Polaris 2012

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Den oförstörbara vajern på HMK-skorna for nånstans i Vållan, så jo.. jag är besvikna på annars sköna och praktiska skor. Sen tycker jag sulorna verkar ätas upp lite lätt av fotstegen.

Fotholkarna är jag lite osäker på riktigt. Bra att lyfta i med traversen är de iallafall, att jag sedan drog knät ur led tack vare holken, nja... Lite framflyttade skulle de ha varit iaf!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja jag pratade med mekanikern om det där med limmet.
Känns ju si och så om dom tar hem nya spridare. Dom är väl limmade dom med?
Så gissar det bara är en tidsfråga innan det börjar rappla igen.
Och då har ju garanterat garantin gått ut! :/
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Då hade man fått dommen från då jag lämnade in maskinen.
Dom justerade Tpsen då den stog lite fel och sen hade dom hittat en hög med felkoder på spridarna..?
Konstigt tycker jag då motorlampan inte tänds en enda gång.
jaja hur som så blir det spridarbyte på den nu. ska bli intressant och se om alla problem försvinner.
Alla felkoder som registreras i ecu:n visas inte på displayen.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Nu har min RMK Assault -11 börjat tveka igen. Den höll på likadant tidigare iår som den gör nu, då rengjorde jag och blåste ur TPS:en och har sedan dess inte varit med om någon tvekning förrän idag, cirka 10-15 mil senare. :eek:hwell:

Den här gången passade jag på att kolla upp felkoden när motorlampan hade blinkat till några gånger:

51 - Throttle Position Sensor
10 - Abnormal Rate of Change

Någon som har något tips? Ska jag prova blåsa ur TPS:en igen eller lämna in till ÅF för att kolla om den är fel inställd? :) Måste ha en fungerande maskin till påsk!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Igår hade jag min första dust med motorlampan (250 mil felfritt). Skotern jävlades när jag skulle starta den, ville inte varva upp alls och dog 2-3 gånger. Motorlampan lyste varje gång den "måpade".

Startade om skotern 3-4 gånger och tryckte till rejält på gasen sista gången, sen fungerade den problemfritt igen. Show that bitch who's in charge ;)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Igår hade jag min första dust med motorlampan (250 mil felfritt). Skotern jävlades när jag skulle starta den, ville inte varva upp alls och dog 2-3 gånger. Motorlampan lyste varje gång den "måpade".

Startade om skotern 3-4 gånger och tryckte till rejält på gasen sista gången, sen fungerade den problemfritt igen. Show that bitch who's in charge ;)
Gashängsbrytaren? Exakt så var min en gång när jag skulle starta den, var is vid brytaren då.
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Igår hade jag min första dust med motorlampan (250 mil felfritt). Skotern jävlades när jag skulle starta den, ville inte varva upp alls och dog 2-3 gånger. Motorlampan lyste varje gång den "måpade".

Startade om skotern 3-4 gånger och tryckte till rejält på gasen sista gången, sen fungerade den problemfritt igen. Show that bitch who's in charge ;)
Exakt så gjorde min i måndags med, och som Slarva sa så var det gashängsbrytaren som fryst fast, efter att jag knackat bort isen så gick den som vanligt.

Och på tal om gasen, jag var ute med ett par grabbar igår, och för en av dem som har en Rmk Pro -12 så lossnade gasvajern från tumgasen, och vi behövde en tång för att få tillbaka den på plats igen.
 

pro-ride

Medlem
28 feb 2011
12
1
1
AssaultRmk, fanzy..
Har haft liknande tendenser på min -11a sen ny. Kan det vara samma fel måntro?

http://vimeo.com/19095167

Men ja vet inte, får för mig att de är snö som kväver avgaserna, då de oftast händer när det är mycke lössnö och man burkar åt höger. Inga bucklor i "plogen" heller.. Nån som har samma problem?
 
A

AssaultRMK

Den låter ganska lik min då den tjärvade.
Jag vet att det är svårt men när det händer nästa gång, försök hålla kvar gas tills dess att din motorlampa blinkar så du kanske får fram en felkod.
 
A

AssaultRMK

Ja jag pratade med mekanikern om det där med limmet.
Känns ju si och så om dom tar hem nya spridare. Dom är väl limmade dom med?
Så gissar det bara är en tidsfråga innan det börjar rappla igen.
Och då har ju garanterat garantin gått ut! :/
Nya spridare är också limmade men man har ju också av någon anledning bytt ut spridarna till "gula" enligt sprängskiss.
Så oavsett om det börjar tjärva igen så vet man ju då direkt vad felet är och kan åtgärda det enkelt själv plus att man har de "uppdaterade" spridarna.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har kanske fått 4 bogningar denna vinter. Mestadels åt höger. Aldrig fått dom rakt fram. Varför jag bad dom felsöka i samband med service var pga bluddret jag har haft.
Servade den tisdag morron. Fick beskedet att spridarna skulle bytas mrn kunde ta upp till 3v för dom att få dom. reatade eller nått. Fan tänkte jag, det var den säsongen. Men onsdag eftermidda ringde dom och sa att maskinen var klar!!
Justerad tps samt bytt spridare.
Så nu blir det att hårdtesta den några helger och sen ska den in och läsas felkoder igen.

Har du kommit på nått sätt att peta isär spridarkontakterna utan att ha sönder något?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Har kanske fått 4 bogningar denna vinter. Mestadels åt höger. Aldrig fått dom rakt fram. Varför jag bad dom felsöka i samband med service var pga bluddret jag har haft.
Servade den tisdag morron. Fick beskedet att spridarna skulle bytas mrn kunde ta upp till 3v för dom att få dom. reatade eller nått. Fan tänkte jag, det var den säsongen. Men onsdag eftermidda ringde dom och sa att maskinen var klar!!
Justerad tps samt bytt spridare.
Så nu blir det att hårdtesta den några helger och sen ska den in och läsas felkoder igen.

Har du kommit på nått sätt att peta isär spridarkontakterna utan att ha sönder något?

Pillra bort metall låsningen som håller ihop kontakt och spridare.

Ta sen en liten mejsel och bänd runt kontakten så limmet lossnar, stick sen ner mejseln mellan kontakten och spridaren och bänd så kontakten skjuts bakåt ---> spridaren lossnar!
 
A

AssaultRMK

Upptäckte att min primärfjäder var av förra fredagen, åkte förbi TT-trading och fick den åtgärdad direkt på garanti.

Till något helt annat.

Är det värt att shimsa om främre boggidämpare på en Assault eller bör man satsa på något annat direkt?
Tycker att den trotts att jag spänt fjädern till max så slår den igenom för minsta lilla hårda landning i fjällen och även i högre tempo på led.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då var maskinen provad efter spridarbyte och justering av tps.
Alla bludder är borta. Och har då inte lyckats få den att dö av vid burkningar.
Men som alla vet så lagar man ett fel så dyker ett annat upp!
Nu vill den hålla kvar tomgången (3600) i ca 5sek efter man släppt av.
Sen har även oljelampan börjat lysa än fast behållaren är över halv.

Ska det va givaren som gett upp? Är bara ibland.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Då var maskinen provad efter spridarbyte och justering av tps.
Alla bludder är borta. Och har då inte lyckats få den att dö av vid burkningar.
Men som alla vet så lagar man ett fel så dyker ett annat upp!
Nu vill den hålla kvar tomgången (3600) i ca 5sek efter man släppt av.
Sen har även oljelampan börjat lysa än fast behållaren är över halv.

Ska det va givaren som gett upp? Är bara ibland.
Det där med att den håller kvar varv fast du står på tomgång har nog med inställningen på TPS:en att göra, så där blev en polares -13 efter det han lämnat den på service och dom hade varit på TPS-justeringen.
Det man kan testa själv är väl att byta soppaläge om man kör Non-etanol till Etanol så den skickar på lite mer bensin.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Okej. Men det måste väl hå justera så tomgången faller tillbaka tycker man ju. Ska knalla in till mekanikern imorron och prata lite med han.