Ski-Doo 2017

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
BRP:s förklaring till den höjda oljeförburkningen:

they didnt like the wear with non-SkiDoo oils, so they bumped the ratio up.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Konstigt att non-skidoo oils funkar i andra maskiner då...
Maskiner som drar betydligt mindre olja än Skidoo.

Trist att dom inte får ner oljeförbrukningen nåt.
Tycker det är lite väl mycket när det går åt 1-1.5 dunk olja för en lössnövecka!
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Suget efter en 850 börjar bli outhärdligt, (är skoterlös och det känns inte bra helt enkelt) kanske man ska ta och köpa en. Vad kan man förvänta sig för prutmån på dessa monster, vi säger utan tillbehör, 10% avdrag på listpris??

Mvh
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Suget efter en 850 börjar bli outhärdligt, (är skoterlös och det känns inte bra helt enkelt) kanske man ska ta och köpa en. Vad kan man förvänta sig för prutmån på dessa monster, vi säger utan tillbehör, 10% avdrag på listpris??

Du ska ju börja med att få tag i en. Dom växer ju inte på träd med tanke på den efterfråga det har varit på dem. Så jag tror inte prutmånen är allt för står.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Suget efter en 850 börjar bli outhärdligt, (är skoterlös och det känns inte bra helt enkelt) kanske man ska ta och köpa en. Vad kan man förvänta sig för prutmån på dessa monster, vi säger utan tillbehör, 10% avdrag på listpris??

Du ska ju börja med att få tag i en. Dom växer ju inte på träd med tanke på den efterfråga det har varit på dem. Så jag tror inte prutmånen är allt för står.
Att få tag på en är inga problem, finns gott om maskiner. En ofta förekommande taktik från handlarna är att varna för att den ena eller andra modellen är slut för att sedan säga -ja men nu hade du tur, det finns någon kvar o.s.v.

Åter till frågan, vad har ni blivit lovade för pris, bra att veta vad som är en rimlig nivå.

Mvh
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Var in o pratade med lokala. V50 är det beräknat att de förbokade 850isarna kommer till handlarna (som det ser ut i dagsläget).
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det ser ut som en ljus framtid för oss 850 åkare.
BRP verkar ha inlett ett närmare samarbete med både TMS(927BB) och MPI(200HP turbo)

Ett turbokitt från BRP ser ut att finnas i framtiden(garanti!)

MPI har stor erfarenhet av att tillverka komponenter i större serier med hög kvalité, just nu verkar detta kit vara utan garantier men innan 2019 skulle jag tro att det är annorlunda?

För 3995 USD erbjuder MPI ett kit för standardbensin som skall ge 200HK med 3-4(PSI/lbs ?) för alla höjder.
Ett uppgraderingsalternativ kommer att komma senare för 250HK.
Just nu pågår avgastester för EPA vilket var anledningen till att det tog så lång tid för Yamaha att erbjuda turbo från fabrik och där tror jag också anledningen till att man valt MPI är för de har redan gjort denna resa en gång.

Som sagt det är dags att börja stoppa i spargrisen grabbar och tjejer för om något år kommer det kanske finnas en maskin med lite dyrare prislapp än vanligt. :eyebrows:
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Spanade in broschyren med 2017 modeller. Många är så klart intresserad av 850 summitar. För egen del tycker jag MXZ iron dog ser intressant ut och det jag kör XRS Renegade. Modellen är nog som bäst nu. MXZ 850 har bara 32 kammar blir nog många mattbyten. Fan va skönt att hålla i en broschyr i internetåldern
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Nä jag hörde tvärtom - dom provade bänka motorn och den hade mer än 165 häst eller vad de nu utlovar att den ska ha ;)
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
coolt att dom ändå gjorde en riktig rapport på det hela :)
måste ha varit det där ryktet jag hört talas om då
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Testeterna är gjorda av en ski-doohandlare med en demoskoter 16/3. Det är inte så coolt.

Vi får nog se annorlunda siffror när produktionsskotrarna med 40% högre oljeförbrukning kommer ut för bänkning.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Testeterna är gjorda av en ski-doohandlare med en demoskoter 16/3. Det är inte så coolt.

Vi får nog se annorlunda siffror när produktionsskotrarna med 40% högre oljeförbrukning kommer ut för bänkning.
Mmm, tyvärr kan det bli lite upprepning av det som hände när E-tec 800 kom på våren 2010.
Man här läst på många ställen att demo-maskinerna Freeride 2010.5 gick märkbart bättre än produktionsmaskinerna sedan gjorde.
Sen kan man ju också trolla lite vid bänkning, dra ner på bränslefödet för att få lite mer effekt under en väldigt kort period.
För att motorn ska hålla i längden funkar dock inte samma låga bränsleflöde...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ja fån't vi se da... Är väl tur att ingen är tvingad att köpa en 850, utan kan välja en 800cc av vilket kvalitetsäkrat fabrikat de själv vill :tsk: