Polaris 2012

A

AssaultRMK

Lovade ju att återkomma med en förklaring på felet och det löftet ska jag hålla.

Jag åkte ner till Kalix i fredags för att hämta min maskin.
De hade upptäckt fukt i min kabelstam, därav så ska den bytas. Dock är kabelhärvan restad både i Sverige & i USA så jag lär få vänta tills sommaren innan det bytet blir av.

Så istället har dem i Kalix kapat bort ca 10cm kabel till TPSen och skarvat på med ny,samt plockat isär kontakten till TPSen och klämt på nya stift i kontakten och därefter täckt hela kontakten i silikon, eftersom jag själv är utbildad elektriker så tycker jag att denna lösning ser lite tråkig ut, känns som att risken för att det ska krypa ner fukt i TPS kontakten är betydligt större nu än förr..

Hur som helst, provkörde maskinen där borta och den gick bra. 2st tvekningar fick jag fram där nere men det kändes mer som att den slog av pga övervarv då det endast hände vid fullgas. Så istället för de 11-60 vikter som jag haft monterat fick jag med 10-68or.

Lastade på maskinen och begav mig hemmåt.
När jag väl kom hem så monterade jag på det lägre 5" RSI styret samt kopplade bort "gashängsbrytaren". Jag böt även till 10-68 vikterna och monterade SLP Hi-flow insugsfiltret.

Lördagen som kom bjöd på kalasfint väder, bluebird och +5. Ett trevligt gäng begav sig några mil med bil utanför stan för att söka pudersnö. Jag kom inte mer än ett par hundra meter i pudersnön innan första tvekningen kom och nu värre än tidigare.
Direkt jag gav mer än 3/4 gas och höll kvar så slutade den gå på en cylinder i några sekunder för att sedan gå på båda i någon millisekund och sedan tillbak på en cylinder... suck...

Se videoklipp:
[video]https://vimeo.com/60393110[/video]

MEN som ni ser på klippet, nu när jag i princip självmant kunde tvinga fram mina tvekningar så kunde jag även hålla kvar såpass länge att en felkod registrerades.
Närmare sagt Err 652.5 (Injektorkrets PTO sida bruten/jordad)
Samma felkod som TT-trading i Kiruna hittade tidigare.

Efter några minuter så gav jag upp min körning och återvände hem fruktansvärt less på allt tjorv. Jag bytte ju upp mig till nyare maskin för att slippa skruva i tid och otid!

Men eftersom det inte verkar finnas någon annan utväg än att felsöka själv så parkerade jag maskinen i garaget och tänkte då att jag provar att byta plats på spridarna och på så sätt lista ut om felet sitter i spridarna eller i kablaget (Om felet flyttar till andra sidan så borde ju rimligtvis det vara spridaren som felar och tvärt om).

Så lös med diverse detaljer samt bort med spridarna inkl kablage från fuel railen.
Av någon konstig anledning så säljs endast spridarna kompletta i set om 2st spridare inkl kablage på ca 10cm från vardera spridare till ett samlingsblock som därefter kopplas in i stora kabelhärvan.

Jaja, av någon annan konstig anledning så har Polaris dessutom valt att linda massor av tejp över elkontakterna på spridarna. Så bort med denna tejp och därefter är det bara kvar att lossa kontakten och byta plats på spridarna. Kontakten är en vanlig 2-polig elkontakt likt alla andra på skoterns kontakter med en liten lås pinne som man tycker in och sedan drar isär.

Men vänta nu, kontakten lossnar inte?!? :mmph:
Jag sliter och drar, bänder och värmer men den jäkeln vägrar lossna, vad i helvete..!
Tillslut när både humöret och stubinen tog slut så var jag tillslut så less att delar av kontakten fick ge med sig. Och nu lossnar den jäkeln!

Varför sitter den då så otroligt hårt? Jo för att Polaris har gjort något så fruktansvärt korkat att den som kom på detta förtjänar kicken! Man har valt att utöver använda en kontakt med lås stift samt massor av tejp även LIMMA fast kontakten i spridaren med en stor klick lim!!! På kontaktens insida! :mad2:





Helt seriöst, vem fan kommer på sånt här egentligen? :hahaha:

Och gissa vart detta lim tar vägen, jo på kontaktstiften såklart.
Snacka om att verkligen böna och be efter glappkontakt när man inte håller kontakterna rena från kemikalier.

Så allt det här skitet pillade jag bort och rengjort kontakterna, bytte sedan plats på spridarna och tillbaka med allt igen.

Jag har nu kört ca 10mil utan en enda tvekning hur mycket jag än försöker tvinga fram en!

Jag kan satsa en hel årslön på att 90% av alla "fel på spridare" som Polaris haft egentligen inte är något fel på spridarna utan att det är orsakat av detta.

Så till alla er som har liknande problem kolla upp detta innan ni köper spridare för 4200kr om er garanti gått ut eller be ÅF kika på detta om ni har garanti kvar. Alternativt kolla med ÅF att det är ok att ni kollar upp det själv.

Jag ska få nya spridare skickat till mig från Kalix då mina blev så misshandlade för att få lös dem, de funkar visserligen som det är just nu men jag vill vara 100% säker på att de verkligen sitter fast på plats.
Det handlar ju hur som helst om en Garanti åtgärd hursomhelst då vare sig ÅF eller jag personligen hade bytt spridare så hade ju felet försvunnit.
Dessa monterar jag själv men jag måste sedan in till TT-trading i Kiruna för att flasha om ECUn pga att det endast säljs "gula" spridare nu mera, jag har "blåa".

Det blev en hel novell det här, men så kan det ju bli ibland! :blink1:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Fan vad skönt att felet är hittat,där finns ju förklaringen till säkert mångas problem,undra varför det är tejpat&limmat?kanske dom varit rädd för vibrationer?är ju en gåta varför man gör så där,alldrig sett ett sånt förfarande tidigare...vet att det var nån som tidigare menat att det varit fel på själva spridarna&många maskiner har dom bytt dom på,förmodligen detta som orsakat felet på 99%av dom,det varnades även för att slå lite olja i varje tank bensin pga.spridarna koksar igen?alldrig hört nå sådant påstående tidigare,spridarna brukar bara fungera bättre av en liten dos olja,men iallaf.bra det löste sig,själv är bäste dräng....:bigsmile:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lovade ju att återkomma med en förklaring på felet och det löftet ska jag hålla.
Du hade alltså sparat 19 dagars huvudbry och ev utebliven körning om du hade tagit mina råd..?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
A

AssaultRMK

Du hade alltså sparat 19 dagars huvudbry och ev utebliven körning om du hade tagit mina råd..?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Önskar att du hade haft rätt, men tyvärr så fick jag inte fram några felkoder på displayen annat än att motorlampan flimrade till någongång under första turen jag körde maskinen dock utan att registrera någon felkod, förens i lördags när den betedde sig som värst. Så jag kunde sådels inte felsöka maskinen på samma sätt innan dess.
Vist, jag hade kunnat prova byta plats på spridarna ändå bara för att testa men det kändes vid tillfället långsökt och jag ville då (och även nu framöver) inte ens behöva skruva i min maskin sålänge alla fel ska täckas av garanti. Det verkar ju dock tyvärr som att mitt tankesätt inte spelar lika bra ihop med verklighetens bittra sanning då det uppenbarligen inte är något man kommer ifrån ens på dagens nya maskiner.

Är det bara jag eller har verkligen ALLT blivit sämre kvalitetsmässigt nu för tiden?

Känns som att oavsett vad man tittar på (bilar,skotrar,mobiltelefoner,datorer m.fl) så har behovet av att utveckla något nytt prioriterats så högt att allt övrigt som tex hållbarhet och kvalite har fått strycka på foten.

En tankeställare, vi inom skotervärlden kräver att det varje år ska hända någon storartad förändring inför nästa årsmodell oavsett märke för att modellen ska fortsätta vara attraktiv. Det ska vara 10tals kilon lättare chassin, fabriksmonterad turbo, mer effekt, bättre drivlina osv.
Och ändå så rynkar vi på näsan och klagar halsen av oss när det inträffar fel på just dessa nya modeller, ofta för att inte säga alltid just pga dessa förändningar, som det från början är vi konsumenter som kräver för att det ska vara intressant att köpa maskinen från första början...

Vi tycker att om man köper en maskin för 150.000kr så ska det inte finnas några fel på den. Men vi ser aldrig till våran egen del i det hela, vi ser aldrig att dessa krav på ständiga förändringar gör att kvalite och hållbarhet får stryka på foten för utvecklingsbehovet.

Vi klagar över sk. "mellan-år" där modellen inte fått några drastiska förändingar utan istället bara lite ny färg och förbättringar på redan kända fel. Och hoppas istället på att året efter det så kommer något ändå större och ändå värre.

Men vi borde kanske börja tillåta utveckling att ta sin tid.

Kanske borde vi börja hylla dessa årgångar mer...


...Just saying.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Om man nu skulle få för sig att kolla kontakterna till spridarna. Hur lyckas man peta isär dom från spridaren utan att nått ska gå sönder?
Känns ju lite motigt att börja peta i nått som man mest troligt kommer att he sönder och få ställa sig och köpa nytt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Vist beror den bristande kvalitén mkt på att det ska utvecklas så mkt nytt hela tiden. Men den stora boven i dramat tror jag det är att allt ska göras så mkt vinst på det bara går. Alltså använder man billigare material och mer ekonomiska metoder. T.ex. lim istället för svets.

Att Polaris lättar en maskin 10kg gör ju även att dom behöver köpa 10kg mindre material. (Lättar man med typ titanium spricker ju dock billighetsteorin ;))

Att man limmar spridarna har ju dock inte med pris att göra utan snarare att nån ingenjör på Polaris fick hjärnsläpp. Dom kanske blandade ihop kontaktfettet med limmet? Därför vissa drivaxlar går sönder också ;)höhö
 
A

AssaultRMK

Om du drar fast spridaren i ett skruvstäd och värmer på kontakten så blir limmet lite mjukare. Tar du då tag i kontakten med tex en Polygrip så går det att rucka den fram och tillbaka samtidigt som du drar ut den.

För övrigt så kom nästa problem idag...
I veckan monterade jag på en ny rem och körde ett par inkörningmil på den. Märkte då att inslagsvarvet hade sjunkit till strax över 2000rpm, tänkte att det bara berodde på den nya remmen men även samma sak med en gammal rem.

Eftersom leden går nära ÅF så åkte jag förbi TT-trading idag, fjädern var av!
In i deras verkstad och ett snabbt byte senare så var tillslaget tillbaka till det normala. Tyvärr hade de ingen ny fjäder hemma så fick på en beggad tillsvidare, men sålänge helgen är räddad så är jag nöjd!

Investerade även i ett par Burandts fotsteg. Väntar dock med att montera dessa tills dess att jag är 110% säker på att maskinen går som den ska mer än bara ett par mil.

På hemvägen blev jag dessutom stoppad av Polis efter leden. Känns bra att de även dom är ute efter lederna och håller koll!
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Min maskin jäklas likvärdigt din nu "assaultrmk", jag har dock en elva men tänkte om det kunde vara samma fel som på din.. nån som kan svara på om idéen med spridarkontakterna ser lika ut mellan 11/12? vet att det är ett annat märke på själva spridaren.. mvh
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Man kan ta lös spridarkontakterna när spridarna sitter på plats utan problem.

Pillra bort metall låsningen som håller ihop kontakt och spridare.

Ta sen en liten mejsel och bänd runt kontakten så limmet lossnar, stick sen ner mejseln mellan kontakten och spridaren och bänd så kontakten skjuts bakåt ---> spridaren lossnar!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Någon som har något tips på nya skidgummin som håller, fick nya på garanti och 5 kördagar senare är dom tokslut igen. Har hört rykten om att C&A Pro gummina ska funka, någon som kan bekräfta? Gillar originalskidorna för mycket så något byte av skidor är ikke aktuellt.

Sen är det någon som har gjort om fothålkarna på dessa maskiner? Tycker fötterna sitter oroväckande tight i dom (med hmk skorna) så man kan nog väldigt lätt vrida av en fotled eller något om man har fötterna i fotholken och råkar vinglar till det...
Men ev så blir det skobyte nu då det blir reklamation av hmk skorna då de var en rejäl besvikelse i kvalité.. 4 körhelgen och skorna för 4k är redan slut.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
C&a gummina funkar bra, men stampar man fast så skidorna står rakt upp några gånger så går dom också av, men betydligt bättre än org sen är dom styvare så skidorna ligger stadigare i snön.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Någon som har något tips på nya skidgummin som håller, fick nya på garanti och 5 kördagar senare är dom tokslut igen. Har hört rykten om att C&A Pro gummina ska funka, någon som kan bekräfta? Gillar originalskidorna för mycket så något byte av skidor är ikke aktuellt.

Sen är det någon som har gjort om fothålkarna på dessa maskiner? Tycker fötterna sitter oroväckande tight i dom (med hmk skorna) så man kan nog väldigt lätt vrida av en fotled eller något om man har fötterna i fotholken och råkar vinglar till det...
Men ev så blir det skobyte nu då det blir reklamation av hmk skorna då de var en rejäl besvikelse i kvalité.. 4 körhelgen och skorna för 4k är redan slut.
Köp klim skor:) så får du bra skor och du slipper göra om fotstegen:)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Någon som har något tips på nya skidgummin som håller, fick nya på garanti och 5 kördagar senare är dom tokslut igen. Har hört rykten om att C&A Pro gummina ska funka, någon som kan bekräfta? Gillar originalskidorna för mycket så något byte av skidor är ikke aktuellt.
Man kan inte modifiera en hockeypuck till passande form? Väldigt styvt gummi.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Sen är det någon som har gjort om fothålkarna på dessa maskiner? Tycker fötterna sitter oroväckande tight i dom (med hmk skorna) så man kan nog väldigt lätt vrida av en fotled eller något om man har fötterna i fotholken och råkar vinglar till det...
Men ev så blir det skobyte nu då det blir reklamation av hmk skorna då de var en rejäl besvikelse i kvalité.. 4 körhelgen och skorna för 4k är redan slut.
Är det skruvdubben som nöter ut sulan? Kört 80mil i mina Hmk toffler på Powertrack steg och skorna är fortfarande fina i sulan. Hur som tråkigt dom inte ska hålla!
Hoppas du har mer flyt med reklamation än jag hade på min T... Kläder

Hur som så är maskinen inne på 150mil service idag och dom skulle även felsöka varför den bluddrar och dör av vid kraftigare burkningar..
Ska bli intressant att se om dom hittar något.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Någon som har något tips på nya skidgummin som håller, fick nya på garanti och 5 kördagar senare är dom tokslut igen. Har hört rykten om att C&A Pro gummina ska funka, någon som kan bekräfta? Gillar originalskidorna för mycket så något byte av skidor är ikke aktuellt.

Sen är det någon som har gjort om fothålkarna på dessa maskiner? Tycker fötterna sitter oroväckande tight i dom (med hmk skorna) så man kan nog väldigt lätt vrida av en fotled eller något om man har fötterna i fotholken och råkar vinglar till det...
Men ev så blir det skobyte nu då det blir reklamation av hmk skorna då de var en rejäl besvikelse i kvalité.. 4 körhelgen och skorna för 4k är redan slut.

Börja med att klippa ut en platta i metall och lägg under gummit, så inte gummit ligger direkt på "ribborna" utan att det istället fördelar trycket jämnt.

Köp sen ett extra gummi som du kapar i 2 delar och montera en del på varje sida så får spindeln mer gummi yta mot sig
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då hade man fått dommen från då jag lämnade in maskinen.
Dom justerade Tpsen då den stog lite fel och sen hade dom hittat en hög med felkoder på spridarna..?
Konstigt tycker jag då motorlampan inte tänds en enda gång.
jaja hur som så blir det spridarbyte på den nu. ska bli intressant och se om alla problem försvinner.
 
A

AssaultRMK

Jag fick inte heller felkod alla gånger den tvekade pga spridarna. Men det var garanterat bara för att limmet då bara gjorde glappkontakt någon millisekund så den då inte hann registrera något.