Polaris 2013

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Någon som har problem med hållbarheten på era variatorremmar ?
kört ett gäng i helgen å alla tar rem ! både std och med olika variator setups.
frågan är ju vad göra ? gått en boll till åf att ta det med polaris men det brukar ju inte lösa nått.
Jajjemen! Har haft ordentligt problem!
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Min första höll 24 mil. Men att en rem håller 100mil säger ju inte mkt! Beror ju helt på hur man kör. Man att dom skapat sig remproblem är ju rätt klart iaf. Dom har ju gjort om primärskivorna till i år, så problem blir det!!
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Min första höll 24 mil. Men att en rem håller 100mil säger ju inte mkt! Beror ju helt på hur man kör. Man att dom skapat sig remproblem är ju rätt klart iaf. Dom har ju gjort om primärskivorna till i år, så problem blir det!!
Hur har dom gjort om dom?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
930
113
Stora Blåsjön
Min första höll 24 mil. Men att en rem håller 100mil säger ju inte mkt! Beror ju helt på hur man kör. Man att dom skapat sig remproblem är ju rätt klart iaf. Dom har ju gjort om primärskivorna till i år, så problem blir det!!
Vad är gjort med skivorna i år?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Dom har vinklade skivor nu 12 grader i början å sen typ 14-15 grader. Som ski-doo har !!
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Jo det funkar men den blir lite låg fram, kollade med z bros men dom rekommenderade det inte eftersom man tappar fjädringsväg.

will fit but your 2013 shock is a bit short. They will work but travel will be down a little.
Nåt att klura på.. Funderar nämligen att köpa en zbroz 36" framvagn och då är ju dämparna rätt längd... Tror ni att det kommer bli väldigt stor skillnad om man slänger på de här 16.7" dämparna på originalframvagnen och kör tills ekonomin tillåter en ny framvagn?:) Tänkte på hur stor skillnad det egentligen rent praktiskt kommer göra i höjd och fjädringsväg i jämförelse med originalens 17.5" apmjuka dämpare som även i hårdaste läget är nersäckade X antal cm när man kör utan krängningshämmarna... Tänkte på om geometrin på maskin kommer påverkas mycket? Någon som har en bra gissning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
930
113
Stora Blåsjön
Nä ska försöka hitta fakta men sätt en rätskiva på en 12 och 13 ska du se att skivan på 12 är rak medans på 13 gungar den !
Du har rätt att primärvariatorn har olika vinklar men det har den haft sedan minst 2008 och inget nytt för just 2013.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nåt att klura på.. Funderar nämligen att köpa en zbroz 36" framvagn och då är ju dämparna rätt längd... Tror ni att det kommer bli väldigt stor skillnad om man slänger på de här 16.7" dämparna på originalframvagnen och kör tills ekonomin tillåter en ny framvagn?:) Tänkte på hur stor skillnad det egentligen rent praktiskt kommer göra i höjd och fjädringsväg i jämförelse med originalens 17.5" apmjuka dämpare som även i hårdaste läget är nersäckade X antal cm när man kör utan krängningshämmarna... Tänkte på om geometrin på maskin kommer påverkas mycket? Någon som har en bra gissning?
Hmm, jag kör med 17" på min std RMK det funkar, och jag kör rätt soft i main chamber så den ska va lätt att lägga upp bland träden! Jag har evol r så jag kan ju spöa på evol chambern så jag ändå klarar potthålen, antar att du med float 2or måste köra dem lite hårdare och då borde ride height bli ganska likt det jag har... Du tappar i följsamhet... Sen när duhar stash uppgraderar du dina dämpare till evol r och lägger på en 36 framvagn, voila så har du en perfect setup.. Om det nu är 36 som gäller... Har ju själv övergivit xm... Tror inte riktigt på de där me 36.. Jo pm man laddar myr å öppna landskap.... Då var även xm grym....
Float 2 ska va riktigt billiga om det ska va värt det...
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Har googlat ihjäl mig snart och orkar inte lägga upp en ny tråd.

Körde sönder höger styrspindel i helgen, hittar inte vad dom kostar.. Någon som vet? Har en -11 men antar det är samma som -12 och -13
Priset jag fick för den delen är:

Höger styrspindel, artnr 1823741, pris 2719kr
Bussningar till spindeln, artnr 5133983, pris 292kr

Totalpris är alltså 3011kr (inkl moms) för höger spindel.
Kollade det priser förra veckan.

Om kullederna farit så kostar dem just under 500kr / st.
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Priset jag fick för den delen är:

Höger styrspindel, artnr 1823741, pris 2719kr
Bussningar till spindeln, artnr 5133983, pris 292kr

Totalpris är alltså 3011kr (inkl moms) för höger spindel.
Kollade det priser förra veckan.

Om kullederna farit så kostar dem just under 500kr / st.
Köpte en ny spindel idag, fick betala 2700kr

Bussningarna du nämner till spindeln sitter ju redan fast, iallafall i min.

Däremot bussningen som är genomgående (artnr 5136910 pris 109kr) märkte jag att jag måste köpa ny, så ska ringa imorgon och höra om dom har den inne.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
hmm ja verkar som 13 har mer problem med remmar än tidigare iaf om man använder dom som man ska. ska inte gå flera remmar på 4dagar !!! och ja dom är inkörda å rätt spända mm mm inga rockies på variatorer. Men av det som prövats hittils så verkar std funka minst dåligt !!
extra motorfästen teamtied mm mm nej dom håller inte ???? blir dyrt detta
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Å pyramiden den är inte hållbar ! knäckte mitt högra stag i helgen. Gick av vid den nedre bulten och sprickor ner efter staget. Nu sitter det alu rör istället så hoppas den håller så blir det en alu pyramid till sommarn. Skotern är hel i övrigt så verkar vara ett problem detta om dom inte håller för lite hårdkörning ? eller rättare sagt normal körning.
Vill köra nu när föret är så laga själv utan ÅF inblandning finns ju ändå inga delar i sverige.