Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
David Mach Z, vad är det för dämpare på skotern din, ser inte ut som orginal, och vad blev skillnaden, jag har funderat på chimsa om mina då jag tycker dämparna e konstigt chimsade.

Kör sj en XTX-11 med 180 hk kittet, kan säga att jag ångrar de inte för en sekund, skottar på bra trots orginalmattan 44mm.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag hade vi en helt underbar dag med en massa puderkörning.
Föret är riktigt fint! Även uppe på fjället så fanns det riktigt gott om puder.
Vi hittade ngn slutning där det nästan var som i de där filmerna man ser från andra sidan Atlanten, det var bara att surfa ner för fjällsidan:nuts:

Det blev ca 8 mil och då var ca 6,5 i helt ospårad terräng:bigsmile:


Dagen började med kraftledningskörning.









Efter det blev det till att surfa runt på lite myrar och kryssa lite mellan lite träd. Vi hittade riktigt fina sluttningar att leka i.

















Vi hade en fantastisk dag:tongue1:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här kommer lite mer bilder från dagen.
Min skoter passerade 2050mil idag :eyebrows:

Ser ni Summiten med förare i mitten på bilden?




Jag lyckades med 2 rejälare fastkörningar men får man skotta en stund så går det ganska bra att komma lös sen:whistle:









Här ser man vilken "våg" av snö det blir framför skotern när man körde idag:) Helt underbart före!


Lite utsikt


När vi äntligen jobbat oss upp så var det dags för fika och en stund att stilla njuta av den vackra naturen:amuse:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David Mach Z, vad är det för dämpare på skotern din, ser inte ut som orginal, och vad blev skillnaden, jag har funderat på chimsa om mina då jag tycker dämparna e konstigt chimsade.

Kör sj en XTX-11 med 180 hk kittet, kan säga att jag ångrar de inte för en sekund, skottar på bra trots orginalmattan 44mm.
Mina framdämpare är från en Renegade X 800-06:a (HPG dämpare) jag har inte gjort ngt med dem. de är ställda på nästan hårdaste nu när jag tagit bort kräningshämmaren. De är ca 5 mm kortare än originaldämparna men det fungerar bra ändå. Mina original dämpare renoverade jag tidigare men sen så gick den ena av och då bytte jag till dessa. Boggin är från en -11:as MTX med Foxfloat.
Kul att din fungerar bra med 180 Kittet :D
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Låter ju toppen ErikBerg!

Så nu har min fläkt kommit till NTC så nu gäller det bara att få hem den :)

Här är några bilder från idag, mer bilder kommer senare.
Vi hade en underbar dag även idag





Här är dagens snyggaste fastkörning :D





Allt gick bra med skotern just denna gång iaf. Terrängen var ganska brant här.

:help: Jag behöver lite hjälp utav er kära forummedlemmar. Är det ngn som har eller vet ngn som har en primärvariator som passar till en nytro? Min verkar ha sett sina bästa dagar.

Vi ses:ciao:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hahaha kan inget annat än skratta åt dina äventyr :) så länge allt håller dvs :p
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ingen som har en primärvariator?

Får se om jag hinner till NTC i morgon:confused: Jag ska vikariera som lärare här i byskolan i tre dagar. De behövde lite hjälp då en lärare är bortrest. Så jag hoppas att jag ska kunna hinna ge er lite byggbilder från kvällarna då jag ska försöka montera på fläkten.

Ja den där fastkörningen lyckades jag bra med:blink1:
Rutan /fronten vilar mot en björk och mattan/tunneln vilar mot en annan björk:heh:

Här kommer en till bild på det som är tagen innan jag börjat skotta bort snö.


Här kommer lite fler bilder från idag.

Gammnytron är perfekt med sitt utblås i bak när man ska tina glasögon, handskar och annat som är fruset/isigt.


En "vanlig" fastkörning


Lite bilder från körningen idag.
















 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
fortsättning på bilderna från idag...

























Skogsbilsvägen i mitten på bilden är vårt "mål". Vi kom dit men på vägen blev det den där fastkörningen på "huvudet".





Hoppas att ni inte tycker det blev allt för mkt bilder nu :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Skaffa en hjälmkamera! Vore roligt att se all dina "fastkörningar" på film:)
Ja jo man borde väl göra det :) Jag har ju haft en väldigt duktig fotograf med mig och han har gjort så bra filmer så jag har inte känt behovet så stort. Han jobbar på 3 nya filmer som förhoppningsvis kommer ut på http://www.snowlers.com/ inom en snar framtid.

Idag var det runt -20 till -25C när vi var ute och körde men uppe på fjället så var det klart varmare :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Lite mekande inför fläktmonteringen.





Ja jag tyckte att den börjat låta lite väl mkt idag men här är ju anledningen, röret är lite av.
Det satt även bara 2 mkt dåliga packningar mot flexirören. Ja såhär verkar det se ut efter dryga 2060mil.


Råkade även "modda" fotholken lite idag ute i pudret.