Ski-Doo 2017

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Skulle in på lundströms och kika på nya summiten! Men dom hade inte fått in den pga "ras" under nån demo körning så stannade den tydligen i ett träd och var på rep. Tycker doo gjort det dåligt att dom kan köras i träd! Hoppas dom fixar till så träd varnings systemet fungerar! (En gnutta ironi)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Bara jag i hela sverige som beställt en Freeride 146" 800? Vore ju himla gött för nästa års andrahandsmarknad! :) (knappast troligt, tycker men är dyng-torsk exakt VARJE år) :D
 

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Bara jag i hela sverige som beställt en Freeride 146" 800? Vore ju himla gött för nästa års andrahandsmarknad! :) (knappast troligt, tycker men är dyng-torsk exakt VARJE år) :D
Vart en sån för mig med, var inte så sugen att vänta på 850in till i jan/feb. =)
 

frugansover

Välkänd medlem
5 okt 2008
138
0
16
Piteå
Att 3 av 4 demomaskiner i Sverige har rasat är totalt osannolikt det förstår vem som helst.

Calling Bullshit!
Har gått några veckor nu sen jag skrev här och på facebook men ingen kan komma med nått vettigt så vi kan nog utesluta nått ras i swe.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Håller med, har en kompis som provade testskotrarna vid det sista tillfället som gavs och då var alla hela
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nya förändringar på 850!
Tyvärr höjd oljeförbrukning bland annat.
Citat av BRP på dootalk.

"Hi everyone,

Steve here from BRPcare After-Sales support.

Here is some additional information regarding the 2017 Ski-Doo Model Year sleds:
Models equipped with the Rotax 850 E-TEC engine will have oil economy figures inline with the same levels as the 800R E-TEC engine.
MXZ and Renegade models equipped with the 850 Rotax engine will have pDrive clutches equipped with clickers for RPM adjustment.
All Summit REV- XM and REV Gen4 based models will now be equipped with one set of front idler wheels in addition to the rail mounted ice scratchers.
Summit REV Gen4 models will use a one-piece bottom gear rather than the proposed bi-metal gear.
BRP continually engineers and develops products for maximum performance and reliability without compromise - using these current values, the 850 Rotax engine has shown exceptional durability in late season testing with this calibration. BRP wants to ensure the best ownership experience for buyers of these premium and high-performance models. More performance than the Rotax 800R E-TEC with the same economy on both fuel and oil is something we feel confident you'll be very happy with.

If you have any questions, please feel free to ask them in this thread and we'll do our best to address them. Thanks, and have a great weekend!

- Steve"


Vi får väl anta att de tagit isär alla testmaskinerna nu i sommar och sett onödigt slitage någonstans.
Trots detta observerades i våras flera testmaskiner i staterna med över 9000miles på mätaren.
Riktigt trist för oss konsumenter att det inte fungerade med mindre olja, dock kanske man skall vara glad att de agerar på detta.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Lite less att man inte får vad som utlovas när man beställer. Min T3:a skulle ha en ny ljuddämpare men den blev väl för dyr så dom slängde i en vanlig. Nu så lägger man på 40% oljeförbrukning mot vad man lovade utan att ens be om ursäkt eller förklara varför.

Givetvis vill man ju ha en hållbar motor och oljeförbrukningen stör inte mig så mycket. Det som stör mig är att man beställer en sak och sedan får en annan. Är helt övertygad om att man inte kommer att få någon info hemskickad om detta i Sverige.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Lite less att man inte får vad som utlovas när man beställer. Min T3:a skulle ha en ny ljuddämpare men den blev väl för dyr så dom slängde i en vanlig. Nu så lägger man på 40% oljeförbrukning mot vad man lovade utan att ens be om ursäkt eller förklara varför.

Givetvis vill man ju ha en hållbar motor och oljeförbrukningen stör inte mig så mycket. Det som stör mig är att man beställer en sak och sedan får en annan. Är helt övertygad om att man inte kommer att få någon info hemskickad om detta i Sverige.
Vägde min T3 under skidorna vä hö föratt jag ville veta hur balansen/viktfördelningen är. Till min förvåning skiljer det 10kg. Vänster sida tyngre. Detta med den tunga oem ljuddämparen. Sedan montera jag elstart kitten var bara batteriet väger 6.6kg och nu är viktfördelningen bra med bara 3kg skillnad. En bra viktfördelning gör skotern mycket roligare att köra och skråa med. Jag har provat detta. Förra året köpte jag den svin dyra EarthX batteriet typ 1.2kg och superlätta ssi titanium ljuddämparen på 1.1kg. Kände direkt att skotern blev skum att köra och skråa med! I århar jag räknat och vägt vä hö samt alla komponenter jag använt osv. Hör och häpna inte konstigt skotern var skum att köra då vänster sida varit 16kg tyngre! (Med alla lättvikts prylar) Montera tillbaka nästan direkt oem ljudd och skotern blev bra igen dock hade jag fortfarande Earthx batteriet. Nu till nästa säsong sitter även oem batteriet med sina 6.6kg då är vä hö viktfördelning nästan prick på med endast 3kg diff. Tror inte många xm t3 ägare känner till detta. Hellre lite mer vikt totalt men en bra viktfördelning mycket roligare skoter.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Kanske en anledning varför skidoo behöll ljuddämparen på t3.
G4 chassit pratar skidoo mycket om viktfördelningen dom visste det fanns en del att göra ifrån cm chassit
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Jag säger inte att du har fel men jag kommer inte att lasta på mer vikt på skotern iallafall. Jag har hört rykten om att man inte fick EPA godkännande på ljuddämparen.

Nåväl det var inte det som var poängen. Utan att man gör reklam och lovar en sak och sedan levererar en annan oftast utan att berätta nått. 40% högre oljeförbrukning kommer väl inte ruinera mig men jag blir ändå sur. Snart tar dom väll de extra 10 hästarna och det rappare gassvaret.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Man ska inte bara tänka på vad skotern väger. Vars sitter kilona? Alla som byter till andra lättare slutdämparen på xm t3 har grymt dåligt viktfördelade vä hö sidor. Och det märks speciellt vid skråkörning. Skråa åt höger blir svårare. Vikthetsen förstör körbarheten.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Du kanske var glad att du inte fick vad du beställde när du hämtade din 2015 T3 med samma gamla ljuddämpare. Jag blir sur när man slår på stora trumman att man har en ny ljuddämpare som skall vara mycket bättre men sen levererar man inte.

Ski doo har gjort rätt stort väsen av att man centrerat vikten på nya gen 4. Hur skulle det vara om dom ändrade på det och flyttade motorn av någon anledning som vi inte får veta?