är ju genom handlaren.