Polaris 2012

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Då var maskinen provad efter spridarbyte och justering av tps.
Alla bludder är borta. Och har då inte lyckats få den att dö av vid burkningar.
Men som alla vet så lagar man ett fel så dyker ett annat upp!
Nu vill den hålla kvar tomgången (3600) i ca 5sek efter man släppt av.
Sen har även oljelampan börjat lysa än fast behållaren är över halv.

Ska det va givaren som gett upp? Är bara ibland.
Skönt att höra att det verkar ha blivit bra, ska nämligen in med min för spridarbyte. Fick du några felkoder innan?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Min oljelampa har oxå börjat lysa ibland, det är när maskinen har gått på skrå alt stått i nån brant vinkel eller blivit rullad så jag antar att det är givaren som hamnat fri från olja? vet inte riktigt vart den sitter i kärlet men vid tillfällena har det varit mer än hälften olja i behållaren. Stänger jag av skotern och startar den igen är lampan släckt.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Min oljelampa har oxå börjat lysa ibland, det är när maskinen har gått på skrå alt stått i nån brant vinkel eller blivit rullad så jag antar att det är givaren som hamnat fri från olja? vet inte riktigt vart den sitter i kärlet men vid tillfällena har det varit mer än hälften olja i behållaren. Stänger jag av skotern och startar den igen är lampan släckt.
Har haft det sedan maskin var ny, får det precis som dig andhag.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Skönt att höra att det verkar ha blivit bra, ska nämligen in med min för spridarbyte. Fick du några felkoder innan?
Nä jag fick aldrig några synliga felkoder. Men databoxen hade registrerat en hel hög med felkoder. Typ spridarkrets bruten mfl.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Nä jag fick aldrig några synliga felkoder. Men databoxen hade registrerat en hel hög med felkoder. Typ spridarkrets bruten mfl.
Har nu haft inne min maskin på service + blödderproblemet men dom hittar inga fel på skotern och tydligen hade inte databoxen registrerat nån felkod heller fast jag höll kvar skotern på blöddervarven under ca 5min sist problemet uppenbarade sig.

Och säsongen är snart slut så kommer förmodligen inte hinna hårdköra den så problemet uppstår nått mer denna säsong och nästa säsong så har garantin gått ut, kul jul...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Provade dom justera Tps:en oxå?
Var och hämtade en rmk 800 till tjejen förra veckan. Gick riktigt dåligt mellan 4-5000. Hördes nästan som den tappade en cylinder och vibrerade.
Lämnade in den. Inga felkoder med Tps:en stog fel. Så efter en justering så går det felfritt och blev rappare.

Ang min maskin som höll kvar tomgången för högt så justerades tpsvärdet ner till det undre gränsvärdet. Så nu går den oxå klockrent.
Verkar vara känsligt nå mkt jävulst med hur Tpsen står.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Provade dom justera Tps:en oxå?
Var och hämtade en rmk 800 till tjejen förra veckan. Gick riktigt dåligt mellan 4-5000. Hördes nästan som den tappade en cylinder och vibrerade.
Lämnade in den. Inga felkoder med Tps:en stog fel. Så efter en justering så går det felfritt och blev rappare.

Ang min maskin som höll kvar tomgången för högt så justerades tpsvärdet ner till det undre gränsvärdet. Så nu går den oxå klockrent.
Verkar vara känsligt nå mkt jävulst med hur Tpsen står.
Ska hämta maskin imorrn så ska höra med dom då ifall dom kollat tps, men det borde dom gjort då det var både service och garantiärende.

Återkommer imorrn med svar.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Problemet verkar vara för dom flesta med problem maskiner,just det att hitta en bra verkstad,med kunniga mekaniker som vet vad dom pysslar med,gäller ju såklart alla märken...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Provade dom justera Tps:en oxå?
Var och hämtade en rmk 800 till tjejen förra veckan. Gick riktigt dåligt mellan 4-5000. Hördes nästan som den tappade en cylinder och vibrerade.
Lämnade in den. Inga felkoder med Tps:en stog fel. Så efter en justering så går det felfritt och blev rappare.

Ang min maskin som höll kvar tomgången för högt så justerades tpsvärdet ner till det undre gränsvärdet. Så nu går den oxå klockrent.
Verkar vara känsligt nå mkt jävulst med hur Tpsen står.
Precis så var min med! Vid 4500-4800 rpm så vibrerade det och lät som att den ville dö av på en burk nästan. Har nu bytt tps och spridare och nu går den som den ska igen. Dock finns det fortfarande kvar lite av vibrationerna och lite av ljudet. Vet inte riktigt vad det kan bero på...
 
A

AssaultRMK

Om remmen fransar på utsidan, hur bör man då schimsa sekundären?
Dvs behöver sekundären kunna vandra längre ut eller längre in?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Pratade lite med min åf angående just det där med att remmen fransar på utsidan, dom tyckte att jag skulle ta bort en bricka på insidan. Kändes lite bakvänt tyckte jag men nog kan det kanske stämma, testar det nu iaf.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Hann 98.4 mil med min Pro innan primärvariatorfjädern gick i 3 delar.. Är det något man ska förvänta sig händer igen så man ska fundera på att börja byta ut lite prylar i variatorn?

Nu fick jag ju det på garantin men det är ju inte så kul att avsluta en helt sjuk påskvecka tidigt pga en risig fjäder och man vill ju ogärna att det händer igen..
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Nu har jag förvisso en Assault rmk 2011 men den här tråden verkar ju vara den som det skrivs i mest så jag tar det här.
Jag tycker att den reser för lätt när man ska kryssa mellan träden i i brantare terräng vilket oftast slutar med att jag tappar kontrollen och fastnar. Finns det något att göra förutom att spänna balatorrämmen? Bli en bättre förare :bigsmile:. Kommer det att få någon annan effekt förutom att den inte reser lika lätt när man kör ospårat?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Hann 98.4 mil med min Pro innan primärvariatorfjädern gick i 3 delar.. Är det något man ska förvänta sig händer igen så man ska fundera på att börja byta ut lite prylar i variatorn?

Nu fick jag ju det på garantin men det är ju inte så kul att avsluta en helt sjuk påskvecka tidigt pga en risig fjäder och man vill ju ogärna att det händer igen..
Köp en extra fjäder och byt varje år. Har märkt att fjädrarna mattas ut rätt fort så bytte en gång per år skulle jag rekommendera.
Sen brukar jag runda av den vassa kanten som är på fjädrarna så den inte ska äta sig in i aluminiumet, känns som det borde hålla bättre så.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nu har jag förvisso en Assault rmk 2011 men den här tråden verkar ju vara den som det skrivs i mest så jag tar det här.
Jag tycker att den reser för lätt när man ska kryssa mellan träden i i brantare terräng vilket oftast slutar med att jag tappar kontrollen och fastnar. Finns det något att göra förutom att spänna balatorrämmen? Bli en bättre förare :bigsmile:. Kommer det att få någon annan effekt förutom att den inte reser lika lätt när man kör ospårat?
Balataremmarna har du inga fler hål än std i så det går inte att spänna dom. Det man kan göra är att borra ur övre hålet för främre boggie infästningen och flytta upp boggien så den blir i samma position som på pro.
 
A

AssaultRMK

Någon som har erfarenhet av RK Tek Drop-in kit (Topp och kolvar) till Polaris 800a?

Garantin går ut i årskiftet och vill därför helst byta kolvarna innan det rasar nu när mätaren snart rullar över på 300mil.
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Funderar också på kolvbyte i min pro8 innan vintern, garantin går ut å mätarn står på 500mil så det känns som att det är lika.
Dom fabrikat jag vet är tidigare nämna Rk Tek och Wössner (och givetvis orginal), Vilka är att rekommendera?
Har en pa-topp liggandes jag tänkte montera i samma veva, funkar den ihop med alla kolvar eller är det något fabrikat man bör undvika?