Polaris 2016

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Sks - 16
Vatten i kontakt till avgasport, framlampa paj, startmotor ska bytas nu. Väldigt nöjda 200mil i övrigt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Någon som har erfarenhet av att köra Axys på någon annan olja än Ves gold?

Typ Ok sprint?

Känns surt att betala 550 för en 4L dunk av den lokala handlaren! Beställde via internet en dunk för 450. Lite billigare än ÅF
Lite mer rök och lukt bryr jag mig inte om. Bara det är billigt och inre orsakar motorhaveri
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Någon som har erfarenhet av att köra Axys på någon annan olja än Ves gold?

Typ Ok sprint?

Känns surt att betala 550 för en 4L dunk av den lokala handlaren! Beställde via internet en dunk för 450. Lite billigare än ÅF
Lite mer rök och lukt bryr jag mig inte om. Bara det är billigt och inre orsakar motorhaveri
Ge fan i det.... har du råd med skotern så har du råd med rätt olja också. Gjorde misstaget på min 800-polaris jag hade förut och körde på annan olja som skulle vara rätt enligt alla specar, kommer inte ihåg fabrikat men det var nåt av dom kända. Skotern gick fan inte att dra igång när det var kallt ute (gick tungt alltså) och drog helt plötsligt mer olja konstigt nog än med VES-golden. Sen om du kör axys ligger du väl under garanti ännu och då ska man då definitivt inte äventyra så det blir tveksamheter om garantin ska gälla vid haveri.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lyssna ej på denna surpelle ovanför. Finns oljor som är likvärdig eller bättre än ves gold som går att använda. Dock är jag osäker på OKs oljor... Kör själv på legend zx2-sr med bra resultat!

600 cfi finns inga tveksamheter.... Monopol får ej existera.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Lyssna ej på denna surpelle ovanför. Finns oljor som är likvärdig eller bättre än ves gold som går att använda. Dock är jag osäker på OKs oljor... Kör själv på legend zx2-sr med bra resultat!

600 cfi finns inga tveksamheter.... Monopol får ej existera.
Du kan alltså garantera att om du kommer in med skuren maskin så kan aldrig Polaris ifrågasätta vilken olja du använt när de upptäcker att det inte är ves-olja? Jag skulle då inte ta den risken för att tjäna nån stackars hundralapp. Förtjänsten mellan ves-olja och en bra olja av annat fabrikat är ju inte mycket. Har man då lagt upp kanske 140000 för skotern så är det då riktigt ingenting i sammanhanget.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Dom kan garanterat ifrågasätta men jag kan bevisa att jag har en olja som har samma och t.om bättre klassificeringar än deras egna. Så jag har mitt på det torra.

Jag gör det inte för att tjäna någon hundralapp. Tror priset är densamma eller dyrare än Ves Gold. Snarare för att oljan är bättre och att den inte kleggar igen avgasventilerna lika mycket som org oljan.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Frågeställningen kom ju i snålhetens tecken vad jag kunde läsa iallafall. Sen tycker jag ändå inte att man ska lägga bevisbördan på sig själv om oturen skulle vara framme och få ett haveri. För är de riktigt kinkiga så tror jag ändå man kan vara illa ute om garantifrågan dras till sin spets.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har man dåligt förhållande till sin handlare och att han/hon/dom är jävliga besserwissrar så ska man nog vara på sin tå. Men turligt nog slipper man det :)

Men att få haveri beror 99.999999999% aldrig pga oljan. Det är 99.999999999% handhavande. ;)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Men man vet ju aldrig vad som komma skall runt hörnet... i Norrbotten har ju då polaris på kort tid bytt handlare (uppköp i Luleå) på 4 orter. Arvidsjaur, Luleå, Gällivare, Piteå.

Jag har ju själv väldigt stor erfarenhet av garantiärenden hos polaris och det måste man ge dom, det har aldrig varit något tjafs! Däremot tidsödande nånting fruktansvärt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Någon som har erfarenhet av att köra Axys på någon annan olja än Ves gold?

Typ Ok sprint?

Känns surt att betala 550 för en 4L dunk av den lokala handlaren! Beställde via internet en dunk för 450. Lite billigare än ÅF
Lite mer rök och lukt bryr jag mig inte om. Bara det är billigt och inre orsakar motorhaveri
en fråga bara, varför beställa om du nu tyckte det var så dumt att man inte ville stödja sina lokala handlare pga att dom är dyra som du verkade tycka tidigare i din egen tråd om framvagn.

kör du på ves oljan, iaf under garanti tiden så är du helt säker, ingen kan säga något då, om än det finns oljor med rätt klassning, men som då nästan blir lika dyra. carlisle remmarna finns att köpa på laitis, knäcker du remmen så åker du in och får ut en ny igen, det har jag och några kompisar gjort och vi har alltid fått ut en ny rem utan snack
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Tjena!

Har fortsatt problem med lågt varvtal (enligt mig).
8200 ligger jag på och polaren ligger 8300.
Det känns och nästan hörs att hans skoter är vassare. Jag saknar det där lilla extra i slutet.
Inga mods eller dylikt gjorda som ska påverka varvtalet.
Halp!
Antar att en förhoppningsvis ganska enkel lösning är att köpa ett vkit.
Hade bara velat veta om någon upplevt samma problem!
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
Lagomnt imponerande att antingen höger skena i boggin eller pressningen av drivhjulen inte stämmer då höger sida så slår clipsen i toppen av skenan, spikrak på vänster sida hela vägen och på höger drar av de av mot början... är de inte bätte byggkvalite på dessa maskiner så skulle jag fan i mig stannat på Tapexen :(

Har polaris åtgärdat detta? va var felet?
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
någon lösning på drivaxel problemet?
Min maskin har nu varit hos ÅF och dem har konstaterat att mitt problem verkar vara gasbrytaren. Problemet för mig med "drivaxel" missljud är att mattan går snett och det går ej att justera till. Polaris är kontaktade och dem vet om att detta problem finns samt att det kan vara själva mattan som är problemet... Underbart med skoter hahaha