Polaris 2013

kroks

Medlem
13 dec 2012
14
0
1
Å pyramiden den är inte hållbar ! knäckte mitt högra stag i helgen. Gick av vid den nedre bulten och sprickor ner efter staget. Nu sitter det alu rör istället så hoppas den håller så blir det en alu pyramid till sommarn. Skotern är hel i övrigt så verkar vara ett problem detta om dom inte håller för lite hårdkörning ? eller rättare sagt normal körning.
Vill köra nu när föret är så laga själv utan ÅF inblandning finns ju ändå inga delar i sverige.

Får man fråga hur du lagade det? Såga du bort kolfibret och bultade dit ett alurör?
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Vill ni ha tips på ett bra allround variatorkitt?
Kör orginal för det är just vad det är, ska funka bra till gemeneman!
Är oerhört svårt att säga att nånting är optimalt, allt beror ju på hur du
Vill att din maskin ska upplevas, kör du lång eller kort maskin? I fjällen
eller kusten? Allt beror på! Är just därför dom inte är "v-kittade" från fabrik.
Kör du både vid kusten och fjällen? Ja då kanske ställbara vikter är nått att
tänka på då man förlorar hk på högre höjd, allt vad gäller variatorer är inviduellt!
 

Daniel77

Medlem
26 aug 2012
8
0
1
Luleå
Tjena, har skruvat lös variatorerna på min prormk -13, ska montera tillbaka prylarna så blir jag lite osäker ang brickorna bakom sekundären... Har bara 2 men enligt sprängskiss så skall det vara 3 st.....
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
prova sätta dit dom två du har och kolla spelet som finns kvar, har för mig att variatorerna linjeras med hjälp av dessa chims, så antalet kan variera från maskin till maskin.
 

bummse

Medlem
23 dec 2012
48
1
1
Var det någon som var sugen på ett Vilhelminakit till pro 800 två fjädrar o vikter till bra pris?
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Nu sitter det super tip vikter i maskinen andra fjädrar o helix har ett sjukt gassvar nu är det bara o se om remmarna håller med detta det har då funkat i 11-12ans assaulter jag haft .
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Tar upp ämnet igen. Ingen som har en qd rem som tagit i bukplasten på pro modellerna?

Finns skydd att köpa typ skiddplates eller vad dom kallar dom i USA. Finns dom att köpa i sverige?
Ska man behöva handla ett sånt själv eller ska man vara grinig å ringa åf?

Tycker det känns sådär nu när man fått klämman monterad och "problemen" med qd remmarna ska vara eliminerade å så skaver fanskapet mot plasten emellanåt....
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det du är inne på hade jag tänkt börja tillverka då jag själv var orolig. Samt har jag all material & verktyg här hemma för att göra en. Tänkte tillverka den i 5mm alu.

Tyvärr vart det inte utav pga olyckan samt är skotern nu såld. Men kommer hoppa på det direkt nästa år och tillverka några st.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Fransade en rem idag på min Pro -13. Den höll 62,5 mil totalt, kom 2,5 mil här uppe i Blåsjön sen va den körd... Trist när det inte håller längre kan jag tycka. Fler med samma problem mer än Snöån?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
25mil på min första. Variatorerna är glödheta !! Har stoppat variatorkit nu och är uppe i 25mil på denna rem och den ser fin ut. Skivtempen är också mkt lägre!
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
två st sköt sina remmar förra veckan.. båda maskinerna hade då gått kring mellan 60 å 70 mil.. ena fransade bara å byttes.. andra sprängdes i tusen bitar.. Men med körningen som var så har man förståelse över att det nånstans ska ta stryk..
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Vill först och främst säga att det här är den helt klart roligaste och lättkörda skoterns jag kört..

27,5 mil på första remmen, dock fick den ordentligt med stryck innan den small och nästan tog block-platen med sig..

Inte ens 30mil höll Zbroz-framvagnen, att den skulle vara mer stryktålig är då rent svammel..