Ski-Doo 2017

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Var och frågade och fick leveransbesked på just den jag bokat: början/mitten vecka 3. Dåligt av BRP kan jag tycka, men så är det. Inget kompensation på något sätt erbjöds. Tycker BRP borde erbjuda nått (INTE handlarna).
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur mkt soppa vid lugn ledkörning tog en t-cat 900/1000 från slutet av 90-talet???
Utan att veta, men jag har svårt att tro att dom tog mindre än 800 Etec.
Jag har kört en av mina 800 E-tec på 1.6L/mil med pulka bakom.
Skulle en 3-cyl med förgasare gå billigare än det menar du?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Utan att veta, men jag har svårt att tro att dom tog mindre än 800 Etec.
Jag har kört en av mina 800 E-tec på 1.6L/mil med pulka bakom.
Skulle en 3-cyl med förgasare gå billigare än det menar du?
Inte mindre, men kanske inte så mycket mer, och de är väl inte så dåligt för en 3 cyl förgasare motor som har teknik från stenåldern i jämförelse med e-tec, eller rent av stenålder mot för sdi och efi
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om jag inte missminner mig var väl 2,5-3L/milen ganska normalt för tripplarna vid ledåkning.
För det var aldrig tal om mycket annat än ledåkning med dessa betongsuggor.

Ang Leveranser av 850 så hörde jag idag av handlarn som kollade i systemet att de får in sina maskiner vecka 1 och 2 så jag planerar nu för att jobba hela nyårshelgen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Inte mindre, men kanske inte så mycket mer, och de är väl inte så dåligt för en 3 cyl förgasare motor som har teknik från stenåldern i jämförelse med e-tec, eller rent av stenålder mot för sdi och efi
Kläm på en 163" matta med 3" kammar så får du se hur nära 2l/milen du hamnar. =)
Plus en skida med rejäl köl (iofs plast istälelt för plåt) och sen kan jag även tänka mig att luftmotståndet, framförallt på föraren ökat. Men där är jag osäker.
Men mattan gör en enorm skillnad.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Leverans av 850 till brp blir vecka 1. Det betyder leverans till oss v2/3 om man har flyt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Inte mindre, men kanske inte så mycket mer, och de är väl inte så dåligt för en 3 cyl förgasare motor som har teknik från stenåldern i jämförelse med e-tec, eller rent av stenålder mot för sdi och efi
Haha! Det var bland det roligaste jag hört på länge, jag hoppas du skämtar?!
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Kanske nämnts tidigare men varför kommer alla 850 så sent? Dålig planering eller vad? Tråkigt är det iaf. då jag gissar på en fet snövinter i år tack vare senaste El Niño, efter den senaste 2010 så fick vi en finfin vinter! :smow:
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kanske nämnts tidigare men varför kommer alla 850 så sent? Dålig planering eller vad? Tråkigt är det iaf. då jag gissar på en fet snövinter i år tack vare senaste El Niño, efter den senaste 2010 så fick vi en finfin vinter! :smow:
Ingen fara det kommer att bli en kanonvinter....tro mig. :eyebrows:

Det vi hört är att det beror på sen produktion av rotax i Österrike och det har mummlats om att det i sin tur skulle kunna bero på vissa delar från någon underleveratör men det kan vara ren spekulation.

Men om man ser till det hela ur ett produktionsperspektiv så är det smartast att köra klart XM och XS först genom att nyttja alla produktionslinjer för att sedan ställa om några linjer för G4 produktion och samtidigt köra klart XM och XS på resterande linjer.
Detta skulle ge att man sedan redan var inställd för början av nästa produktionstillfälle av snöskotrar.
Men nu gör väl samma fabrik ATV när de inte kör snöskotrar så den teorin kanske inte håller.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Inte mindre, men kanske inte så mycket mer, och de är väl inte så dåligt för en 3 cyl förgasare motor som har teknik från stenåldern i jämförelse med e-tec, eller rent av stenålder mot för sdi och efi
Jag körde en ZRT 600 och kollegan en Commander 600 Etec när jag hade halv tank hade inte hans soppamätare rört sig :bigsmile:
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Utan att veta, men jag har svårt att tro att dom tog mindre än 800 Etec.
Jag har kört en av mina 800 E-tec på 1.6L/mil med pulka bakom.
Skulle en 3-cyl med förgasare gå billigare än det menar du?
Undrade bara hur mkt det egentligen skiljer i förbrukning.

Dom har ju inte lyckats få ut mer effekt ur värsting 2t motorerna på dom senaste 20 åren så förbrukningen borde väl iaf ha minskat kraftigt?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Undrade bara hur mkt det egentligen skiljer i förbrukning.

Dom har ju inte lyckats få ut mer effekt ur värsting 2t motorerna på dom senaste 20 åren så förbrukningen borde väl iaf ha minskat kraftigt?
Du kanske inte ska jämföra äpplen och päron...

Vilken motor för 20 år sen gav lika mycket effekt och vägde lika mycket som dagens 800:eek:r ?
Du kan inte jämföra en stor 3-cyl. motor med trippelpipor mot dagens 2-cyl med enkelpipa.
Samma effekt men kanske 20kg lättare.

Det vore lika dumt som att säga att bilmotorutvecklingen stått still i 50 år.
Då fanns det V8 med 5L cyl.volym som gav 250hk.
Dagens motorer har samma effekt, fast på knappt 2 liter, med bränsleförbrukning som kanske är 1/4 del av V8:an.
Är dom då lika bra?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Undrade bara hur mkt det egentligen skiljer i förbrukning.

Dom har ju inte lyckats få ut mer effekt ur värsting 2t motorerna på dom senaste 20 åren så förbrukningen borde väl iaf ha minskat kraftigt?
Nog har det hänt en hel del med effekten i de nya 2t motorerna jämfört med början av 2000 talet.
En 800 från 2000 ger ca 125-130hk och drar från fabrik väldigt mycket, dagens ligger dom på 155-160hk och är snåla direkt ur lådan.
På den tiden var det bara crossmotorerna som gav denna effekten och då var det dubbelrör och väldigt högljutt.
Går inte riktigt jämföra 2cylindrigt med 3cylindrigt, för är det samma kubik på motorerna och samma trimmningsgrad så ger 3 cylindrar ungefär 15% mer effekt än 2cylindrar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Kan bara hålla med Asker, det har visst hänt en hel del, ca 40hk i grova drag.
Nåja, i bromsbänkar i den civiliserade världen så är det väl mera 10-15, kanske 20 hk i skillnad. Några 160hk ut en 800 har vad jag vet ingen europé lyckats få fram.

Vad jag tycker är märkligast är att även om di nya maskinerna är mera åka med så går dom inte hårdare. Ställer du en modern 800-maskin bredvid en -03 Edge 800 eller YamaViper 700 eller liknande och lederna inte är alltför jävla dåliga så kommer den moderna maskinen få svettas! Lång fjädringsväg och framflyttad körstil främjar inte nödvändigtvis kurvhastighet och toppfart.

Framstegen vad gäller skotrarna tycker jag faktiskt ligger mest i ergonomi, jag är gammal och gillar att sitta högt och långt fram även om det går saktare, och även till viss del driftsäkerhet. Var man ett gäng som for ut med ett par 5-10 år gamla 90-talare så var det ju sällan alla kom hem utan skruvning eller bärgning. Numera är det i princip bara om någon kört på något som det ska bärgas.
Bränsleförbrukningen har naturligtvis också gått ner.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nåja, i bromsbänkar i den civiliserade världen så är det väl mera 10-15, kanske 20 hk i skillnad. Några 160hk ut en 800 har vad jag vet ingen europé lyckats få fram.

Vad jag tycker är märkligast är att även om di nya maskinerna är mera åka med så går dom inte hårdare. Ställer du en modern 800-maskin bredvid en -03 Edge 800 eller YamaViper 700 eller liknande och lederna inte är alltför jävla dåliga så kommer den moderna maskinen få svettas! Lång fjädringsväg och framflyttad körstil främjar inte nödvändigtvis kurvhastighet och toppfart.

Framstegen vad gäller skotrarna tycker jag faktiskt ligger mest i ergonomi, jag är gammal och gillar att sitta högt och långt fram även om det går saktare, och även till viss del driftsäkerhet. Var man ett gäng som for ut med ett par 5-10 år gamla 90-talare så var det ju sällan alla kom hem utan skruvning eller bärgning. Numera är det i princip bara om någon kört på något som det ska bärgas.
Bränsleförbrukningen har naturligtvis också gått ner.


Hear, hear!

Fast kör man hårt är det samma bränsleförbrukning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad jag tycker är märkligast är att även om di nya maskinerna är mera åka med så går dom inte hårdare. Ställer du en modern 800-maskin bredvid en -03 Edge 800 eller YamaViper 700 eller liknande och lederna inte är alltför jävla dåliga så kommer den moderna maskinen få svettas! Lång fjädringsväg och framflyttad körstil främjar inte nödvändigtvis kurvhastighet och toppfart.
Visst är det så.
Högre fjädringsväg ger mer tungrullad matta då den böjs mer runt boggin.
Högre fjädringsväg ger oftast högre tyngdpunkt = tippigare i kurvor.
Högre kammar bromsar toppfarten väldigt effektivt.
På slät led är nog en SRX700 fortfarande ohotad...

Fast kör man hårt är det samma bränsleförbrukning.
Ja, vid full effekt behövs ett visst bränsleflöde, så då drar, i teorin två motorer med samma effekt lika mycket soppa.
Men eftersom man utnyttjar full effekt endast några enstaka % av körtiden så får man klart sänkt förbrukning om motorn är snålare på lägre effekt.

Kuriosa:
Man hör ofta att folk håller stumt överallt, hela dagarna...
En kompis som är glad på gasen, gladare än de flesta kollade sin maskin, en Poo RMK.
Han hade legat över 8000rpm runt 2% av den totala körtiden, och det var i sammanhanget rätt högt enligt verkstan...
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Om jag inte minns helt fel så blev någon i Burandt-gänget mobbad rätt ordentligt när han hade typ där nånstans också 3-4% WOT i någon av alla dessa skoterfilmer.