Ski-Doo 2017

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Detta med 40% mindre i oljeförukning jämfört med gamla e tec som nu dragits tillbaka av BRP, det skulle ju kunna hända att det har att göra med utsläpp, EPA o.s.v. kanske ett fult trick att ta sig runt dessa. (?) :whistle:
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Mer frågor och svar från BRP:

Hi all - thanks for your patience while we gather the information from our product experts to respond to your latest questions; it's vacation season here. Here are answers to some earlier ones:
Quote
When will the 2017 Renegade X sleds be shipping?
When they're ready. :) Production is slated to begin within the next month or two.
Quote
Have they made any other improved modifications to the 2017 sleds?
Lots of things have changed. Basically, drive axle is different than the one used on the prototype, bi-metal gearing, addition of scratchers, and lots more.
Quote
Do you have any info regarding the final setup for clutching/gearing (cam, spring, ramp, weight, gear) for the 850X
This is published in the service bulletin "2017 sea-level and high level setup" and is public information - your dealer can provide the info to you.
Quote
Is the 600 XRS ID also going to get the new clutch?
No the 600 E-TEC doesn't use the pDrive - it is only used on the 850 (and certain, specific 600 race sleds) .
Quote
I'd like confirmation that the drivers have been changed, and assured the summit weight isn't going up. Also, steering post was sloppy? The ski rubber was way to soft. Ski just plowed the sled.
If you rode a prototype, you'll know the drivers did have some issues. This was completely addressed. And no, Summit weight didn't go up. Steering has been tightened up. Absolutely improved.
Quote
Is full synthetic Evinrude / Johnson XD100 oil the same formulation as XPS 2s synthetic?
No! Absolutely not the same oil. One is designed for outboards, the other for snowmobiles. HP and load requirements are very different, RAVE has specific requirements, etc.
Quote
Poor design of the display itself. The backlight was horrible.
Backlight has been improved from the prototype units.

Thank you,

Steve
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Dom ska ha eloge att dom verkligen tittar in på saker och åtgärdar dom fort. Inte som polaris som kör på nödlösningar och berättar mer lr mindre inget om förbättringar. Men lika glad e vi för de ;)
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Mycket bra av BRP att vara med på forum och öppet talar samt tar emot frågor! Nu steg dem i mina ögon!
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Pratade lite med en representant från BRP på Nolia och som det ser ut nu så kommer Summit 850 i slutet på dec eller början på jan. Suck.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vägde min T3 under skidorna vä hö föratt jag ville veta hur balansen/viktfördelningen är. Till min förvåning skiljer det 10kg. Vänster sida tyngre. Detta med den tunga oem ljuddämparen. Sedan montera jag elstart kitten var bara batteriet väger 6.6kg och nu är viktfördelningen bra med bara 3kg skillnad. En bra viktfördelning gör skotern mycket roligare att köra och skråa med. Jag har provat detta. Förra året köpte jag den svin dyra EarthX batteriet typ 1.2kg och superlätta ssi titanium ljuddämparen på 1.1kg. Kände direkt att skotern blev skum att köra och skråa med! I århar jag räknat och vägt vä hö samt alla komponenter jag använt osv. Hör och häpna inte konstigt skotern var skum att köra då vänster sida varit 16kg tyngre! (Med alla lättvikts prylar) Montera tillbaka nästan direkt oem ljudd och skotern blev bra igen dock hade jag fortfarande Earthx batteriet. Nu till nästa säsong sitter även oem batteriet med sina 6.6kg då är vä hö viktfördelning nästan prick på med endast 3kg diff. Tror inte många xm t3 ägare känner till detta. Hellre lite mer vikt totalt men en bra viktfördelning mycket roligare skoter.
Änrligen nån mer som förstår vad vikt och vikt är.
Slutburkar är endast för ljudet och nu har du äntligen bevisat det som jag påvisat flera år :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Vikthetsen är enorm (förmodligen varit en själv) G4 chassit skulle jag inte rört nått som ändrar viktförd. Då chassit är byggt med mål att centralisera vikt
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Klistrar in bara en del av texten från snowest och hoppas att det går bra?

First to note is that our Summit 850 had a 165x3-inch track and the Pro-RMK LE had the 174x3-inch track.
But when you factor in the 16-inch-wide track of the Ski-Doo compared to the 15-inch-wide track of the Polaris, both would have basically the same footprint in the snow.

Weight wise, the Summit tips the scales fully fueled (and full of oil) at 536 pounds and the Polaris weighs out fully fueled and oiled at 535 pounds … again, pretty much even.

On the snow, you definitely notice the increased power and engine performance on the Summit.
Both feel about the same on initial throttle engagement, however, the Summit seems to just keep creating power.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Tog ett,snack med ÅF dom som är beställd på försängsong /våren kommer i nov/dec de som är beställd senare blir nog januari
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
pratade med en åf som sa att dom var försenade och han väntar in dom första i slutet av dec
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Många lär bli besvikna om 850:n dyker upp efter Jul helgerna dvs runt mitten av januari eller än värre runt 20 januari:(
Att missa halva pudersäsongen är betydlig värre än att BRP ändra lite teknisk data....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tråkigt att Skidoo alltid är så sena med de "häftigaste" maskinerna.
De två senaste nya Doo jag köpt fick man i början/mitten av Dec.
FR -11 Summit -13.
Lång väntan från beställningen på vårkanten.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Det samt att man ska hinna titta över vilka modifieringar som behövs göras. på -16 T3 va det ändå rätt mycke pyssla med innan den va "körklar"
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Verkar vara skakigt och olika bud när 850in anländer..... är det nån som vet iaf när man kan få fasta besked på när leveranserna kommer till svea.