Polaris 2016

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Hur lätt går en pro rmk varm om det är lite hårdare, är det väldigt stor skillnad mot en sks?
Nu har jag bara erfarenhet av kylarna på pro-ride, men det är inte stor skillnad mot axys. Men det blir en jäkla stor skillnad på kylförmågan när man har den främre kylaren.
Har man inte den främre kylarna så använder man isrivarna för att maskinen ska få kylning, har man den främre kylaren använder man isrivarna för att spara slides...
Jag har aldrig haft problem med varmgång utan den främre kylaren, men jag måste ha den för att jag har kortat av min maskin och då när man håller full gas riktigt länge så går tempen över 55grader och då tappar man effekt, vet inte om axys är programmerad på samma sätt. Men då jag nu har den så märker man stor skillnad i temperatur jämfört med kompisarna som inte har den främre kylaren.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Det känns som att skotern min går väldigt dåligt just nu.
En 2016 axys.
Vet inte hur jag ska förklara problemet riktigt men den känns allmänt seg.

Känns som att den bara går på två cylindrar?

Mvh,
D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Förmodligen går den bara på två cylindrar, det är mycket mycket vanligt.


Skämt åsido, beskriv symptomen lite bättre. Tyvärr är det inte ovanligt att Polarisar går på EN cylinder och då finns det ett gäng anledningar du kan kolla upp. Spridarfel tycks tex vara standard...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Förmodligen går den bara på två cylindrar, det är mycket mycket vanligt.


Skämt åsido, beskriv symptomen lite bättre. Tyvärr är det inte ovanligt att Polarisar går på EN cylinder och då finns det ett gäng anledningar du kan kolla upp. Spridarfel tycks tex vara standard...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänkte dra ett aprilskämt men jag misslyckades totalt...
Den går bra. Däremot så är det ont om körning nu...
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tänkte dra ett aprilskämt men jag misslyckades totalt...
Den går bra. Däremot så är det ont om körning nu...
Jag tyckte skämtet var skitbra, men nästan roligare ändå den ofrivilliga komiken som uppstår när det svaras seriöst men lite överseende :))
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Någon mer än jag som tycker att framdämparna på Axys SKS känns konstiga?
Upplever att skotern niger och att dämparna inte "tar" emot så fort som man vill när man svänger.
Har kört både med o utan krängare.
Satte på ett par PRO RMK -13 dämpare och det blev en helt annan känsla i skotern. Dämparna tar emot tidigare fastän de är mjuka. Lite konstigt med tanke på hur Polaris skryter om Piggybackdämparen. Det är inte alls samma problem på SWB Assaulten -13. (iof inte samma framvagn, men jfr känslan i dämparen)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Upplever inget konstigt med mina dämpare i varje fall, hur hårt/löst har du ställt dom?

En annan fråga.. Är det nån som vet när termostaten öppnar på SKSen? I morse var det ju pansarskare i kombination med pulkdragning och tempen visade upp mot 80 grader utan att tempmätarn lös? Jag fegade ur och stannade och kastade snö på kylarna men man undrar ju.. Normalt ligger han ju på ca 55 grader.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Upplever inget konstigt med mina dämpare i varje fall, hur hårt/löst har du ställt dom?

En annan fråga.. Är det nån som vet när termostaten öppnar på SKSen? I morse var det ju pansarskare i kombination med pulkdragning och tempen visade upp mot 80 grader utan att tempmätarn lös? Jag fegade ur och stannade och kastade snö på kylarna men man undrar ju.. Normalt ligger han ju på ca 55 grader.
Termostaten öppnar strax över 50 grader, du skriver ju själv att den normalt ligger på 55. Då är det termostaten som reglerar.
Vet inte när tempvarningslampan börjar varna. Men 80 grader är ingen speciellt hög temperatur som är farlig för motorn.
I ett trycksatt kylsystem så börjar det inte koka förrän en bit över 100 grader.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Upplever inget konstigt med mina dämpare i varje fall, hur hårt/löst har du ställt dom?

En annan fråga.. Är det nån som vet när termostaten öppnar på SKSen? I morse var det ju pansarskare i kombination med pulkdragning och tempen visade upp mot 80 grader utan att tempmätarn lös? Jag fegade ur och stannade och kastade snö på kylarna men man undrar ju.. Normalt ligger han ju på ca 55 grader.
termostaten är nog helt öppen vid cirkus 55 grader, men det är ingen fara fast tempen kryper upp mot 95 grader iaf, egentligen är det ingen fara förens det börjar koka och strax under kokpunkten, och det är väl mellan iaf 110-120 grader. däremot så tappar man effekt enligt vissa kunniga här över ca 55 grader (dock gamla motorn) och även jag har märkt nu i påsk att man tappar lite varv då den är över 55 grader. men jag vet inte varför, om den sänker tändningen eller vad den pysslar med.

men är ingen fara med vattentemp på upp över 90 grader
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nä det är väl så, man är väl lite för rädd om grejorna helt enkelt. Men som sagt, varningslampan för temp har aldrig tänts så det är väl lugnt helt enkelt! Tycker också att han går lite sämre när han är riktigt varm...
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Templampan tänds vid 90 grader.

Ang. dämparna fram så niger den ganska mycket vid sväng och jag har liksom inte den känsla i styrningen som finns i pro maskinerna.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
termostaten är nog helt öppen vid cirkus 55 grader, men det är ingen fara fast tempen kryper upp mot 95 grader iaf, egentligen är det ingen fara förens det börjar koka och strax under kokpunkten, och det är väl mellan iaf 110-120 grader. däremot så tappar man effekt enligt vissa kunniga här över ca 55 grader (dock gamla motorn) och även jag har märkt nu i påsk att man tappar lite varv då den är över 55 grader. men jag vet inte varför, om den sänker tändningen eller vad den pysslar med.

men är ingen fara med vattentemp på upp över 90 grader

Men är det aningen dåliga förhållanden så att det blir dålig kylning så att tempen går upp så brukar det gå lite hand i hand med att det kan börja lukta bränt om "slidsen".

Nu har jag en PRO-RMK men isrivare kanske kan vara bra på en SKS-Axys med vid hårdskare.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Men är det aningen dåliga förhållanden så att det blir dålig kylning så att tempen går upp så brukar det gå lite hand i hand med att det kan börja lukta bränt om "slidsen".

Nu har jag en PRO-RMK men isrivare kanske kan vara bra på en SKS-Axys med vid hårdskare.
jo, slidsen, iaf på min maskin börjar bränna fast innan motortempen gått upp så mycket att man börjar tänka på att den kanske går varm. jag kör utan isrivare, tycker det fungerar bra ändå, och fast man känner att det börjar bränna fast så har dom inte nötits nämnvärt nå på 300 mil, vet dom som fått byta 2 uppsättningar slides på 400 mil på ett annat märke så jag tycker inte det är ett problem