A
AssaultRMK
Lovade ju att återkomma med en förklaring på felet och det löftet ska jag hålla.
Jag åkte ner till Kalix i fredags för att hämta min maskin.
De hade upptäckt fukt i min kabelstam, därav så ska den bytas. Dock är kabelhärvan restad både i Sverige & i USA så jag lär få vänta tills sommaren innan det bytet blir av.
Så istället har dem i Kalix kapat bort ca 10cm kabel till TPSen och skarvat på med ny,samt plockat isär kontakten till TPSen och klämt på nya stift i kontakten och därefter täckt hela kontakten i silikon, eftersom jag själv är utbildad elektriker så tycker jag att denna lösning ser lite tråkig ut, känns som att risken för att det ska krypa ner fukt i TPS kontakten är betydligt större nu än förr..
Hur som helst, provkörde maskinen där borta och den gick bra. 2st tvekningar fick jag fram där nere men det kändes mer som att den slog av pga övervarv då det endast hände vid fullgas. Så istället för de 11-60 vikter som jag haft monterat fick jag med 10-68or.
Lastade på maskinen och begav mig hemmåt.
När jag väl kom hem så monterade jag på det lägre 5" RSI styret samt kopplade bort "gashängsbrytaren". Jag böt även till 10-68 vikterna och monterade SLP Hi-flow insugsfiltret.
Lördagen som kom bjöd på kalasfint väder, bluebird och +5. Ett trevligt gäng begav sig några mil med bil utanför stan för att söka pudersnö. Jag kom inte mer än ett par hundra meter i pudersnön innan första tvekningen kom och nu värre än tidigare.
Direkt jag gav mer än 3/4 gas och höll kvar så slutade den gå på en cylinder i några sekunder för att sedan gå på båda i någon millisekund och sedan tillbak på en cylinder... suck...
Se videoklipp:
[video]https://vimeo.com/60393110[/video]
MEN som ni ser på klippet, nu när jag i princip självmant kunde tvinga fram mina tvekningar så kunde jag även hålla kvar såpass länge att en felkod registrerades.
Närmare sagt Err 652.5 (Injektorkrets PTO sida bruten/jordad)
Samma felkod som TT-trading i Kiruna hittade tidigare.
Efter några minuter så gav jag upp min körning och återvände hem fruktansvärt less på allt tjorv. Jag bytte ju upp mig till nyare maskin för att slippa skruva i tid och otid!
Men eftersom det inte verkar finnas någon annan utväg än att felsöka själv så parkerade jag maskinen i garaget och tänkte då att jag provar att byta plats på spridarna och på så sätt lista ut om felet sitter i spridarna eller i kablaget (Om felet flyttar till andra sidan så borde ju rimligtvis det vara spridaren som felar och tvärt om).
Så lös med diverse detaljer samt bort med spridarna inkl kablage från fuel railen.
Av någon konstig anledning så säljs endast spridarna kompletta i set om 2st spridare inkl kablage på ca 10cm från vardera spridare till ett samlingsblock som därefter kopplas in i stora kabelhärvan.
Jaja, av någon annan konstig anledning så har Polaris dessutom valt att linda massor av tejp över elkontakterna på spridarna. Så bort med denna tejp och därefter är det bara kvar att lossa kontakten och byta plats på spridarna. Kontakten är en vanlig 2-polig elkontakt likt alla andra på skoterns kontakter med en liten lås pinne som man tycker in och sedan drar isär.
Men vänta nu, kontakten lossnar inte?!? :mmph:
Jag sliter och drar, bänder och värmer men den jäkeln vägrar lossna, vad i helvete..!
Tillslut när både humöret och stubinen tog slut så var jag tillslut så less att delar av kontakten fick ge med sig. Och nu lossnar den jäkeln!
Varför sitter den då så otroligt hårt? Jo för att Polaris har gjort något så fruktansvärt korkat att den som kom på detta förtjänar kicken! Man har valt att utöver använda en kontakt med lås stift samt massor av tejp även LIMMA fast kontakten i spridaren med en stor klick lim!!! På kontaktens insida! :mad2:
Helt seriöst, vem fan kommer på sånt här egentligen? :hahaha:
Och gissa vart detta lim tar vägen, jo på kontaktstiften såklart.
Snacka om att verkligen böna och be efter glappkontakt när man inte håller kontakterna rena från kemikalier.
Så allt det här skitet pillade jag bort och rengjort kontakterna, bytte sedan plats på spridarna och tillbaka med allt igen.
Jag har nu kört ca 10mil utan en enda tvekning hur mycket jag än försöker tvinga fram en!
Jag kan satsa en hel årslön på att 90% av alla "fel på spridare" som Polaris haft egentligen inte är något fel på spridarna utan att det är orsakat av detta.
Så till alla er som har liknande problem kolla upp detta innan ni köper spridare för 4200kr om er garanti gått ut eller be ÅF kika på detta om ni har garanti kvar. Alternativt kolla med ÅF att det är ok att ni kollar upp det själv.
Jag ska få nya spridare skickat till mig från Kalix då mina blev så misshandlade för att få lös dem, de funkar visserligen som det är just nu men jag vill vara 100% säker på att de verkligen sitter fast på plats.
Det handlar ju hur som helst om en Garanti åtgärd hursomhelst då vare sig ÅF eller jag personligen hade bytt spridare så hade ju felet försvunnit.
Dessa monterar jag själv men jag måste sedan in till TT-trading i Kiruna för att flasha om ECUn pga att det endast säljs "gula" spridare nu mera, jag har "blåa".
Det blev en hel novell det här, men så kan det ju bli ibland! :blink1:
Jag åkte ner till Kalix i fredags för att hämta min maskin.
De hade upptäckt fukt i min kabelstam, därav så ska den bytas. Dock är kabelhärvan restad både i Sverige & i USA så jag lär få vänta tills sommaren innan det bytet blir av.
Så istället har dem i Kalix kapat bort ca 10cm kabel till TPSen och skarvat på med ny,samt plockat isär kontakten till TPSen och klämt på nya stift i kontakten och därefter täckt hela kontakten i silikon, eftersom jag själv är utbildad elektriker så tycker jag att denna lösning ser lite tråkig ut, känns som att risken för att det ska krypa ner fukt i TPS kontakten är betydligt större nu än förr..
Hur som helst, provkörde maskinen där borta och den gick bra. 2st tvekningar fick jag fram där nere men det kändes mer som att den slog av pga övervarv då det endast hände vid fullgas. Så istället för de 11-60 vikter som jag haft monterat fick jag med 10-68or.
Lastade på maskinen och begav mig hemmåt.
När jag väl kom hem så monterade jag på det lägre 5" RSI styret samt kopplade bort "gashängsbrytaren". Jag böt även till 10-68 vikterna och monterade SLP Hi-flow insugsfiltret.
Lördagen som kom bjöd på kalasfint väder, bluebird och +5. Ett trevligt gäng begav sig några mil med bil utanför stan för att söka pudersnö. Jag kom inte mer än ett par hundra meter i pudersnön innan första tvekningen kom och nu värre än tidigare.
Direkt jag gav mer än 3/4 gas och höll kvar så slutade den gå på en cylinder i några sekunder för att sedan gå på båda i någon millisekund och sedan tillbak på en cylinder... suck...
Se videoklipp:
[video]https://vimeo.com/60393110[/video]
MEN som ni ser på klippet, nu när jag i princip självmant kunde tvinga fram mina tvekningar så kunde jag även hålla kvar såpass länge att en felkod registrerades.
Närmare sagt Err 652.5 (Injektorkrets PTO sida bruten/jordad)
Samma felkod som TT-trading i Kiruna hittade tidigare.
Efter några minuter så gav jag upp min körning och återvände hem fruktansvärt less på allt tjorv. Jag bytte ju upp mig till nyare maskin för att slippa skruva i tid och otid!
Men eftersom det inte verkar finnas någon annan utväg än att felsöka själv så parkerade jag maskinen i garaget och tänkte då att jag provar att byta plats på spridarna och på så sätt lista ut om felet sitter i spridarna eller i kablaget (Om felet flyttar till andra sidan så borde ju rimligtvis det vara spridaren som felar och tvärt om).
Så lös med diverse detaljer samt bort med spridarna inkl kablage från fuel railen.
Av någon konstig anledning så säljs endast spridarna kompletta i set om 2st spridare inkl kablage på ca 10cm från vardera spridare till ett samlingsblock som därefter kopplas in i stora kabelhärvan.
Jaja, av någon annan konstig anledning så har Polaris dessutom valt att linda massor av tejp över elkontakterna på spridarna. Så bort med denna tejp och därefter är det bara kvar att lossa kontakten och byta plats på spridarna. Kontakten är en vanlig 2-polig elkontakt likt alla andra på skoterns kontakter med en liten lås pinne som man tycker in och sedan drar isär.
Men vänta nu, kontakten lossnar inte?!? :mmph:
Jag sliter och drar, bänder och värmer men den jäkeln vägrar lossna, vad i helvete..!
Tillslut när både humöret och stubinen tog slut så var jag tillslut så less att delar av kontakten fick ge med sig. Och nu lossnar den jäkeln!
Varför sitter den då så otroligt hårt? Jo för att Polaris har gjort något så fruktansvärt korkat att den som kom på detta förtjänar kicken! Man har valt att utöver använda en kontakt med lås stift samt massor av tejp även LIMMA fast kontakten i spridaren med en stor klick lim!!! På kontaktens insida! :mad2:
Helt seriöst, vem fan kommer på sånt här egentligen? :hahaha:
Och gissa vart detta lim tar vägen, jo på kontaktstiften såklart.
Snacka om att verkligen böna och be efter glappkontakt när man inte håller kontakterna rena från kemikalier.
Så allt det här skitet pillade jag bort och rengjort kontakterna, bytte sedan plats på spridarna och tillbaka med allt igen.
Jag har nu kört ca 10mil utan en enda tvekning hur mycket jag än försöker tvinga fram en!
Jag kan satsa en hel årslön på att 90% av alla "fel på spridare" som Polaris haft egentligen inte är något fel på spridarna utan att det är orsakat av detta.
Så till alla er som har liknande problem kolla upp detta innan ni köper spridare för 4200kr om er garanti gått ut eller be ÅF kika på detta om ni har garanti kvar. Alternativt kolla med ÅF att det är ok att ni kollar upp det själv.
Jag ska få nya spridare skickat till mig från Kalix då mina blev så misshandlade för att få lös dem, de funkar visserligen som det är just nu men jag vill vara 100% säker på att de verkligen sitter fast på plats.
Det handlar ju hur som helst om en Garanti åtgärd hursomhelst då vare sig ÅF eller jag personligen hade bytt spridare så hade ju felet försvunnit.
Dessa monterar jag själv men jag måste sedan in till TT-trading i Kiruna för att flasha om ECUn pga att det endast säljs "gula" spridare nu mera, jag har "blåa".
Det blev en hel novell det här, men så kan det ju bli ibland! :blink1: