Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag kan inte låta bli att tänka på hur din nya arctic hade sett ut efter dessa resor...=) Men de är ju faktiskt så att prylarna ska användas!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jodå jag jobbar heltid men jag klämmer ihop alla timmarna på 8 månader / år och på så sätt får jag 4 månader då jag kan köra skoter :) Vi jobbar ju för att leva!
För inte vill vi ju leva för att jobba.
Håller med om det, men då är mitt schema bättre.
Jag jobbar i 4 mån och är ledig 8... ;) Jobbar två v, ledig fyra.
Långa dagar när man väl är på jobb, men det är ganska lätt att motivera sig ändå.
 
Last edited:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Låter ju som ett bra jobb Tobbe :)

Här ser ni en bild på var jag landade med nytron efter en liten luftfärd. Jag landade på vänster skida typ.



Nu ska jag ut och skruva lite :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu är subframen lös. Den är nog så sned den kan bli.
Vad skulle jag ner i diket och göra:mmph: Ja ja 08:eek:rna är ju klenare en de efterföljande årsmodellerna om jag förstått det rätt, eller?

Någon som har eller vet om en subframe till en nytro? Jag hade inte tänkt att rikta denna då den är sned överallt:embarassed:

Här kommer lite bilder på eländet :hahaha:





Det syns att det inte är mkt som står rätt till här, hoppas att det bara gäller subframen och inte mig oxå:shocked:





 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tack mustaparta men jag har fått tag på nya grejer.
Jag fick tag i nya grejer idag hos NTC, det var med förstärkningsplåtar också.
Härligt att det finns handlare som har grejer hemma på hyllan! :)
Blir till att skruva lite ikväll.
En dag skruva en dag köra. Det är väl så det ska vara? :eek:hwell:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Allt har kommit på plats utom krängningshämmaren. Har varit ute och testat lite idag och den går fint utan krängningshämmaren men jag har bara kört i lössnö så får se hur den beter sig när man kör lite led. Drog även om gasvajern lite så att den räcker till bra eftersom att jag flyttade fram styrstången tidigare.

 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
älskar att vara inne å läsa om din nytro, den är inte ensam! min -11 ha gått ca 210 mil; fontsving + skenor - check! framvagn + bur - check! styre + div plast - check!
ha skicka efter en ny matta då den gamla börja va slut på:)
riktigt fina filmer!!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad gäller krägningshämmaren funkade min Rtx se kanon i lössnö, och katastrofalt på led.
Den var riktigt inkonsekvent på led, så den åkte på igen...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Std Float X.
Ska i ärlighetens namn medge att jag inte exprimenterade så jättemycket med trycket i dom, minns att jag höjde men inte hur mycket. Fanns en rekommendation i en tråd på totallyamaha som jag följde, men jag vet inte om det är samma shimsning i staterna då det som skulle funka skitbra där inte fungerade alls här...
Den blev ganska lik -08ans Rtx i uppträdande, men mer inkonsekvent.

Skulle ha provat med Öhlinare på förra Nytron, men den behövde tydligen någon bättre än jag då dom stal den ur garaget. :(
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag klarade vi oss utan några större missöden :)
Det som hände idag var att min bukplast släppte i framkanten så jag fick sätta fast den med gummistroppar/spännband. Summiten blev lite närgången en gång oxå så det är lite summitdekal på min frontbåge nu:heh:

Vi var 4 st skotrar idag och det blev totalt 9mil och min nytro tog precis 3liter/mil den har legat på den förbrukningen i stort sett hela vintern.

Det fungerade bra utan krängningshämmaren tycker jag, visserligen blev det knappt 2 mil led och där kändes den lite vingligare men ute i pudret så fungerade det riktigt bra och den var lättare att bryta omkull. Jag tänker köra vidare ett tag till så här så får vi se hur den upplevs framöver.

Här är dagens startfält,
en Gammnytro 162", en M8 153", en Assult switchback146" och en Summit 600sdi 144"



Plasten på M8:an verkar inte tåla så mkt


Mkt kraftledning blev det idag :bigsmile: och även lite rågång.










Vi fick en riktigt trevlig tur tillsammans:madgrin:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag blev det bara en liten tur med en kompis och hans fru och två barn.
Vi bytte skotrar/koncept under dagen. Han fick köra av sig på Gammnytron medan jag tog hans "storSummit" (skidoo expedition) med pulka. Man saknar verkligen xenonljusen när man får köra en skoter med vanliga halogen. Här är två bilder, lite dåliga men alltid ngt :)



 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag lastade vi skotrarna på släp för att ta oss till Joeström (mellan Tärnaby och Hemavan). Vi lastade av vid Joeströms livs


Vi visste att det skulle vara mindre snö här en hemma men den första rågången vi klättrade upp för ingav ändå ett visst hopp om att vi skulle få en fin dag.


Det var lite för hårt före för vår del ca 20-30 cm löst uppe på en riktigt hård botten.




Men summiten lyckades fastna lite ett par gånger. Det var väldigt svårt att se konturerna i snön idag så det man blev snöblind väldigt lätt idag. Lite senare på dagen så blev det bättre när ljusen från skotern lyste upp mer.



Vi fick iaf se lite sol idag :)



Imorgon så blir det en tur här hem ikring, vi har riktigt gott om snö här mellan 1 - 1,2 meter:)